مثل عکس های قدیمی (یادداشت جاي ويسبِرگ –ورايتي- بر فیلم «Tiramisu» ترجمه پیمان جوادی) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
   
       دوشنبه 10 فروردين 1388 - 2:46         

               



مثل عکس های قدیمی (یادداشت جاي ويسبِرگ –ورايتي- بر فیلم «Tiramisu» ترجمه پیمان جوادی)

سینمای ما - آخرین فیلم پائولا وان دِر اوسِت، کارگردان هلندی، درباره مسئولیت‌پذیری، حس پاسخگویی، وجدان کاری و وظایف اصلی انسان در زندگی ست. یکی از شخصیت‌های محوری فیلم Tiramisu دفترداری سخت‌گیر، انعطاف‌ناپذیر، جسور و بی‌باک است که سرسختی و لجاجت وی هم زندگی خودش و هم زندگی دیگر شخصیت‌های اصلی فیلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. Tiramisu درامی ست خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده اما با داستانی محافظه‌کارانه و تکراری و ساختاری قدیمی و کلیشه‌ای. در واقع فیلم مثل عکس‌های قدیمی به نظر می‌رسد که انگار به تازگی و پس از سال‌ها تای آن باز شده باشد. Tiramisu به عکس بانویی زیبا و خوش‌چهره از دهه 1940 شباهت دارد که در عین جذابیت باز هم قدیمی ست و تکراری به نظر می‌رسد. فیلم داستانی قابل پیش‌بینی دارد که آخر و عاقبت شخصیت‌های اصلی آن بعد از یک ربع بیست دقیقه برای تماشاگر مشخص می‌شود. فیلمنامه فیلم بخاطر داستان قابل پیش‌بینی و خطی‌اش، دیگر جای چندانی برای شخصیت‌پردازی و پرداخت درام ندارد اما فیلم بازی‌های بسیار خوبی دارد. به طوری که به نظر می‌رسد بازیگران در حال بیان زندگی واقعی خودشان هستند و ما به عنوان تماشاگر در حال تماشای گرفتاری‌ها و مشکلات شخصی آنها هستیم.
آنِک بلوک در نقش اصلی فیلم موفقیت‌آمیز و درخشان ظاهر شده است (پیش از این در فیلم دیگر همین کارگردان Zus و Zo هم بازی کرده است). او در فیلم با مشکلات مالی شدیدی روبروست به طوریکه حتی از عهده رهن و کرایه‌ خانه قایقی‌اش هم بر نمی‌آید. در چنین شرایط دشواری دعوت شوهر سابقش، لِکس (گیجِس شولتِن وان آشِت) برای از سرگیری زندگی مجدد در مقابل ضمانت و گذاشتن ودیعه از سوی وی را رد می‌کند. او در عوض برای سر و سامان بخشیدن به حساب و کتاب‌های چند سال گذشته‌اش و در نهایت حل مشکل مالی‌اش حسابداری باتجربه اما سرسخت و لجوج به اسم ژاکوب (ژاکوب دِروینگ) را استخدام می‌کند. ژاکوب تا چندسال قبل زندگی بسیار موفقی داشته که به دلیل سماجت و تعهد بیش اندازه وی به کار و حرفه‌اش به شکست انجامیده اما مصمم است تا به هر شکل ممکن مشکل «آنِک» را حل کند...
مشکل عمده فیلم به فیلمنامه پر از حفره و غیر یکدست آن بر می‌گردد. برخی از اتفاقات و روابط در طول فیلم فاقد منطق و انسجام کافی‌اند اما شاهد بازی‌های قوی و تاثیرگذاری از همه بازیگران نقش‌های اصلی هستیم. بازی‌ها همگی یکپارچه و یکدست‌اند و به خوبی تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فیلم اگرچه به دلیل اکران محدودش نتوانست به لحاظ مالی موفق باشد اما به طور حتم آنقدر جذابیت دارد که با عرضه آن بر روی DVD می‌تواند به موفقیت مالی خوبی برسد.



به روز شده در : سه‌شنبه 4 فروردين 1388 - 1:31

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




           

استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2007, cinemaema.com