یادداشت راجر ایبرت بر «مورد عجیب بنجامین باتن» :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       دوشنبه 5 تير 1391 - 1:9         

                       


یادداشت راجر ایبرت بر «مورد عجیب بنجامین باتن»

نقدی بر «مورد عجیب بنجامین باتن» به کارگردانی دیوید فینچر
راجر ایبرت، ترجمه سحر اکبریان

سینمای ما - «مورد عجیب بنجامین باتن» فیلم پر زرق و برقی است که بر اساس فرضیه ای کاملا اشتباه ساخته شده است. فیلم داستان مردی را بازگو می کند که پیر به دنیا می آید و نوزاد می میرد. هر چه در اطراف اوست، تمام کسانی که می شناسد و دوستشان دارد، رو به پیری می رود و او جوان می شود.
بگذارید قدیمی ترین داستانی را که می دانم بازگو کنم: در آغاز هیچ چیز نبود، سپس خداوند گفت: «بگذار نوری باشد». همه چیز پس از آغاز می آید، و به نظر می رسد همگی ما از سمت و سوی تیر زمان آگاه هستیم. «ادوارد استلینگ کامینگز» جمله ی معروفی دارد که ممکن است بتوان درباره ی بنجامین باتن به کار برد: و هرچه بالاتر رفت، پایین را فراموش کرد. اما نه، این جمله درباره ی فراموش کردن جوانی در زمانی است که پیر می شویم.
ممکن است بگویید داستان بنجامین باتن یک فانتزی است. من می فهمم. می تواند هرچه قدر خواست از خود بسازد. اما تحسین کنندگان فیلم از این صحبت می کنند که چه قدر عمیق تحت تاثیر فیلم قرار گرفته اند، و اینکه فیلم آن ها را به تعمق واداشته است. در عوض احساس من این بود: زندگی به این شکل نیست. ما شاهدی برای معبر خود هستیم، دیگران هم همین طور. گفته می شود یکی از دلایلی که مردم ازدواج می کنند این است که شاهدی برای زندگی خود می خواهند. وقتی دو طرف در دو جهت مختلف عمر می کنند، چه طور ممکن است این خواسته ی برآمده از عشق را عملی کرد؟
فرضیه ی فیلم از ارزش هر رابطه ای می کاهد، هر دوستی و داستان عاشقانه ای را بیهوده می سازد، و تف می پراند، نه در صورت تقدیر، بلکه در بطن زمان. در فیلم, بنجامین باتن (برد پیت) به عنوان مردی بزرگسال عاشق دختری جوان تر (کیت بلانشت) می شود. جلوتر در فیلم، زمانی که وی جوان تر و دختر بزرگ تر شده است، با یکدیگر رابطه برقرار می کنند. این احتمالا باید نقطه ی اوج احساسات باشد. اما این صحنه مرا مشمئز کرد. نه! نه! در طول این هم آغوشی به چه چیز فکر می کنند؟ آیا مرد او را دختری جوان می بیند؟ آیا زن مرد پیری را که دوستش داشت تصور می کند؟
البته پیت به طور حتم کاندید دریافت جایزه ی اسکار بهترین هنرپیشه ی مرد خواهد شد و ممکن است به خاطر تلاش قهرمانانه اش در اجرای نقش شایستگی آن را داشته باشد. بله، باید گریم سنگینی را تحمل می کرد. او سنین مختلف مرد را با مهارت فراوان به تصویر می کشد. اما از نظر احساسی چگونه آماده ی ایفای این نقش شد؟ این متد چه تمرین هایی را می طلبد؟ هنگامی که به دنیا می آید مانند کودکی است که تمام ناتوانی های پیری را دارد. او جوان تر می شود، تا زمانی که شبیه برد پیت می شود، و سپس برد پیتی جوان تر، و سپس..
فیلم توسط «دیوید فینچر» کارگردانی شده است، که با داستان های پیچیده بیگانه نیست (زودیاک، باشگاه مبارزه). فیلم نامه ی فیلم از «اریک راث» است، که «فارست گامپ» را نوشت، که در آن نیز شرایط قهرمانش چگونگی تجربه ی زندگی او را تعیین می کند.
پیش از این گفتم که فیلم به خوبی ساخته شده است. هنرپیشه های آن عالی هستند. با منابع و استعدادهایی که در اختیار فیلم بوده، باید به این خوبی نیز از آب در می آمده است. اما سخت است که جذب این داستان شد. هیچ درسی برای یاد گرفتن وجود ندارد. هیچ تزکیه ای در کار نیست.
در میان امتیاز دهندگان فیلم در MovieCityNews، «مورد عجیب بنجامین باتن» در میان پنج فیلمی که پیش بینی می شود جایزه ی اسکار بهترین فیلم سال را کسب کنند، در رتبه ی سوم قرار دارد. که ممکن است چنین نیز بشود، چرا که از استعدادهای سزاوار اسکار بهره می برد. اما نمی توانم تصور کنم که عده ی زیادی بخواهند فیلم را دوباره تماشا کنند. امسال فیلم دیگری وجود داشت که نه در میان «پنج فیلم» اول است و نه در لیست فیلم های پیشتاز کسب جایزه ی اسکار است، وکه به تامل عمیقی درباره ی فرآیند زندگی و پیر شدن می پردازد. این فیلم «Synecdoche, New York» ساخته ی «چارلی کافمن» است که برای ده های متوالی در باره ی آن بحث و ارزش گذاری خواهد شد. این سخن مرا به یاد داشته باشید.

منبع: پندار



به روز شده در : سه‌شنبه 1 بهمن 1387 - 2:31

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

farshid
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 1:26
1
موافقم مخالفم
 
یادداشت راجر ایبرت بر «مورد عجیب بنجامین باتن»

مشکل میشه فیلم را دوبار از سر دید در اینمورد حق با رجر ایبرت است .فیلم مثل فارست ما را با شخصیت اول همراه می کند ولی این همراهی یک جور هایی گاهی غیر معمول است .سیر معکوس رشد بنجامین شاید در ستایش زندگیست .ما ناتوان دنیا می اییم و ناتوان از دنیا خواهیم رفت .همه ی توانایی ما فقط ان موقعی است که زندگی می کنیم .تجربه می کنیم .عشق میورزیم .

فیلم را اگر با رشد غیر معکوس با همین داستان فرض کنیم باز داستان زندگی انسان است .راستی چه فرقی دارد که عقربه ها جلو میروند یا عقب؟!! ما داریم کجا می رویم ؟

فیلم هر چند من را به یاد فیلم طبل حلبی انداخت ولی فینچر روایت انسانی خودش را باز هم ماهرانه به تصویر کشید.

farshid

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com