شوخی نکن، بتمن (نقد راجر ابرت بر فیلم شوالیه تاریکی ترجمه پیمان جوادی) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       دوشنبه 28 اسفند 1391 - 7:27         

                       

چرا اینقدر جدی؟


شوخی نکن، بتمن (نقد راجر ابرت بر فیلم شوالیه تاریکی ترجمه پیمان جوادی)

سینمای ما - «بتمن» چیزی بیشتر از یک داستان مصور (کامیک‌بوک) نیست. اما «شوالیه تاریکیِ» کریستوفر نولان فیلمی فراموش‌نشدنی و یک تراژدی جذاب و سرگرم‌کننده است که می‌تواند قلب‌تان را سخت به تپش انداخته و شما را به حیرت اندازد. نولان کاراکترهایی را به وجود آورده که ما می‌توانیم دوستشان بداریم، نگران‌شان باشیم، در غم و غصه آن‌ها شریک باشیم و یا این‌که از آن‌ها متنفر باشیم. و همه این‌ها بخاطر اجرا، کارگردانی، فیلمنامه و کیفیت بسیار بالا و بی‌عیب و نقص مسائل فنی و یک گروه تولید خارق‌العاده و بی‌نظیر است.
«شوالیه تاریکی» یک حکایت ساده‌انگارانه، سطحی و کلیشه‌ای از رویارویی خیر و شر نیست. البته در این‌جا هم خیر و شر وجود دارد، بتمن خیر و آدم خوب داستان است و جوکر شر و آدم بد ماجراست. اما بتمن بیشتر از آن‌چه که وانمود می‌کند و سعی در پنهان نمودن خود در سایه دارد، پیچیده و البته سردرگم و سرگشته به نظر می‌رسد: او در هیاهوی گاتهام‌سیتی و ساکنین آن و در کنار شغل و حرفه‌اش مترصد به دام انداختن عامل یا عاملین مرگ پلیس‌ها و مردم است. و اما جوکر بیشتر از یک آدم رذل و شرور به نظر می‌رسد. در واقع او یک مِفیستوفِلس یا خود شیطان است که اعمال و رفتارش را به شکلی کاملا شیطانی طراحی و اجرا می‌کند و مخالفینش را به بدترین شکل نابود کرده یا تحت فشار و تنگنا قرار می‌دهد. ساختار فیلم بر اساس حکایت لجر بنا شده است. آیا لجر می‌تواند اولین برنده جایزه اسکار پس از مرگ (پس از پیتر فینچ برای فیلم «شبکه» در سال1976) باشد؟ الهام‌بخش واقعیِ قدرت، جذابیت و تاثیرگذاری نقش جوکر شخصیت و کاراکتری تحت همین عنوان در یک اثر کلاسیک صامت به اسم «مردی که خندید» (پل لِنی) محصول 1928 است. دلقک‌بازی، لوده‌گری‌ها و همینطور گریم چهره‌اش بیشتر از هرچیز غلوآمیز بوده و نوعی شلختگی و بدلباسی محسوب می‌شود. قهقهه‌هایش در برابر دشمنانش مو بر اندام تماشاگران راست می‌کند. او فقط به دنبال انتقام گرفتن و آزار رساندن یا نابودی دشمنان و مخالفینش است. رفتار او بی‌نهایت خشونت‌آمیز و بیمارگونه است که می‌تواند ناشی از زورگویی‌ها و رفتار خشن پدرش در دوران کودکی‌اش باشد. او در جایی در اواخر فیلم در یک طرح و برنامه شیطانی از دو نفر در قسمت بارِ کشتی دعوت می‌کند تا با او بروند تا قبل از این‌که آن‌ها به واسطه شغل سخت و طاقت فرسای‌شان خودشان را به نابودی بکشانند او خودش این کار را با آن‌ها انجام دهد. در قاموس او ترحم و دلسوزی جایی ندارد. او در سرتاسر فیلم در فکر توطئه و به زانو درآوردن جبهه مخالف و قدرتمندش، بتمن (کریستین بیل)، فرماندار گوردون (گری اولدمن) و یک وکیل دادگستری ایالتی، هاروِی دِنت (آرون اِکهارت) بوده و مترصد لحظه‌ای غفلت و لغزش اخلاقی از سوی آن‌هاست. اما در پایان، افسانه اصول اخلاقی آسیب‌ناپذیر و غیر قابل نفوذ بتمن، بر خلاف انتظار تماشاگران تا حدودی مورد تهدید قرار می‌گیرد.
بخاطر گروه بازیگران بسیار قوی و کارآمد و عوامل اجرایی قدرتمند و حرفه‌ای و همینطور بخاطر این‌که فیلم به جلوه‌های ویژه منحصر بفرد و خارق‌العاده خود اجازه نمی‌دهد تا درام انسانی جاری در فیلم را تحت‌الشعاع قرار دهد، ما ابتدا از این درام عمیق و ژرف‌اندیش غافلگیر و شگفت‌زده شده و سپس به شکل عمیقی تحت تاثیر فیلم قرار می‌گیریم. اِکهارت در نقش دِنت خارق‌العاده ظاهر شده. کاراکتر اِکهارت در فیلم سرنوشت ناخوشایند و غم‌انگیزی پیدا می‌کند. او از یک انسان معقول و دوست‌داشتنی به آدمی نابکار و بدسیرت تغییر ماهیت پیدا می‌کند تا فرجام و سرنوشتی بی‌نهایت تلخ و ناگوار داشته باشد. اِکهارت نیز با تیزهوشی و با استفاده از ویژگی‌های نقش استثنایی‌اش به خوبی استعدادهایش را نشان داده است. هر آنچه که در این فیلم اتفاق می‌افتد جز اتفاقات معمولی و مرسوم یک فیلم کامیک‌بوک بوده و از ویژگی‌های ذاتی آن به شمار می‌رود که البته این بار به بهترین شکل به روی پرده منتقل شده است. به همین خاطر «شوالیه تاریکی» به سرعت به درون ما نفوذ کرده و ما را به سوی خود جذب می‌کند.
جلوه‌های ویژه فیلم فوق‌العاده است. جلوه‌های ویژه بیشتر روی انفجارها و چند سکانس نهایی فیلم متمرکز شده است. با این حال در طول فیلم شاهد صحنه‌هایی باشکوه و پر از جزئیات دقیق و کاملا طبیعی هستیم. لوکیشن‌های فیلم در شیکاگو قرار دارند، اما نولان از به تصویر کشیدن مکان‌های شناخته شده و معروفی مثل لنگرگاه ماریا سیتی، ساختمان Wrigley یا چشم‌اندازهای شهری به شکلی آگاهانه و تعمدی اجتناب ورزیده است. با این حال اهالی شیکاگو بسیاری از مکان‌های شهر، بویژه خیابان لازال و Lower Week Drive را تشخیص خواهند داد. فیلم نولان یک فیلم سفرنامه‌ای نیست که به دنبال جذابیت‌های شهری و توریستی باشد. در واقع نولان، توده‌ای عظیم و خراب‌آبادی از آسمانخراش‌ها را به تصویر کشیده و سکانس‌های مهم و کلیدی فیلمش را نیز در برج ناتمام و عظیم Trump فیلمبرداری کرده است. بتمن از فراز ساختمان‌های مرتفع و سر به فلک کشیده و آسمانخراش‌ها مدام تغییر مکان می‌دهد و به این سو و آن سو می‌رود، انگار که به وسیله شبکه‌ای از سیم‌ها و کابل‌های نامرئی در آسمان معلق باشد.
فیلم طرح داستان کم و بیش پیچیده‌ای دارد از جمله تلاش‌ها و توطئه‌های جوکر برای تحقیر و به شکست کشاندن نیرو‌های منتسب به بتمنو فرماندار گوردون و همینطور آشکار نمودن هویت و زندگی اسرارآمیز بتمن. او برای رسیدن به هدفش که همان ضربه‌زدن نهایی به بتمن است، گوردون و دِنت را در فهرست اصلی هدف خود قرار داده و در کنار آن شروع به نقشه کشیدن و طرح توطئه‌ای بیرحمانه و ناجوانمردانه برای به شکست کشاندن رابطه عاشقانه بزرگ زندگی بروس وین می‌کند. طبق این برنامه یا توطئه هاروِی دِنت عاشق و دلباخته راشل ادواردز (مگی گیلنهال) می‌شود. حیله‌ها و ترفندهای جوکر بسیار سنگدلانه و بیرحمانه هستند، و البته در این میان او از هویت واقعی بتمنهیچ اطلاعی ندارد. فیلمنامه کریستوفر نولان و برادرش جوناتان عمیق، حساب شده و تا حدودی شاعرانه است و درست همان چیزی ست که ما از این دو نفر انتظار داشتیم.
دو کاراکتر فرعی بسیار مهم و تاثیرگذار در فیلم وجود دارد که نقش آن‌ها به شکل استادانه‌ای توسط دو بازیگر بزرگ، مورگان فریمن و مایکل کین، ایفا شده است. فریمن در نقش دانشمند نابغه‌ای به اسم لوسیوس فاکس ظاهر شده است. کسی که بروس وین را مامور تشکیل مرکز ستاد فرماندهی مخفی کرده و در ضمن مخالف شیوه استراق سمع از شهروندان گاتهام سیتی توسط اوست. در ضمن عقاید و مواضع او اشاره مستقیمی به مفاهیم و عقاید سیاسی متداول و رایج در دنیای امروز دارد. کین هم نقش آلفرد، سرپیشخدمت وفادار بروس وین را بازی کرده است. او کسی ست که وین را بیشتر از هر کس دیگری در این دنیا می‌شناسد و اوراق و مدارک بسیاری درباره او، زندگی و گذشته‌اش در دست دارد.
نولان، همچنین قسمت قبلی، «بتمن می‌آغازد» (2005) را هم کارگردانی کرده که یکی از بهترین قسمت‌های مجموعه بتمن به شمار می‌رود. او با این فیلم به نقاط تاریک و جزئیات بیشتری از خاستگاه و نژاد و همچنین انگیزه‌ها و دلایل بروس وین برای زندگی مخفی، دو هویت بودنش و الزام‌هایش پرداخت. اکنون در آخرین فیلم از این مجموعه کمی بیشتر به جوکر معطوف شده و گذشته و زندگی او را هم مورد توجه قرار داده است. البته در «شوالیه تاریکی» به دوران کودکی بتمن اشاره چندانی نمی‌شود، اما ما حتما تصاویر کودکی او و خانواده‌اش را از فیلم قبلی به خوبی به یاد داریم و به خوبی می‌دانیم که این نبرد و کارزار میان دو آدم بالغ و بزرگسال است. شاید خودِ آن‌ها _ بتمن و جوکر _ هم به طور غریزی سرمنشاء مشکلات رفتاری را که ناخواسته بدان مبتلا شده‌اند را می‌فهمند و متوجه هستند. رویدادها و وقایع فرازمینی در قلمرو ژانر کامیک‌بوک اساسی‌ترین مساله به نظر می‌رسد. «مرد عنکبوتی2» ممکن است به خوبی اوج و همینطور ویژگی سنتی و قراردادی فیلم‌های ساخته براساس قهرمانان کامیک بوک را نشان می‌دهد اما در فیلمی مثل «پسر جهنمی2» (2008) هم کارگردان با آزادی و دست باز علایق و سلایق خود را در به تصویر کشیدن تصورات و رویاهایی که روزی ناممکن به نظر می‌رسید به کار برده است. اما در حال حاضر «مرد آهنی» و در جایگاهی بالاتر، «شوالیه تاریکی» عمق و معنای بیشتری به این ژانر بخشیده‌اند و عمیق‌تر و ژرف‌تر به داستان‌های کامیک‌بوک نگاه کرده‌اند. سازندگان «شوالیه تاریکی» به خوبی متوجه بوده‌اند که این داستان‌ها در کنار وجه سرگرم‌کنندگی‌شان درباره ترس‌ها، احساسات، بیم امید و تردیدهای انسانی نیز هست. و خاستگاه و منشاء افسانه بتمن را باید در فیلم نوآر جست که این مساله به اهمیت بیشتر فیلم می‌افزاید.
نولان در دومین بتمن‌اش آزادی عمل بیشتری نسبت به کارگردان‌های قبلی این مجموعه داشته و تغییرات و دگرگونی‌های مثبتی اعمال کرده است. او محدوده احساسات بشری بروس وین را گسترش داده و به عمق نگرانی‌ها، دلواپسی‌ها، تردید‌ها و رنج‌های یک انسان نفوذ کرده و به نگاه تازه‌ای به این اسطوره شکست‌ناپذیر ادبیات و سینمای آمریکا دست یافته است.




به روز شده در : دوشنبه 21 مرداد 1387 - 15:36

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

مجتبی
سه‌شنبه 22 مرداد 1387 - 14:37
-2
موافقم مخالفم
 

تیزر فیلم که فوق العاده است

کیوان مجد
سه‌شنبه 22 مرداد 1387 - 14:59
8
موافقم مخالفم
 

من عاشق بتمن ها هستم. اما این فیلم رو که ندیدیم. اینجوری که دربارش سروصدا راه انداختن فکر نمی کنم بهتر از بتمن آغاز کرد، باشه.

پدرام تجریشی
سه‌شنبه 22 مرداد 1387 - 15:15
-1
موافقم مخالفم
 

فعلا که "شوالیه تاریکی" همه رکوردها رو جا به جا کرده. از جمله مخ تماشاگرهای آمریکایی. باید DVD اون بیاد تا ببینیم واقعا همینه که می گن یا نه!

محمدرضا
سه‌شنبه 22 مرداد 1387 - 15:31
-2
موافقم مخالفم
 

من تا فیلم رو نبینم باورم نمیشه که اینقدر فیلم خوبیه که شده فیلم اول تاریخ سینما. فکر کنم اینها مش نتیجه تبلیغات باشه نه چیز دیگه.

فریبرز
سه‌شنبه 22 مرداد 1387 - 15:46
5
موافقم مخالفم
 

کار کریستوفر نولان که تا اینجای کار حرف نداشته. من بتمن می آغازد رو هم خیلی دوست دارم. یادآوری عالی بود. بی خوابی هم محشر بود.

شیما شکوه
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 15:8
3
موافقم مخالفم
 

ولی من که شرط می بندم که شاهکاره. هم نولان رو داره و هم کریستین بیل. دیگه چی می خواین؟

پوریا پورزند
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 15:46
-1
موافقم مخالفم
 

من اصلا درک نمی کنم که چرا باید شوالیه تاریکی بهترین فیلم تاریخ سینما بشه!؟ من خودم مجموعه بتمن ها رو دوست دارم اما در عرض 3-4هفته که نمیشه این فیلم رو به جای سرگیجه و پدرخوانده نشوند. واقعا همچین چیزی امکان داره؟ به هر حال کار نولان تا اینجای کار که حرف نداشته. این فیلم هم باید خوب باشه اما این تماشاگرهای آمریکایی شورش رو در اوردن.

اشکان آتشکار
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 16:53
1
موافقم مخالفم
 

تریلرهای فیلم که وحشتناکن. من حتی شب ها هم خواب جوکر و بتمن می بینم. چه خوب می شد ما هم می تونستیم این فیلم رو روی پرده سینما ببینیم. حیف!

سارا هاشمی نیک
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 17:17
-3
موافقم مخالفم
 

خواهشا اینجور نقدها رو کار نکنید. آخه وقتی فیلم رو هنوز کسی ندیده چطور میشه دربارش نظر داد؟

شیوا وجدی
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 17:35
5
موافقم مخالفم
 

امیدوارم همیطور که شوالیه تاریکی به درون آقای ابرت نفوذ کده به درون ما هم نفوذ کنه و اعماق وجود ما رو هم به تسخیر خودش در بیاره.

علی
پنجشنبه 24 مرداد 1387 - 14:15
0
موافقم مخالفم
 

من حاضرم یک میلیون تومان بدم و شوالیه تاریکی رو بتونم روی پرده ببینم. پولش هم آماده هست.

کیارش زند
پنجشنبه 24 مرداد 1387 - 17:5
0
موافقم مخالفم
 

من دلیل این همه ذوق زدگی رو نمی فهمم. آخه این همه ذوق زدگی چرا؟ من خودم بتمن ها رو خیلی دوست دارم. کریستوفر نولان رو هم که خیلی خیلی قبول دارم. اما به این هم معتقدم که باید مدتی بگذره تا ارزش های واقعی یک فیلم مشخص شه. مثل همشهری کین یا بربادرفته.

سولماز
پنجشنبه 24 مرداد 1387 - 19:15
2
موافقم مخالفم
 

این آقای ابرت چون خودش از اهالی شیکاگو هست خیلی از زادگاه و محل زندگی خودش حرفیده که هیچ ربطی به شوالیه تاریکی نداره.

ويدا
پنجشنبه 24 مرداد 1387 - 23:24
-4
موافقم مخالفم
 

من هم واقعا دلم ميخواد ميتونستم فيلمو در سينما ببينم.

هم بخاطر بازي كريستين بيل و هم هث لجر مرحوم....

ماریا فروزان
شنبه 26 مرداد 1387 - 15:31
1
موافقم مخالفم
 

تریلرها و تیزرهای شوالیه تاریکی واقعا آدم رو مسخ می کنن. تماشاگرهای آمریکاییه فیلم هم تقصیری ندارن.

محمود ملک زاده
شنبه 26 مرداد 1387 - 15:46
0
موافقم مخالفم
 

ابرت خان همه چیز رو از چشم یک آمریکایی می بینه. بتمن دیگه تنها اسطوره آمریکایی ها نیست. الان دیگه تو ایران هم یک اسطوره هست. یعنی همه جای دنیا اسطوره شده.

سعید خوب
يکشنبه 27 مرداد 1387 - 0:26
6
موافقم مخالفم
 

فضای حاکم بر این فیلم ما را با ریشه وحشتها و نگرانی هایمان آشناتر می کند.به تمام انهاییکه به درک بیشتر از تاریکی ها و زوایای پنهان در عمق وجودشان می اندیشند ،دیدن این فیلم را توصیه می کنم .

گلنوش صالح
دوشنبه 28 مرداد 1387 - 14:23
8
موافقم مخالفم
 

اگه لجر نمی مرد آیا باز هم شوالیه تاریکی این همه فروش می کرذ؟

مونا محمودزاده
دوشنبه 28 مرداد 1387 - 15:16
1
موافقم مخالفم
 

فکر کنم این تیتر "شوخی نکن بتمن" یکی از دیالوگهای جوکر خطاب به بتمن باشه. تیتر جالبیه.

سارمن کشیش زاده
دوشنبه 28 مرداد 1387 - 16:15
5
موافقم مخالفم
 

مگه بتمن و بروس وین با کسی هم شوخی دارند؟

حمید
سه‌شنبه 29 مرداد 1387 - 14:36
2
موافقم مخالفم
 

خدا وکیلی این راجر ایبرت چطوری و بر چه اساسی یک فیلم ضعیفی مثل آیرون من رو گذاشته کنار شوالیه تاریکی؟ آیرون من واقعا فیلم ضعیفی بود. اما کریستوفر نولان هیچوقت همچین کار در پیتی رو کار نمی کنه.

دانيال
سه‌شنبه 29 مرداد 1387 - 17:37
-6
موافقم مخالفم
 

بايد فيلم خوبي باشه چون كريستوفر نولان كارش درسته

ولي هيچ وقت پرفروش ترين فيلم تاريخ سينما بهترين نيست!

پانته آ ایرانی نژاد
سه‌شنبه 29 مرداد 1387 - 18:29
-1
موافقم مخالفم
 

این تیتر شوخی نکن، بتمن مال خود ابرته یا پیمان جوادی؟ چون پیمان هم تیتر های جالبی می زنه. درست مثل نوید غضنفری اما یه جورهای دیه.

بابک
چهارشنبه 30 مرداد 1387 - 16:49
-3
موافقم مخالفم
 

من تا دی وی دی خوب و با کیفیت شوالیه تاریکی بیرون نیاد فیلم رو نمی بینم. باید تا اون موقع به خوندن اینجور نقدها خودم رو مشغول کنم.

آرمان
چهارشنبه 30 مرداد 1387 - 17:31
1
موافقم مخالفم
 

من هم مثل علی حاضرم برای دیدن فیلم شوالیه تاریکی روی پرده دست به جیب بشم . اون هم 2میلیون تومان . واقعا هم چه کیفی میده!

گلاره
پنجشنبه 31 مرداد 1387 - 18:55
-2
موافقم مخالفم
 

این بتمن هم خوب دکانی شده برای کریستوفر نولان و آقا داداشش! به هر حال خدا بهشون بیشتر بده!

پوپه میثاقی
دوشنبه 4 شهريور 1387 - 16:39
-2
موافقم مخالفم
 

هم جوکر جک نیکلسون عایه و هم جوکر هیت لجر. در ضمن من بتمن های برتون رو بیشتر دوست دارم.

ناهید
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 14:18
0
موافقم مخالفم
 

بهترین فیلم امساله. لجر هم اسکاریه. حیف که مرحوم شد.

شهناز بوستانی
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 16:56
4
موافقم مخالفم
 

به این علی آقا و آرمان خان باید عرض کنم که لازم نیست این همه ولخرجی کنید . کافیه یک سری تا همین دبی برین برگردین. شوالیه تاریکی رو دوستانی که ائنجا هستن دیدن.

امید
سه‌شنبه 12 شهريور 1387 - 18:30
0
موافقم مخالفم
 

باید تیتر می زدین شوخی نکن جوکر. چ.ن اونه که همش نیشش بازه.

امیر عرب
سه‌شنبه 12 شهريور 1387 - 20:3
9
موافقم مخالفم
 

میدونم چرا وقتی فیلم رو توی دستگاه گذاشتم فقط تونستم 10 دقیقه ی اول فیلم رو ببینم!

شاید به خاطر کیفیت پرده ایه فیلم بود

ولی بتمن فقط بتمنهای تیم بورتون کبیر!

این آمریکایی ها هم اوسکولن ها !

پدر خوانده، فرار از زندان شاوشانگ و ... رو با این فیلم هم سطح میدونن.

راستی هیث لجر به خاطر مصرف زیاد الکل نمره و این خبر کاملاً تکذیب شده.

مممنون

میترا
شنبه 30 شهريور 1387 - 15:56
4
موافقم مخالفم
 

محشر بود.عالی. دیوانه کننده. فوق العاده عالی.

vahid
يکشنبه 31 شهريور 1387 - 15:0
-3
موافقم مخالفم
 

باید بگم که ......................کوبنده و خیره کننده.

amir
سه‌شنبه 2 مهر 1387 - 14:23
3
موافقم مخالفم
 

فوق العاده است..

شیما
چهارشنبه 3 مهر 1387 - 14:54
1
موافقم مخالفم
 

عالیه. خیره کننده و باورنکردنی.

مجتبی
جمعه 5 مهر 1387 - 0:32
2
موافقم مخالفم
 

فیلم خوبی یود.اما جایگاهش در نظر سنجی سایت imdb کمی لطف زیاد منتقدین و مردم رو نسبت به این فیلم نشون میده.

به نظر من تنها نکته خیره کننده فیلم بازی استثنایی هیث لجر بود.

در حقیقت میشه گفت یک شخصیت فراموش نشدنی در تاریخ سینما.

جلوه های بصری فیلم در مقایسه با فیلمهای هم سطح خودش بهتربود.اثر کریستوفر نولان زیباست اما شاهکار نیست.

nasser
جمعه 5 مهر 1387 - 3:10
-6
موافقم مخالفم
 

من که فیلمو دیدم. واقعا فیلم تکان دهنده ای بود. مخصوصا بازی هیث لیدجر حرف نداشت

در ضمن به نظر من این فیلم استحقاقشو داره که در جایگاهی بالاتر از پدرخوانده قرار بگیره.

تا حالا تو هیچ فیلمی شخصیتی مثل جوکر ندیده بودم.

آرمان
شنبه 6 مهر 1387 - 13:34
-11
موافقم مخالفم
 

شوالیه تاریکی و آغاز بتمن دو فیلمی که من با اونها زندگی میکنم --امیدوارم سومین بتمن هم توسط نولان باشه و از اینها هم جنجالیتر---من عاشق جوکر تو این فیلم شدم و حتی عکساشرو هم به اتاقم چسبوندم --بتمن هم عالیه و حسه غریبی داره--

تا وقتی شوالیه تاریکی رو ندیده بودم انقدر از مرگ هیث لجر تاسف نخوردم حیف شد --به احتمال زیاد اگر زنده بود در قسمت بعدی هم نقش داشت

آریا مستوفی
شنبه 6 مهر 1387 - 15:15
2
موافقم مخالفم
 

واقعا عالی بود. همه چیز فیلم عالی بود.

ندا گمرکی
دوشنبه 8 مهر 1387 - 15:12
3
موافقم مخالفم
 

من هم مثل آرمان. مرگ لجر خیلی ناراحت کننده بود. بخصوص حالا که فیلم رو دیدیم. اما چه میشه کرد؟ زندگی همچنان ادامه دارد. پل نیومن عزیز هم که مرد. پس همه رفتنی اند.

درنا
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 13:34
9
موافقم مخالفم
 

فقط می تونم بگم معرکه بود. حالا ببین رو پرده سینما چی میشه؟!!

yunax
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 17:11
3
موافقم مخالفم
 

در مقایسه با فیلم های ابر قهرمانی دیگر، واقعا شاهکار بود.

حتما میدانید که کلاً بتمن تو ژانر خودش تفاوتهای اساسی با بقیه ی فیلمها داره و مثلاً خیلی خیلی کمتر تخیلیه.و فکر میکنم این یکی بتمن با بتمن های دیگه هم فرق زیادی داشت.

در مقابل شخصیت جوکر و بازیها و برنامه های جالبی که به راه مینداخت، خود بتمن اثلاً به چشم نمیومد.و البته خیره کنندگی فیلم به جز شخصیت جوکر،فیلمنامه ی عالی (وغیر منتظره ای) بود که تا قبل از این در هیچ فیلم ابر قهرمانی دیگری وجود نداشته.

جذابیت، ریزه کاریها،ونمادسازیهای هوشمندانه در فیلمنامه ی فیلم، شوالیه ی تاریکی را به کلی از همقطاران خود متمایز میسازد. چیزهایی مانند سیاه شدن یک طرف سکه ی شانس "دنت"(که هر دو طرفش نقش چهره بود) در فیلم ،همزمان با سوختن یک طرف چهره ی"دنت" که این چهره ی نیم سالم و نیم سوخته نشانگر روح خوب و روح شیطانی است که در وجود انسانها در حال مبارزه اند.سرنشینان دو کشتی(که جوکر تو کشتی شون بمب کار گذاشته بود) به روح خوبی خود اعتماد کردند و زنده ماندند اما "دنت" مغلوب روح شیطانی خود شد و در آخر سزای این کار خود را دید.

و هدف جوکر نشان دادن پیروزی روح شیطانی انسانها، و ناامیدی آنها از انسانیت و نا امیدی آنها از افرادی بود که مردم به آنها ایمان داشتند.اما بتمن با فداکاری و با بد نام کردن خود مانع از رسیدن جوکر به این هدف اهریمنی شد.

در شوالیه ی تاریکی بر خلاف دیگر فیلمهای ابر قهرمانی، مبارزه ی خیر و شر تنها بین دو شخصیت بد و خوب فیلم(بتمن و جوکر) شکل نگرفت. بلکه این مبارزه به خیر و شر درون انسانها و به مبارزه ی همه ی مردم تبدیل شد.

از دیگر نقاط قوت فیلم،وجود بازیگران سرشناس و با تجربه ای همچون "مایکل کین، گری اولدمن، مرگان فریمن، کریستین بیل و هس لجر" میباشد.

هرچند که "مرگان فریمن" باز هم به ایفای همان نقش کلیشه ای و تکراری پیرمرد آرامی که همه چیز را میداند پرداخت اما از حق نگذریم که او این نقش را بسیار خوب بازی میکند و در کنار دیگر بازیگران نام آشنای فیلم، کار خود را به بهترین شکل به انجام رساند.

حسین
چهارشنبه 10 مهر 1387 - 15:49
1
موافقم مخالفم
 

نولان بتمن رو خارق العاده دوباره و بهتر از هر کسی خلق کرد و با شوالیه ی تاریکی این فیلم بی نظیر زیبای مرز شکن بتمن رو تموم کرد فکر کنم هر کی تو هالیوود به فکر ساختن بتمن بیفته خبط کرده

آرمان @
شنبه 20 مهر 1387 - 6:57
-4
موافقم مخالفم
 

بتمن یعنی= مرد تاریکی و غمها

جوکر یعنی=مرد خشم و نفرتها

پژمان
يکشنبه 5 آبان 1387 - 13:39
-7
موافقم مخالفم
 

من تا حالا 7بار فیلم رو دیدم. خودمم هم دارم مثل جوکر دیوووونه میشم.

فرناز تاک
دوشنبه 6 آبان 1387 - 21:15
-2
موافقم مخالفم
 

وای که چه فیلمه محشریه.

سیمون
شنبه 18 آبان 1387 - 20:42
2
موافقم مخالفم
 

It's fantastic

نادر نمینی اصل
دوشنبه 17 فروردين 1388 - 19:24
3
موافقم مخالفم
 
شوخی نکن، بتمن (نقد راجر ابرت بر فیلم شوالیه تاریکی ترجمه پیمان جوادی)

عالی بود.

سامان
دوشنبه 31 فروردين 1388 - 2:13
3
موافقم مخالفم
 
شوخی نکن، بتمن (نقد راجر ابرت بر فیلم شوالیه تاریکی ترجمه پیمان جوادی)

بهتون قول میدم تا 20 سال آینده هم کسی نمیتونه مثل لجر بازی کنه

من بار اولی ه داشتم فیلم رو میدیدم فقط مات و محبوط بازیه لجر شده بودم ...

خدا رحمتش کنه واقعا تاثیر گذار بود

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com