سینمای ما - سينماگران فرانسوي به سمت فيلمسازي سه بعدي ميروند. اين روزها گرايش صنعت سينماي اين كشور اروپايي به اين شيوه فيلمسازي زياد شده است. رسانههاي گروهي فرانسه هر روز كه ميگذرد خبر از توليد يك فيلم جديد سينمايي به شيوه سهبعدي ميدهند.
پاتريس لاكونت فيلمساز سرشناس فرانسوي فيلم تازهاش «مجلات خودكشيها» را به شكل سهبعدي كارگرداني ميكند. اين فيلم يك انيميشن است كه بر اساس قصه كتاب پرخوانندهاي به همين نام نوشته ژان تيوله ساخته ميشود.
لاكونت كه قبل از اين هيچ فيلم انيميشني نساخته، اولين كار كارتوني خود را به صورت مشترك با آرتور كواك (سازنده انيميشن «شكارچيان اژدها») كارگرداني ميكند. هزينه توليد فيلم 15 ميليون يورو (حدود 21 ميليون دلار) برآورده شده و يك كمدي سياه درباره يك فروشگاه لوازم خانگي است كه مالك آن اميد چنداني به زندگي ندارد. اين مرد وسايلي را كه ميتوان براي خودكشي از آنها استفاده كرد به خريداران خود ميفروشد. حضور يك پسر بچه شيطان نظم هميشگي اين فروشگاه را به هم ميزند و دوستي او با مالك فروشگاه، اين مرد بدبين را به زندگي وآينده اميدوار ميكند.
لاكونت ميگويد پس از ديدن دو انيميشن «بالا» و «هيولاها عليه بيگانههاي فضايي» به اين نتيجه رسيده كه يك انيميشن جذاب سه بعدي، براي تماشاگران فرانسوي كارگرداني كند.
از سوي ديگر پاسكال هرولد هم اعلام كرده كار تازهاش «سيندرلا» را به صورت سهبعدي ميسازد و اين فيلم هم انيميشن خواهد بود. «سيندرلا» را نيز هرولد به صورت مشترك با يك تهيهكننده نروژي ميسازد.
خط اصلي قصه فيلم در غرب وحشي رخ ميدهد. فيلمنامه فيلم را هرولد با همكاري دو فيلمنامه نويس قديمي نوشته است و نگاهي به قصه معروف و كلاسيك سيندرلا دارد كه افسانهاش توسط چارلز پرالت نوشته شده است. اين انيميشن سه بعدي كه با كمك فنآوري كامپيوتري CGT ساخته ميشود، يك هزينه 19 ميليون دلاري را به خود اختصاص داده است.
«سيندرلا» اواسط سال 2011 به روي پرده سينماها ميرود، ولي زمان نمايش عمومي فيلم لكونته هنوز مشخص نشده است. هرولد با انتقاد از تلويزيون فرانسه ميگويد مسئولان اين رسانه علاقهاي به سرمايه گذاري بر روي محصولات سه بعدي را ندارند و اين شيوه كاري را يك رقيب خطرناك براي خود ارزيابي ميكنند. اين انيميشنهاي سه بعدي در شرايطي در فرانسه در دستور توليد قرار ميگيرند كه رسانههاي داخلي خبر از افزايش 32 درصدي فروش در گيشه نمايش سينماهاي فرانسه (در مقايسه با سال قبل در همين ايام) ميدهند.
ديزني نيچر اولين مستند سهبعدي را روي پرده سينماها ميآرود
بخش مستند كمپاني والت ديزني - كه به ديزني نيچر معروف است- امتياز پخش مستند «دنياي اقيانوس سهبعدي» در آمريكا و كانادا را دريافت كرد.
هنوز معلوم نيست اين فيلم چه زماني در آمريكاي شمالي اكران عمومي خواهد شد، اما فرانسه و روسيه اين فيلم را ماه آگوست به نمايش عمومي ميگذارند. پيشبيني ميشود اين فيلم چند هفته زودتر از اين زمان در آمريكاي شمالي به روي پرده سينماها برود.
«دنياي اقيانوس سه بعدي» اولين فيلم مستند بلند سينمايي درباره طبيعت است كه به صورت سهبعدي فيلمبرداري شده و در سينماهاي سه بعدي به نمايش گذاشته ميشوند. تحليلگران سينمايي ميگويند كمپاني ديزني اين فيلم را در حداقل هزار سينماي سه بعدي آمريكا و كانادا اكران عمومي خواهد كرد.
«دنياي اقيانوس سه بعدي» اولين بار ماه قبل در جشنواره بينالمللي كن، به نمايش در آمده و مورد استقبال فراوان و خارج از انتظار منتقدان و تماشاگران جدي سينما قرار گرفت.
قصه فيلم درباره سفرهاي طولاني يك لاكپشت دريايي به آبهاي استراليا، آرژانتين ومكزيك است. او در اين سفرها با موجودات ومحيطهاي تازهاي آشنا ميشود.
فيلم را زوج هنري ژان ژاك مانتلو و فرانسيس مانتلو تهيه و كارگرداني كردهاند. آنها قبل از اين مستندهاي سهبعدي «عجايب اقيانوس» و «دلفين و نهنگها» را كارگرداني كردهاند. ژان ميشل كوستو پسر مستندساز معروف و كهنهكار ژاك ايو كوستو در «دنياي اقيانوس سه بعدي» بازي دارد.
توليد اين فيلم هفت سال طول كشيد. سازندگان فيلم براي ساخت اين فيلم دو ساعته حدود 200 ساعت فيلم در زير آبهاي اقيانوس فيلمبرداري كردند.
مسئول ديزني نيچر ميگويد: "اين مستند دقيقا از همان نوع كارهايي است كه كمپاني ديزني دوست دارد توليد كند به همين دليل با كمال ميل، پخش آن در آمريكاي شمالي را به عهده گرفت."
ديزني كه از سال قبل فعاليتهاي خود در زمينه توليد و توزيع آثار مستند را گسترش داده و آنها را سازماندهي كرده است ماه قبل مستند «زمين » را در آمريكا اكران عمومي كرد كه حدود 30 ميليون دلار در گيشه نمايش فروش كرد. فروش بينالمللي فيلم كه از چند ماه قبل شروع شده به 90 ميليون دلار رسيده است.
موفقيتهاي مالي و انتقادي «زمين»، مسئولان والت ديزني را در رابطه با توليد و توزيع گستردهتر محصولات مستند، اميدوارتر كرده است. اين كمپاني قصد دارد طي سالهاي آينده توليد محصولات مستند خود را در سطح وسيعي گسترش دهد.