لوکارنو از نانی مورتی تقدیر می‌کند :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       سه‌شنبه 30 خرداد 1391 - 21:23         

                       

نانی مورتی


لوکارنو از نانی مورتی تقدیر می‌کند

سینمای ما - شصت و یکمین جشنواره فیلم لوکارنو یک بخش مرور آثار را به بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، توزیع‌کننده و مدیر هنری جشنواره فیلم تورین اختصاص داده است.
ورایتی اعلام کرد فردریک مایر، مدیر هنری لوکارنو که امسال آخرین سال مدیریت او بر این جشنواره است، از نانی مورتی ایتالیایی به عنوان "کسی که برای ترویج سینمای خوب و سینمای جدید کارهای بسیار انجام داده" یاد کرد.
ارتباط مورتی و جشنواره لوکارنو به سال‌ها پیش باز می‌گردد. این ارتباط از سال 1984 با فیلم بسیار شخصی و تلخ «بیانکا» آغاز شد که مورتی در آن نقش میکله آپیچلا و در واقع خویشتن دیگر خود را بازی کرد. او در هشت فیلم دیگر نیز به نقش این شخصیت ظاهر شده است.
مورتی در «بیانکا» نقش یک معلم ریاضی روان‌رنجور را بازی می‌کند که در مدرسه‌ای در رم به یکی از همکاران خود به نام بیانکا دل می‌بازد. این فیلم اولین بار در دنیا در پیاتزا گرانده لوکارنو پخش شد و امسال پس از بیش از دو دهه در قالب اولین برنامه کامل مرور آثار فیلمساز ایتالیایی به نمایش درمی‌آید.
برنامه مرور آثار مورتی در عین حال شامل فیلم‌هایی است که او صرفا در آنها نقش‌آفرینی کرده که از جمله این فیلم‌ها می توان به «پدرسالار» برادران تاویانی اشاره کرد که سال 1978 برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد و مورتی در آن به نقش یک سرباز جوان روشنفکر ظاهر شده است.
«اغتشاش آرام» به کارگردانی آنتونلو گریمالدی یکی دیگر از فیلم‌های مورتی 55 ساله است که در این بخش به نمایش درمی‌آید. او در این فیلم که پارسال در 18 رشته نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو معادل ایتالیایی اسکار بود، نقش پی‌یترو پالادینی یک مدیر اجرایی تلویزیون را دارد که به تازگی همسر خود را از دست داده و پس از نجات جان یک زن با حوادثی روبرو می‌شود.
نمایش فیلم‌های پیش از این پخش نشده مورتی مانند فیلم کوتاه «آخرین قهرمانی» از دیگر برنامه‌های بخش‌ مرور آثار مورتی است. «آخرین قهرمانی» حاصل مونتاژ تصاویر گروهی است که مورتی سال 1986 برای فیلمبرداری از او در حال بازی در یک تیم واتر پولو استخدام کرد.
کارلو چاتریان مسئول برگزاری بخش مرور آثار مورتی از آن به "بخشی که نشاندهنده قطعه مهم تاریخ سینمای ایتالیاست" یاد کرد. فیلم هفت دقیقه‌ای «اولین روز کلوزآپ» نیز در بخش مرور آثار او پخش می‌شود. مورتی در این فیلم کوتاه عصبانیت خود را از نحوه نمایش «کلوزآپ» عباس کیارستمی در رم ابراز و به کم بودن تبلیغات فیلم کیارستمی نسبت به «شیرشاه» اعتراض می‌کند.
نانی مورتی متولد 19 اوت 1953، سال 2001 با فیلم «اتاق پسر» برنده جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن شد و در 1993 برای فیلم «خاطرات عزیز» جایزه بهترین کارگردان این جشنواره را برد. او سال 2006 نیز با فیلم «تمساح» جایزه شهر رم جشنواره کن را گرفت.
مورتی در 1981 با فیلم «رویاهای شیرین» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز و در 1986 با فیلم «آیین عشاء ربانی به پایان می‌رسد» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین را دریافت کرد.‌ او از دو سال پیش مدیریت هنری جشنواره فیلم تورین را به عهده دارد.
شصت و یکمین جشنواره فیلم لوکارنو از ششم اوت (16مرداد) با نخستین نمایش فیلم بریتانیایی «دیدار دوباره برایدزهد» جولین جارولد آغاز می‌شود و 16 اوت (26 مرداد) با نمایش کمدی ایسلندی «زود برمی‌گردم» سولویگ آنسپاک به پایان می‌رسد.

منبع: خبرگزاری مهر




به روز شده در : شنبه 12 مرداد 1387 - 12:36

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com