فقدان تعقل، سرشار از انرژی! (یادداشت مانولا دارجیس - نیویورک تایمز- بر فیلم «تحت تعقیب» ترجمه پیمان جوادی) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
   
       جمعه 26 مهر 1387 - 16:32         

               



فقدان تعقل، سرشار از انرژی! (یادداشت مانولا دارجیس - نیویورک تایمز- بر فیلم «تحت تعقیب» ترجمه پیمان جوادی)

سینمای ما - لباس چرمی‌های قسم خورده مارک میلار و جی. جونز فرصت مناسبی در اختیار دارند تا در هزارتوی پرفراز و نشیب «تحت تعقیب»، قصه را پیش ببرند، در این تلاش و تقلا مهارت‌ها و تجارب آدمکشی‌شان را در نهایت قساوت و سنگدلی به نمایش گذاشته و صحنه‌های نفس‌گیر و بعضاً بی‌منطقی را از حرکات اکشن و نمایشی خلق کنند. «تحت تعقیب» اقتباس آزاد تیمور بکمامتبوف فیلمساز روس از مجموعه کامیک‌بوک‌های مارک میلار و جی. جونز است که در سال‌های 2003 و 2004 منتشر شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. رد پای سه‌گانه «ماتریکس» برادران واچوفسکی را می‌توان در جای جایِ این فیلمنامه عالی دید.
این فیلم فریاد اعتراض‌آمیزِ موج نکوهشگری است که در جامعه هنری آمریکا به راه افتاده و این بار نیز هالیوود در این حرکت پیشقدم شده است. بازتاب نگاه انتقادی بکمامتبوف به یکی از آخرین سیاست‌های اتخاذ شده دولت این کشور که در پی حکم جدید دیوان عالی ایالات متحده و تصویب قانون واگذاری حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکایی و صدور مجوز استفاده از آن برای دفاع از خود را در این اثر سینمایی می‌توان مشاهده کرد. کارگردان با به تصویرکشیدن یک داستان جنایی مهیج و پرافت و خیز می‌گوید که اگر این اسلحه به دست یک شهروند ساده، سرخورده از مشکلات اجتماعی و البته تحریک شده بیفتد چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد!
«تحت تعقیب» شروع بسیارخوبی دارد و تقریباً در مقدمه‌پردازی نمی‌توان هیچ خُرده‌ای به آن گرفت. «تحت تعقیب» در نگاه کلی استاندارد یک تریلر تابستانی و مخاطب پسند است که عناصر شاخص و تأثیرگذار بسیاری از کارهای موفق سینمای آمریکا چون «ماتریکس»، «ترمیناتور 1و2»، «جنگ ستارگان»،«باشگاه مشت‌زنی»، «هری پاتر» و حتی «هَری کثیف» را تلفیق کرده و برای سنگین‌تر کردن فضای فیلم کمی چاشنی سه‌گانه «بورن» را هم به آن افزوده است. در یک سوم میانی فیلم است که اعضای انجمن موفق می‌شوند از قهرمان متزلزل، ضعیف‌النفس و بی‌دست و پای‌شان یک قاتل حرفه‌ای، کارکشته و سنگدل و بیرحم بسازند. این زنگ خطری برای جیمز مک‌آووی در نقش وِسلی گیبسون است که شاید می‌توانست با تدبیر و درایت خود احتمال به هم ریختن تصویر کاراکتر جاستین لانگ در «آزاد زندگی کن و سخت بمیر» را در ذهن تماشاگر از بین ببرد. تداعی حضور لطیف او در فیلم‌های موفق و سطح بالایی چون «تاوان» و «آخرین پادشاه اسکاتلند» و تاثیرپذیری کاراکترش از آن لطافت و ملایمت، سبب می‌شود که تماشاگر نتواند با او در «تحت تعقیب» کنار بیاید، اما طولی نمی‌کشد که این بازیگر با استعداد دستاویز نزدیک شدن به تیپ شخصیتی‌اش را یافته و رمز جاودانه شدن را همچون توبی مگوایر کشف می‌کند؛ بازیگری که بعد از برهه‌ای نه چندان کوتاه از یک عنصر نسبتاً نامؤثر چهره «اسپایدرمن» را ساخت و آن را جاودانه و ماندگار کرد. مک‌آووی همچون دیگر بازیگرانی که به واسطه نقش یا کاراکتر خاصی شهرت می‌یابند باید برای این چهره شدن و به بلوغ رساندن شخصیتی که قرار است ماندگار شود ویژگی‌های منحصر به فرد و بارزی را به نام خود ثبت می‌کرد. از همین رو سعی کرده در گویش اولین کاراکتر هالیوودی‌اش – وِسلی گیبسون– از لهجه آمریکایی استفاده کند. به هر حال بازی جذاب و پرجنب و جوش او، شما را از دنیای کوچک و پر زرق و برق شاهکارهای درام تئاترگونه، وا زده و در دامان پرتنش اکشن‌های جنجالی و پر سر و صدای تابستانی گرفتار می‌سازد. تیمور بکمامتبوف در به تصویرکشیدن صحنه‌های خشن و ویرانگرهای عمدی خساست به خرج نداده! هر چند که تعدادی از این سکانس‌های اکشن و گاهی فرعی در روند قصه نقشی ندارند، اما واقعیت آن است که با راهبرد بصری کارگردان هیچ مغایرتی هم ندارند. تیمور بکمامتبوف که فیلم موفق و بسیار پرفروشی مثل «نگهبان شب» را در کارنامه خود دارد، ثابت کرده در خلق دنیای تاریکی که در آن فانتزی‌های اوج گرفته با رئالیسم عرف و کهنه در تضاد قرار دارند مهارت زیادی دارد. او نه تنها زنده‌دلی و روح فیلم‌های اکشن هنگ‌کنگی کلاسیک را در «تحت تعقیب» دمیده، بلکه از شگردهای تأثیرگذار آثار جان وو، چون ترکیب حرکات سریع و آهسته، شلیک‌های گمراه‌کننده و فرهنگ واژگان خاص بهره می‌گیرد و خصایص و ویژگی‌های منحصر بفرد حرفه‌ای خودش را نیز به آن می‌افزاید. بکما متبوف در به تصویر کشیدن داستان خود، قاتل ادراک و فهم و شعور تماشاگر است و با تلفیق حرکات آهسته و سریع صحنه‌ها زیست آهنگ‌تان را به هم ریخته و به شدت تحت فشارتان قرار می‌دهد، به طوری که احساس می‌کنید سوار بر این گلوله‌ها مسیر منحنی و دایره‌وار آنها را طی می‌کنید و با همان شدت و ضرب و صدای وحشتناک به هدف برخورد می‌کنید.
آنجلینا جولی با آنکه نه قهرمان است و نه ضد قهرمان، فیلم را روی یک انگشتش می‌چرخاند. او نه تنها فیلم را
تحت‌الشعاع خود قرار داده، بلکه حضور ستاره‌های ریز و درشت را هم زیر سایه سنگین نگاه و حضورش کمرنگ‌تر جلوه
می‌دهد. نگاه جولی می‌گوید که این فیلم برایش حکم یک تفریح کوچک را دارد که فقط مدت کوتاهی سرگرمش کرده است. به هر حال صحنه‌های تماشایی پرتحرک و اکشن فیلم و حرکات نمایشی هیجان‌انگیز آن، ستاره‌های بی چون و چرای «تحت تعقیب» هستند، آنقدر پرمخاطره و هیجان‌انگیز که یک ساعتی طول می‌کشد تا بعد از تماشای آن ضربان قلب‌تان به حالت عادی برگردد و بتواند ریسمان داستانی را در ذهن شوکه شده‌تان پیدا کند.




به روز شده در : دوشنبه 4 شهريور 1387 - 22:8

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

کیوان مجد
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 14:29

تحت تعقیب ضرب آهنگ خیلی خوبی داره. خیلی خوب شروع میشه اما پایان نچسبی داره. کشته شدن آنجلینا و دوستانش به آن شکل مسخره غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است.

محمدرضا
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 15:46

هرچه قدر مک آووی تصنعی و تحمیلیه در عوض انگار آجلینا جولی فقط این فیلم رو برای اون ساختن. خیلی مسلط ظاهر شده. جوری که هروقت جولی نیستش فیلم از رمق می افته.

میلاد
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 17:33

مک آووی خیلی رومانتیکه. به درد یه فیلم اکشن نمی خوره.

برزو
پنجشنبه 7 شهريور 1387 - 19:0

مورگان فریمن و آنجلینا جولی عالی ان. اکشن فیلم هم حرف نداره.

پدرام تجریشی
شنبه 9 شهريور 1387 - 14:37

فرجام و سرانجام تلخ انجمن قاتلین ، بخصوص آنجلینا جولی بد جور فیلم رو به کام تماشاگر زهر مار میکنه. فیلم اکشن خوبی داره اما داستان خوبی نداره.

نوشین آزرم
شنبه 9 شهريور 1387 - 16:10

خشونت فیلم بدجور آدم رو اذیت می کنه. من فیلم اکشن دوست دارم اما تماشای صورتهای زخمی و خون آلود رو نه.

سحر مهردادیان
سه‌شنبه 12 شهريور 1387 - 16:12

خیلی پایان بدی داره. حالم بد شد. آخه چرا؟

امیر
چهارشنبه 13 شهريور 1387 - 15:38

این فضیه کج و کوله شدن مسیر گلوله ها خیلی توی ذوق می زنه. اما بقیه فیلم خیلی خوبه

احسان
پنجشنبه 14 شهريور 1387 - 16:8

بهترین فیلم اکشن امساله. صحنه های تیراندازی و تعقیب و گرزیش عینهو ترمیناتوره. اما حیف که آنجلینا جولی رو می کشنش.

مجتبی
دوشنبه 18 شهريور 1387 - 5:6

تو خالی بندی دست جان سخت 4 رو از پشت بسته.

اما خوب سبک فیلمبرداری به قشنگ شدن فیلم کمک زیادی کرده بود.

بازی جیمز مک اوی هم زیادی تو ذوق میزد.

نقشهایی مثل فیلم تاوان رو خیلی بهتر میتونه بازی کنه.

فیلم بی محتوا و بی معنی بود اما به عنوان یک اثر تابستانی و برای یک بار دیدن قابل تحمل بود.

ناصر
شنبه 23 شهريور 1387 - 15:46

فیلم خوش ساخت و خوش بر و رویی بود. اما آخرش اندکی خاطر مبارکمان را مکدر نمود.

فرخ روی پارسا
سه‌شنبه 16 مهر 1387 - 15:57

به گمان من سازندگان فیلم اصلا به دنبال اعتراض به قانون حمل اسلحه نبوده اند. تحت تعقیب بیشتر از هرچیز فیلمی سرگرم کننده است. اما از دل داستان سرگرم کننده آن می توان نتیجه گیری هایی کرد. مثلا روزمرگی قهرمان فیلم و منفعل بودن او. تقریبا تمامی آدمهای فیلم چننین هستند. او خیلی اتفاقی برای مبارزه با این انفعال و روزمرگی انتخاب میشود. در واقع هرکدام از ما آدمها می توانیم چنین باشیم. در ضمن فیلم اکشن نفس گیری دارد که با آن پایان تراژیک به کام تماشاگران زهر می شود.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




           

استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2007, cinemaema.com