غیر منتظره (یادداشت جان انِدرسون -ورایتی- بر فیلم «P2» ترجمه پیمان جوادی) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
   
       پنجشنبه 21 آذر 1387 - 23:2         

       

صحنه‌ای از فیلم «P2»


غیر منتظره (یادداشت جان انِدرسون -ورایتی- بر فیلم «P2» ترجمه پیمان جوادی)

سینمای ما - آنچه که «روانی» هیچکاک از خود به ارث گذاشته اکنون پس از گذشت سال‌ها همچنان می‌توان آثار و نتایج آن را مشاهده کرد. «P2» یکی از این نمونه‌هاست که اتفاقا فیلم غیرمنتظره‌ای ست. بیشتر زمان داستان فیلم در یک پارکینگ می‌گذرد. در واقع سازندگان این فیلم با قرار دادن یک پارکینگ به عنوان لوکیشن اصلی خود بیشتر انرژی و تلاش‌شان را براین قرار داده‌اند تا با استفاده از این فضا ترس و وحشتی واقعی را در لایه‌های زیرین اثر نشان دهند و ترسی متقاعد‌کننده و به دور از هرگونه نمایشی بودن و مصنوعی بودن را به نمایش گذارند. فیلم برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارای یک پیش درآمد، یک هسته مرکزی و یک پایان‌بندی است. فیلم استعداد تبدیل شدن به یک فیلم بی‌مایه را داشته اما بیشتر مستعد فیلمی در ژانر خون و خونریزی یا ژانر موسوم به سلاخی ست.
«P2» قصه ساده‌ای دارد. آنجلا (راشل نیکولز) زن زیبای جوانی ست که به عنوان مدیر اجرایی در یک شرکت کار می‌کند. زمان زیادی تا کریسمس باقی نمانده و آنجلا تا دیروقت در دفترش مشغول به کار است. او عاقبت تصمیم می‌گیرد که کار را تعطیل کرده و به خانه‌اش برود. آنجلا به پارکینگ ساختمان می‌رود تا سوار اتوموبیل‌اش شود. ساختمان تقریبا خالی ست و همه رفته‌اند. آنجلا پشت فرمان می‌نشیند و استارت می‌زند اما استارت کار نمی‌کند. از آنجایی که در فیلم‌های آمریکایی این جمله که "هیچگاه به عنوان آخرین نفر در شب کریسمس محل کار خود را ترک نکنید" یک حقیقت بدیهی ست، پس حتما اتفاق بدی خواهد افتاد. برای آنجلا هم این اتفاق از جانب توماس (وس بنتلی) می‌افتد. آنجلا به کمک نیاز دارد که ناگهان توماس– نگهبان پارکینگ- از راه می‌رسد و به او پیشنهاد کمک می‌کند. آنجلا تا پیش از این هرگز او را ندیده اما توماس او را به خوبی می‌شناسد. چون ماه‌ها از طریق دوربین‌های امنیتی پارکینگ حرکات او را تحت نظر داشته است. انجلا که مثل موشی توی تله افتاده، به تدریج پی می‌برد که این مرد جوان حالتی غیرعادی دارد اما به روی خود نمی‌آورد. بخشی از مشکل آنجلا برای مقابله با توماس از آنجا ناشی می‌شود که او هیچگاه با آدم روانپریش و دیوانه‌ای برخورد نداشته است. نهایتا مشخص می‌شود که توماس قصد آسیب رساندن به آنجلا را دارد. در ادامه ماجرا توماس با استفاده از داروی بیهوش‌کننده آنجلا را بیهوش می‌کند. آنجلا به هوش می‌آید و متوجه می‌شود که با زنجیر به مبل بسته شده است.
«P2» ضرباهنگ مناسب، موسیقی و فیلمبرداری ماهرانه‌ای دارد، به طوری که بعد از مدتی خود را بر تماشاگر تحمیل می‌کند. اگر پس از تماشای فیلم در شب هنگام اتاق‌تان را ترک کنید تا مدتی ترس و نگرانی دست از سر شما برنخواهد داشت. موسیقی توما نداندی هرچند که ناشی از ملودی آوای کارول -موسیقی آشنای کریسمس- است اما بر شدت، ضرباهنگ و همینطور تاثیرگذاری صحنه‌های فیلم افزوده است. موسیقی فیلم در ترکیب با صحنه‌های ترسناک، ترکیب غریب و وحشت‌زایی را به وجود آورده است. فیلمبرداری ماکسیم الکساندر نیز در صحنه‌های بسته، خفقان‌آور و کلستروفوبیک فیلم، شاخص و قابل اعتناست؛ بخصوص در فضای بسته پارکینگ که نوعی احساس ناخوشایند به تماشاگر منتقل می‌شود.
بازی‌های دو بازیگر اصلی فیلم نیز مسلط و ماهرانه است. نیکولز و بنتلی به نوعی یک زوج ناجور محسوب می‌شوند که نبرد پنهان و آشکار آن‌ها تا به پایان عامل اصلی جذابیت فیلم به شمار می‌رود. نیکولز دختری ست زیبا و شبیه گریس کلی. آنجلا زن باهوشی ست و مرتکب هیچ رفتار و حرکت احمقانه‌ای نمی‌شود. او هرچند ترسیده اما کنترل خود را حفظ می‌کند، چون ذاتا آدم پردل و جراتی ست که تقریبا همه تصمیمات‌اش درست است؛ هرچند که در مرحله اجرای آن‌ها با مشکلاتی روبرو می‌شود. او آدمی دوست‌داشتنی ست که در برخورد با شخصیت روانپریش فیلم به طور هم‌زمان دچار همدردی و حس ترحم و دستخوش هیجان است.
توماس هم بیشتر شبیه نورمن بیتس فیلم «روانی» ست. او در پشت لبخندها و خنده‌هایش به شدت به هرچیزی و هرکسی بدگمان است. او روانپریش و دیوانه است اما دیالوگ‌های بی‌معنی بر زبان او جاری نمی‌شود. او کتاب «خورشید طللوع می‌کند» ارنست همینگوی می‌خواند و از این متعجب است که چرا آنجلا حاضر نیست شام شب کریسمس را با وی صرف کند. چون او تنها قصد دارد تا با این خانم زیبا دوست شود. او یک بیمار دو شخصیتی ست که نمی‌توانیم از او متنفر باشیم.
«P2» علی‌رغم فراز و نشیب‌هایش، در مجموع فیلم خوب و خوش ساختی ست که تنش و تعلیق را با طنز سیاه در هم آمیخته و راه و روش ترساندن و شوکه‌کردن تماشاگران‌اش را خیلی خوب بلد است.



       
به روز شده در : سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 2:38

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

پدرام تجریشی
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 13:8

واقعا برای من هم غیر منتظره بود. انتظار دیدن یک فیلم تجاری رو داشتم اما با یک فیلم خوش ساخت و کامل روبرو شدم. من با فیلم خیلی حال کردم.

اشکان آتشکار
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 13:58

من هم اولش فیلم رو دست کم گرفتم اما بدش خیلی به دلم نشست. اول فکر می کردم یک فیلمیه تو مایه های "می دانم تابستان گذشته چه کردی؟" اما اینطور نبود. یک داستان ساده داشت با دو شخصیت که عالی کارگردانی شده بود.

علیرضا برادران
پنجشنبه 11 مهر 1387 - 12:32

چندان هم غیر منتظره نیست. پی2 تنها یک فیلم تجاری خوش ساخته. من چیز غیرمنتظره ای در فیلم ندیدم. حتی همون خون و خونریزی های فیلم های همین ژانر رو هم داره، مثل صحنه چندش آور له کردن آن مرد بدبخت در پارکینگ بوسیله توماس با کوبیدن ماشینش به او.

کاوه- ت
شنبه 13 مهر 1387 - 14:5

p2 بیشتر از هرچی یک فیلمنامه با شخصیت پردازی خوب داره. اگه این فیلمنامه رو نداشت میشد چیزی در حد همون فیلمهای آبکی.

نادیا
شنبه 13 مهر 1387 - 14:46

فیلم مهیج و جالبیه. پایان غیر قابل پیش بینی داره. من که خوشم امد.

بابک
دوشنبه 15 مهر 1387 - 14:27

من که اصلا نمی تونم وقتم رو برای اینجور فیلمها بذارم.

مریم
دوشنبه 15 مهر 1387 - 17:4

فیلم جالبیه. من که خوشم اومدش. بخصوص از بازی دختره.

شادی
دوشنبه 15 مهر 1387 - 17:20

این دیگه کمی غلو و اغراقه. غیرمنتظره نبود. اما فیلم بدی هم نبود. جالب بود.

گلنوش صالح
پنجشنبه 18 مهر 1387 - 14:2

اینکه فیلمساز تنها با دو کاراکتر و در محیطی محدود تونسته ایجاد هیجان و سوسپانس کنه نشون میده که فیلم خوبیه)البته توی ژانر خودش). جالب اینکه به کمترین خونریزی و کشت و کشتار متوسل شده. انتخاب بازیگران اصلی هم کاملا مناسب بوده.

سهیل
پنجشنبه 18 مهر 1387 - 20:2

فیلمی که با دیدن آنوسش میشه داستان و مخصوصا آخرش رو حدس زد معلومه که چه قدر "غیر منتظره" بوده!!!

شما ها مطمئن هستین چیز دیگه ای رو جای "پی2" ندیدین؟!

فرناز تک
شنبه 20 مهر 1387 - 14:45

بازی راشل نیکولز عالیه. من قبلا توی هیچ فیلمی ندیدمش.

گلنوش صالح
سه‌شنبه 23 مهر 1387 - 19:59

سهیل خان عزیز بهتره به نظر دیگران احترام بذاری. اینجوری بهتر نیست؟ دوستان نظراتشون رو گفتن. من هم از تماشای P2 خوشم اومد. چه اشکالی داره؟ فیلم خوش ساختی بود. نباید زیاد هم سخت گرفت و گرنه سخت میگذره!

شيرين ماه پيكر
سه‌شنبه 23 مهر 1387 - 20:43

آقا سهيل كسي اين فيلم رو با هيچ فيلمي مقايسه نكرده. در ‍‍‍‍زانر خودش فيلمه خوبيه. من خوشم اومده و كاري هم يه هيچ كس ندارم و يه نظرات ديگران هم احترام مي ذارم.

پوپه میثاقی
دوشنبه 29 مهر 1387 - 20:48

اگه قبول داشته باشیم که بخش مهمی از سینما در تمام جهان سینمای تجاری ست پس نباید از تماشای فیلمهایی مثل p2 احساس بدس داشته باشیم. در میان این همه فیلمهای مبتذل و ... p2 واقعا فیلم خوب و غیرمنتظره ای ست.

عاطفه برومندان
چهارشنبه 1 آبان 1387 - 21:21

یکی از فیلمهای خیلی جذاب و تماشایی بود که دیدم. خیلی قشنگ بود.

آرش
يکشنبه 5 آبان 1387 - 13:10

به صرف یک بازیگر خوش قیافه که نمیشه فیلم ساخت. p2 از نظر من یک فیلم چنش آور و مهوع بود. چرا؟ له کردن آن مردک بدبخت بوسیله سپر اتوموبیل یادتون رفته؟ وقتی راشل نیکولز سگ را با ضربات چاقو تیکه تیکه می کند و خون سگ به سرو صورتش و شیشه های ماشین می پاشد . باز هم بگم؟ سلاخی نگهبان ساختمان توسط توماس. نه. بقیه اش رو خودتون در ذهنتون یادآوری کنید.

آزاده برومندان
يکشنبه 5 آبان 1387 - 13:29

من هم از فیلم خیلی خوشم آمد. بخصوص از بازی راشل نیکولز که همچنان منتظرم تا یک فیلم دیگه ای باز هم از او ببینم.

سارمن کشیش زاده
دوشنبه 6 آبان 1387 - 19:57

من هم زمانی که فیلم رو دیدم از فیلم بدم نیامد، هرچند که یک فیلم کاملا معمولی هست و چیز عجیب و غریبی نمی توان در آن دید. اما وقتی این نقد رو خواندم مطمئن شدم که نمی توان بر روی حرفهای منتقد جماعت حساب کرد. آقای جان اندرسون راشل نیکولز را با گریس کلی مقایسه کرده. چرا؟ نمی دونم. اتفاقا یکی از نکات مثبت p2 بازی نیکولز است اما مقایسه ایشان با بازیگر مورد علاقه هیچکاک و ملکه موناکو خیلی مضحک و مسخره است. این نظر و گفته این منتقد آمریکایی رو توی هیچ عطاری نمیشه پیدا کرد.

هومن شیدایی
دوشنبه 6 آبان 1387 - 21:21

دوستان عزیز یادتون باشه که این منتقد عزیز فیلم رو روی پرده سینماهای آمریکا دیده نمه مثل من و شما روی تلویزیون یا کامپیوتر. پس احساس و درک اون از تماشای فیلم درست تره.

نانا همیشه بهار
پنجشنبه 9 آبان 1387 - 21:31

من همیشه از پارکینگ های چندطبفه و بتونی بزرگ ترس و واهمه داشتم. موقع تماشای این فیلم هم خیلی ترسیدم. راشل نیکولز هم عالی بود.

کامران
شنبه 18 آبان 1387 - 21:27

من که با فیلم مشکلی ندارم. راشل ادوادز رو هم خیلی لزیش خوشم آمد.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




           

استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2007, cinemaema.com