به بهانه سالروز تولد كارگردان بزرگ سينما؛ «در میان»، روایتی رویاگونه از فرانسیس فورد کاپولا
همه چیز دربارهٔ «درمیان» + گفتوگو با فرانسیس فورد کاپولا+گالری عکس
سینمای ما_ارغوان اشتری: «درمیان» (Twixt) فیلمی از مردی جوان و۷۲ ساله است! هرچند امضای فرانسیس فورد کاپولا پای فیلم خورده اما شاید یکی به این فکر فرو رود که «درمیان» نخستین تجربهٔ فیلمسازی یک کارگردان مستقل باشد. کاپولا با «درمیان» عامدانه به ابتدای دوران کاریاش، به زمانی باز میگردد که عضوی از گروه سازندهٔ فیلمهای رده-ب راجر کورمن بود و «جنون ۱۳» را ساخت. کارگردان فیلم دوست د ارد با کدهای ژانر هراس و فانتزی بازی کند درحالی که بیسروصدا مسایل شخصیاش را هم در فیلم میگنجاند. بنابراین چندان باعث حیرت نیست که این فیلمِ به شدت گوتیک وغیرمتعارف از رویای فیلمساز جان میگیرد. چون راه حل معمای داستان، بیشتر مدیون ضمیرِ نیمه خودآگاهِ قهرمان داستان، رمان نویس و نوشخواره ایی است که در جستوجوی یافتن الهام است. هال بالتیمور (با بازی عالی وال کیلمر پس از حضور در فیلمهای پیش پافتاده) نویسنده ایی شبه استفن کینگ است که در شهری کوچک در کشور ایالات متحده آمریکا ساکن میشود تا جدیدترین کتاب خود با موضوع جادوگری را تبلیغ کند. این شهر نفرین شده است. دختری نوجوان به قتل میرسد. کلانتر شهر (بابازی بروس درن) خود کسب وکار خون آشامان را دارد. بالتیمور تحقیقات روی پرونده قتل را با کمک دختری مرموز (الِ فانینگ) و آدگار آلن پو (بن چاپلین) آغاز میکند. «درمیان» فیلمی پر از ارواح وخون آشامی، بهانه ایی برای نمایش خلاقیتهای هنرمندانه وشاعرانهٔ فرانسیس فورد کاپولا است و مدیتیشنی دربارهٔ مرگ فرزند. هال پالتیمور دچار عذاب گناهکاری است. او نسبت به مرگ تصادفی دختر احساس مسوولیت میکند. درست شبیه حسی که فرانسیس فورد کاپولا درباره مرگ پسر جوانش جیان-کارلو در سانحهٔ قایق پر سرعت دارد.
پیرنگ: هال بالتیمور نویسنده ایی رو به افول است که به شهر کوچکی برای تبلیغ آخرین کتابش می آید.در این شهر او درگیر قتل دختر نوجوانی می شود.بالتیمور در خواب روح دختری جوان به نام وی (الِ فانینگ) را ملاقات می کند که ر ابطه اش با این قتل نامشخص است.
تولید: «درمیان» در منطقه ایی که به خود فورد کاپولا در منطقهٔ «ناپا کانتی» تعلق دار د ولوکیشنهای متروکی در «لیک کانتی» کالیفرنیا فیلم برداری شد. عنوان فیلم « twixt now and sunrise to twixt » بود که به «درمیان» تغییر کرد. فیلم هنوز نمایش عمومی گسترده نداشته ودر چندین جشنواره به نمایش درآمد ه است. نمایش عمومی فیلم در کشورهایی چون انگلستان در تابستان امسال خواهد بود.گفتنی است که دن دیکان موسیقی فیلم را ساخته است. بودجه ی فیلم هفت میلیون دلار بوده. عنوان فیلم «درمیان» (Twixt) است که مخفف کلمهٔ Betwixtبه حساب میاید. در فرهنگهای لغات Twixtبه معنای درمیان وبین است. یعنی نه این است ونه آن. درمیانهٔ یک چیز یا موقعیت لاینحل بودن معنی میدهد. به عنوان مثال فرزندی که نه طرف مادر را میگیرد ونه جانب پدر را. فرزند در میان این دو قرار گرفته است. علاقه مندان فرانسیس فورد کاپولا بی صبرانه منظر نمایش گسترده ی فیلم هستند.
گفتوگو با فرانسیس فورد کاپولا همیشه در سراشیبی بوده ام
به نظر خیلی عجیب و غریب میآید که شما هم رویاهایی دارید! _می دانید، من معمولا این نوع رویاها را نمیبینم. در سال ۲۰۰۹ در شهر استانبول بودم چون قصد داشتم فیلمی آنجا بسازم. درخواب رویای دختری را دیدم که خون آشام بود، کودکان از قبر بر میخاستند و ادگار آلن پو هم بود. من تقریبا این بار کار خاصی انجام ندادم. داستان مجانی در اختیارم قرار گرفت.
در فیلم ادگار آلن پو مانند یک روح ظاهر میشود. آیا او از نویسندگان محبو بتان به حساب میاید؟ _بله، یک سال پیش تمام داستانهای او را خواندم تا شاید بتوانم آز انها ایده بگیرم. از پیش زندگی آلن پو را میدانستم. میدانستم همسر جوانش را از دست میدهد و مجموعه ِ اثارش متاثر از این اندوه، از دست دادن محبوبه است. وقتی نوشتن فیلمنامه را آغاز کردم، شخصیت هال بالتیمور را خلق کردم که رمان نویسی در سوگ دختر از دست رفتهاش بود.
بالتیمور نویسنده بدی است! - نویسندهای بیشتر گمنام است. او رو به افول دارد. به همان شیوه، من هم همیشه احساس رو به زوال داشتهام.
واقعا؟ البته. زمانی که ۲۹ سالم بود این را فهمیدم. از آن پس زندگیام محدود شد به تلاش برای فیلمسازی. همه فکر میکنند من همیشه موفق بودهام. در صورتی که فیلمهایم چون «اینک اخر الزمان» شکست مالی خوردند. همیشه همهٔ فیلمهایم را با «پدر خوانده» مقایسه کردهاند. این روزها بیشتر شناخته شده ودرک شدهام. اما حدود چهار دهه رو به زوال داشتم. این خیلی غیر عادی است. دلم میخواست به این موضوع در «درمیان» اشاره کنم. همینطور درباره غم از دست دادن و فرآیند خلاقیت هم حرفهایم را بزنم.
در سال۱۹۸۶ شما پسر جوان و۲۲ سالهتان جیان-کارلو را در سانحهٔ قایقی پرسرعت از دست دادید. به همین شیوه، هال بالتیمور هم دخترش را از دست داده است. -این نکته به تصادف پسرم ربط پیدا میکند که در حافظهام مدفون کرده بودم. این لحظه ایی است که کارگردان بایدشهامت رخ به رخ شدن با آن را داشته باشد. جیان کارلو ازم خواست همراهش بروم. من گرفتار بودم و نتوانستم. هرگز تصور نمیکردم که او میخواهد سوار قایق پرسرعت شود. من باید او را همراهی میکردم. این همان نکتهای است که شخصیت اصلی داستان هم میفهمد...
با «در میان» شما عامدانه به دوران «جنون ۱۳» بازگشتید. در سالهای ۱۹۶۰ فرانسیس فورد کاپولا چه جور فیلمسازی بود؟ -پدر جوانِ دو کودک بود که نسبت به آینده سینما بسیار هیجان داشت. رفقای خوبی چون جرج لوکاس و والتر مرچ داشتم که همگیمان به سان فرانسیسکو مهاجرت کردیم به جایی که صنعت سینما نداشت ما امدیم که استودیو بسازیم.
در سالهای ۱۹۷۰ چه فیلم سازی بودی؟ گمان کنم فیلمهای جمع و جوری چون «مکالمه» «مردم بارانی» میساختم وسپس موفقیت بزرگ و غیر منتظرهٔ «پدرخوانده» پیش امد.
دههٔ بعدی سخت تربود.. این شرایط ِ رو به افول حتی در دورانی که فیلمهای بلند متعددی میساختم هم ادامه یافت. من ورشکسته شده بودم. ۲۵ میلیون دلار به بانکها بدهکار بودم. باید سالی یک فیلم میساختم تا بدهیام را صاف کنم.
و در سالهای ۱۹۹۰...؟ هنوز هم سراشیبی را طی میکردم. اما با ایجاد کسب و کار دیگری در تاکستانهایم موفقیتم شروع شد.
و امروز؟ _تصمیم دارم کارنامهٔ کاریم را با ساختن فیلمهای دانشجویی وبدون هزینه به پایان برسانم. یک راهی برای درخشش در بیست سال آینده!
منبع :
سینمای ما
|