|
صحتهای از فیلم 300
|
به گزارش رویترز ایران فیلم عظیم هالیوودی را «جنگ» فرهنگی خواند
به گزارش رویترز، ایران تازهترین فیلم پرهزینه هالیوودی که مربوط به جنگهای میان سپاه فارس و گروهی از یونانیان است را "رفتار خصمانه که نتیجه جنگ روانی و فرهنگی است" خواند. رویترز ادامه میدهد : «300»، فیلمی که هفته گذشته در آمریکای شمالی به نمایش درآمده است درست زمانی که تهران در حال یک جنگ خاموش با دولتهای غربی بر سر برنامههای هستهایاش بود، کاری کرد که ایران و فیلم دوستاناش به آن به عنوان تلاش غرب برای بدنام کردن ملتشان از طریق تاریخ نگاه کنند... ایرانیها حقیقتا از شیوهای که فیلم، پیشینیانشان را در فیلم به تصویر کشیده بود رنجیده بودند... دولت، مجلس و وبلاگهای ایرانی فیلم را که سپاه فارس را افرادی بیرحم نشان داده بود که یونانیها از آنها به مراتب بهترند و در آخر تنها با خیانت شکست میخورند تقبیح کردند. غلامحسین الهام سخنگوی دولت به آن را توهینی برعلیه ایران خواند و گفت که امپراطوری ایران در قرن ششم قبل از میلاد قدرتمندترین امپراطوری در جهان بوده است پیش از آن که دو قرن بعد اسکندر بزرگ کشورگشاییهایش را آغاز کند. او ادامه داد "اگر چه هیچ ملت یا دولتی این موضوع را قبول نخواهد کرد اما میتوان آن را به عنوان یک رفتار خصمانه که نتیجه جنگ روانی و فرهنگی است دانست." همچنین آژانس خبری ایسنا اعلام کرد که چهار نفر از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه، منوچهر متکی، و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین صفار هرندی خواستهاند که از دیگر کشورهای مسلمان بخواهند که "این فیلم هالیوودی ضد ایرانی" را نشان ندهند. ایرانیها نسبت به تاریخشان و امپراطوری که ساخته بودند بسیار مغرورند و هر اتفاق کوچکی اغلب با انتقادهای سیاسی و اجتماعی از طیفهای گوناگون مواجه خواهد شد. یک ایرانی هم در اینترنت یک شکواییه تنظیم کرده که فیلم را "تحریف شده و گول زننده" خوانده است. او در این نامه اعتراضآمیز به سازندگان فیلم نوشته "این یک حقیقت علمی اثبات شده است که امپراطوری ایران در سال 480 قبل از میلاد باشکوهترین و متمدنترین امپراطوری بوده است." تاریخدانان غربی اغلب از این جنگ به عنوان اولین تقابل میان شرق و شهرهای یونان کهن نام میبرند و به آن به عنوان مهد ارزشهای غربی نگاه میکنند. بر خلاف اعتراضهای خشمگینانه ایران به «300» فیلم در آمریکای شمالی با وجود خونریزی و جنازههای فراواناش نقدهای مثبتی داشته است. اما سایت Imdb هم در مقالهای با عنوان «300 فتیله را در ایران روشن کرد» به گفتههای جواد شمقدری درباره فیلم و مقالهای که نشریه آینده نو چاپ کرد اشاره کرده است. سایت ایآنلاین نیز در مقالهای درباره یک سایت اینترنتی در اعتراض به فیلم نوشته که در خبر جداگانهای آن را خواهید خواند. سایت MSNBC نیز از قول نیوزویک در مقالهای به اعتراض ایرانیها پرداخته است و آن را بازی کامپیوتریای خوانده که مردم آن را جدی گرفتهاند. در این مقاله آمده است که : هم نیویورک تایمز و هم دولت ایران موافقاند که «300» هیچ ارزش اجتماعی ندارد. ای او اسکات منتقد برجسته تایمز در نقدش مینویسد "این فیلم به اندازه «آپوکالیپتو» خشن است و دو برابر آن احمقانه" اما ایرانیها از این هم بیشتر مکدر شدهاند. جواد شمقدری میگوید که فیلم در جهت اهانت به ملت ایران است که نوادگان پرشینها هستند... اما بیشتر بینندگان به اینکه فیلم برخورد تمدنها هست یا نه کاری ندارند و مطمئنا فیلم میان جوانان آمریکایی محبوبیت دارد... آنها احتمالا علاقهای به داستانهای کهن یونانی ندارند زیرا حماسههایی کثل «تروی» و «اسکندر» فیلمهای شکستخورده پرهزینهای بودند اما «300» با 65 میلیون دلار و در استودیویی در مونترال و با بازیگران درجه 2 و پرده آبی و نقاشیهای دیجیتالی ساخته شده است. فیلم که با هجوم تبلیغات اینترنتی عرضه شده شاید خیلی تفکر برانگیز نباشد اما فوقالعاده زیباست. این فیلم مانند یک بازی ویدیویی پر زد و خورد افراطآمیز است. اما هنوز هم مفاهیم فرهنگی و رویکرد به 300 از وحشت دیدن سربریدنهای بیفکر فراتر رفته است. در 300 ایرانیها نیروهای شیطان معرفی شدهاند: پوستهای تیره، فاسد و مصمم به از بین بردن غرب. آن طرف اسپارتانهای پوشن پوست و اصیل که برای عشق به آزادی میجنگند. زن پادشاه اسپارتان، لئونیداس، در فیلم به همسرش میگوید "آزادی بیهزینه نیست." این فیلم از روی رمان گرافیکی فرانک میلر ساخته شده است. محافظه کاری پس از 11 سپتامبر میلر داستانهای مصور فانتزی او را پر کردهاند. گفته میشود او هم اکنون روی یک رمان گرافیکی تازه درباره بتمن در برابر القاعده با نام «ترور مقدس، بتمن!» کار میکند. شاید عجیب نباشد اما فیلم جنگجویان واقعی را نیز تحریک کرده است. همانطور که در سینمایی در حوالی کمپ پندلتون بیرون از سندیگو با نمایش فیلم تحسینهای زیادی بهپا شده است. فرمانده ارتشیان نیز خواندن کتاب «دروازههای آتش» نوشته استیون پرسفیلد توصیه کرده است. قیاس میان جنگ و مرگ میان یونانیان کهن و ایرانیها در میان روسای مملکتی نیز کم نشده است مخصوصا معاون رییس جمهور، دیک چنی. یک سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهار نظر درباره فیلم امتناع کرده است. در ماههای بعد از 11 سپتامبر یک پژوهشگر کلاسیک به نام ویکتور دیویس هنسان مقالات قوی برای نشنال رویو آنلاین مینوشت و اخیرا آن را در کتابی به عنوان «پاییز جنگ» انتشار داده است. چنی نیز هنسان را به یک شام دعوت کرده و از او خواسته تا با او از جنگ میان یونانیها و قبائل آسیایی در دفاع از عدالت و شعور حرف بزند. فیلم یک کاریکاتور بر مبنای حقایق تاریخی ضعیف است. ایرانیها به عنوان نامردان و سوءاستفاده کنندگان از زن تصویر شدهاند و که در مقابل یونانیها مردانی جوانمرد هستند. مردان شریر «300» مردان سیاسی فاسدی که از ارسال نیروهای بیشتر به جنگ جلوگیری میکنند نیز هستند. بعضی از وبلاگ نویسان دست راستی اینها را به لیبرال دموکراتهایی که در برابر ارسال نیروهای بیشتر به عراق رای دادهاند مربوط میکنند. تماشاگران فیلم کمی نسبت به بازتابهای فرهنگی فیلم گیج شدهاند. قهرمانان اسپارتان به نظر میرسد عاشق کاری که انجام میدهند و یکی از آنها آن را «مرگ زیبا» میداند هستند. چیزی مثل بمبگذاران انتحاری مسلمان.
|