حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 15 دي 1391 - 13:29         

       

مورد عجيب بنجامين باتن


حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

سینمای ما - اثري غم‌انگيز، ماليخوليايي و غلوآميز درباره معني و مفهوم ناپايداريِ احساس و فناپذيري انسان. «مورد عجيب بنجامين باتن» از آن دسته فيلم‌هايي ست كه كمتر كسي انتظار ساخته شدنش را از سوي سازنده فيلم‌هاي «هفت»، «‌باشگاه مبارزه» و «زودياك» داشت. ديويد فينچرِ فراموش‌نشدني در آخرين فيلمش دست به ساخت اثري عجيب و غريب، شگفت‌انگيز و افراط‌گرايانه بر اساس داستان كوتاهي از اسكات فيتزجرالد زده است. فيلم روايتي باورنكردني و مبالغه‌آميز نوزادي ست كه به شكل يك پيرمرد كوچك به دنيا مي‌آيد. او هر چند كه نوزادي بيش نيست اما تمام نشانه‌هاي ضعف و سالخوردگي پيرمردي 80 ساله در او به چشم مي‌خورد. او زندگي‌اش را به شكلي معكوس و وارونه آغاز مي‌كند، به طوري‌كه با گذشت زمان جوان و جوان‌تر مي‌شود تا به زمان نوزادي و ابتداي تولدش رسيده و زمان مرگش فرا مي‌رسد.
بنجامين (برادپيت) با تولدش پدر (جيسون فليمينگ) را به خاطر چهره بسيار زشت، ناجور و عجيب و غريب‌اش وحشت‌زده مي‌كند، بطوري‌كه او با ترس و هراس ناشي از آنچه كه ديده نوزاد را جلوي پله‌هاي خانه سالمندان نيواورلئان رها مي‌كند. اين مكان جايي ست كه او توسط مستخدمه سياه‌پوست مهربان و فداكاري به اسم كوئيني (تاراجي پي هِنسون) تحت سرپرستي قرار گرفته و بزرگ مي‌شود. او ممكن است كه تنها يك كودك نوپا باشد، اما در خانه‌اي پر از انسان‌هاي مسن و سالخورده زندگي مي‌كند كه مثل يك نوزاد موهاي سرشان ريخته و در حال تاس شدن هستند. او نيز به علت ضعف چشم‌ها عينك زده و حركاتش محدود به استفاده از ويلچر مي‌شود. در اين مرحله از داستان تنها سر و كله پيت زير آن همه گريم و چهره‌پردازي سنگين قابل مشاهده است (بدن و هيكل او به وسيله پردازش كامپيوتري به وجود آمده).
بنجامين با بازي برادپيت، با لهجه غليظ جنوبي، 2 ساعت و 40 دقيقه داستان فيلم را براي تماشاگران شرح مي‌دهد. اگر مي‌بينيد كه فيلم شباهت‌هايي آشكار با «فارست گامپ» دارد بخاطر اين است كه فيلمنامه هر دوي آن‌ها را اريك راث نوشته است. «بنجامين باتن» بيش از هر چيز ديگر يك داستان عاشقانه است، البته نه به آن شكلي كه تا پيش از اين ديده‌ايد. در واقع، براي بيشتر از يك ساعت -از پايان جنگ جهاني اول تا آغاز جنگ جهاني دوم- فينچر از اين شاخه به آن شاخه مي‌پرد بدون اين‌كه پيشرفت چنداني در اصلِ داستان صورت پذيرد. او بيشتر توجه خود را معطوف به زمان حال -كه كمتر ارتباطي با داستان فيتزجرالد دارد- كرده است، مثل صحنه‌هايي كه پيرزن در حال مرگ در بيمارستان نيواورلئان بستري ست، در حالي‌كه توفان كاترينا در حال نزديك شدن است و دخترش (جوليا اورموند) براي او دفترچه خاطرات بنجامين را مي‌خواند.
داستان فيلم كمي بيش از اندازه طولاني و پيچيده به نظر مي‌رسد. فيلم به يكباره در بعضي از قسمت‌ها ماجراها و حوادث كسالت‌آور و خسته‌كننده‌اي را پيش مي‌كشد، مثل داستان بنجامينِ نوجوان (كه آدمِ 60 ساله‌اي به نظر مي‌رسد) كه دست به سفري دريايي به اتفاق ناخداي كهنه‌كارِ يك كشتي يدك‌كِش قديمي (ژرارد هريس) مي‌زند. اما با وارد شدن تيلدا سوئينتون زني ميانسال از طبقه اشراف و اعيان انگليس تلنگُري به زندگي او وارد مي‌كند. در هتل روسيِ "زمستان" رابطه‌اي پرشور ميان بنجامين و زن انگليسي برقرار مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه فيلم از اينجا به بعد از حالت مرثيه‌آميز و غم‌انگيزِ‌ زمان گذشته به حالت پرشور و پرنشاط و پرتكاپوي زمانِ‌حال تغيير پيدا مي‌كند. پيت در اوايل فيلم زير آن همه گريم باز هم قابل تشخيص است اما در دوره ميانسالي‌اش كاملاً مي‌تواند علاوه بر سر و صورت از تمامي بدن خود نيز به خوبي در جهت ايفاي نقش‌اش استفاده كند. به هر حال، عشق بزرگ زندگي بنجامين سوئينتون نيست، بلكه دختربچه‌اي به اسم آليس است كه او را در كودكي در نيواورلئان ملاقات كرده است. او حالا تبديل به يك خانم متشخص و زيبا شده كه با نام ديزي به عنوان يك رقاص باله موفق اما خودراي و لجباز مشغول به فعاليت است. به نظر مي‌رسد كه بنجامين دوباره و اين بار در ميانسالي‌اش با او در نيويورك برخورد مي‌كند، در حالي‌كه او در حلقه‌اي از جماعت هنرمندان هنجارشكن و به ظاهر روشنفكر احاطه شده است.
اين داستان عشق تكان‌دهنده در عمل امكان‌ناپذير و غيرممكن به نظر مي‌رسد. با گذر زمان ديزي پيرتر و شكسته‌تر شده اما در عوض بنجامين جوان‌تر و شاداب‌تر مي‌‌شود، دخترشان رشد كرده و بزرگ مي‌شود و بنجامين به كودكي و به شكل يك طفل خردسال بازگشت مي‌كند. اين عشاق فقط براي لحظاتي جادويي هم سن و سال هستند. در كارنامه اعجاب‌آور و شگفت‌انگيز فيلمسازي فينچر اين يك فيلم كاملاً فراموش‌نشدني با نماهايي بسيار زيبا و چشم‌نواز است. اما در اين ميان نمي‌توانم با قضيه تباه شدن زندگي ديزي/ آليس و غيبت ناگهاني زن اشراف‌زاده انگليسي كنار بياييم. بنجامين هم بيشتر شبيه به يك فيلسوف است كه با وجود تصنعي و ساختگي بودنِ لحظاتي از بازيِ پيت باز هم شاعرانه و واقعاً خيلي خوب به نظر مي‌رسد.
بلانشت مثل هميشه گيرا، جذاب، مسلط و كاملاً‌ قانع‌كننده است و پيت هم يكي از پيچيده‌ترين و تاثيرگذارترين نقش‌هاي دوران بازيگري‌اش را ايفا نموده است. استعاره يك زندگي كه به صورت وارونه و معكوس طي مي‌شود به تنهايي و به طور عجيبي فراموش‌نشدني و غريب است. «بنجامين باتن» حماسه‌اي ست منحصر به فرد و خارق‌العاده و البته نامتعارف و عجيب و غريب. «بنجامين» فيلمي ست درباره زيبايي‌‌هاي تباه شده، فيلمي شورانگيز، مبتكرانه و اصيل و عميقاً احساس‌برانگيز.



       
       
به روز شده در : چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 3:26

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

هوتن اميري
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 15:17
-6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

اين "بنجامين باتن" عجب فيلميه. من تا حالا 3دفعه ديدمش. داستان-كارگرداني-بازي ها و خلاصه همه چيز فيلم عاليه. يكي از عميق ترين و متفكرانه ترين فيلم اين سالها. حقش هم هست كه اين همه نامزد اسكار شده.

شهريار باقري نژاد
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 17:11
-6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

درباره فيلم همه چيزهايي كه نويسنده گفته قبول دارم. منتهي نمي دونم چرا آكادمي اسكار به اين راحتي از بازي عالي كيت بلانشت گذشت؟ پارسال هم حقش رو خوردن. واقعا جاي تاسف داره. اين هاليوود يكي از كثيف ترين جاهاي دنياست.

شراره فرهادپور
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 17:37
-3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

بعضي آدم ها به دنيا اومدن كه كنار رودخونه بشينن. بعضي ها رو رعد و برق مي زنه. بعضي ها گوش موسيقي دارن. بعضي ها هنرمندن. بعضي ها شنا مي كنن. بعضي ها دكمه رو مي شناسن. بعضي ها شكسپير رو مي شناسن. بعضي ها مادرن...و بعضي آدم ها.... مي رقصن.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

فريبرز اتحادالحق
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 17:46
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فيلم خوبيه. منتهي به جاي فينچر هر كارگردان ديگه اي هم مي تونست "بنجامين باتن" رو بسازه. فكر مي كنم كه فينچر بيشتر از هرچيز مجذوب داستان اون شده و بعدش نتونسته دنياي خودش رو از كار دربياره. اين فيلم اصلا ربطي به سينماي فينچر نداره.

اشکان امیری
پنجشنبه 17 بهمن 1387 - 1:5
0
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فیلم با روایتی جذاب آغاز میشود و با یک چرخش جذاب در همان ابتدای فیلم به تماشاگر می فهماند که باید خود را برای درک روند نامتعارف داستان آماده کند. زمان طولانی فیلم و آشکار بودن گسستگی داستان که از تعدد تغییر خط زمانی داستان بین گذشته و حال سرچشمه می گیرد و رخدادهای ریز و درشت که بیننده را دچار گمگشتگی در اتفاقات می کند اندکی کسالت آور است. به نظر می آید فینچر هنوز مانند فیلم زودیاک دچار روایت و تصویرگری بیش از اندازه شده و نتوانسته آنچنان که باید در تعدیل جزییات داستان موفق عمل کند.

با این حال فیلمبرداری خوب، تدوین هنرمندانه، و صحنه پردازیهای مناسب که کم و بیش در همه کارهای فینچر به چشم میخورد، به همراه بعضی از دیالوگهای حساب شده فیلم به کمک بیننده آمده تا توان مشاهده را تا لحظه پایانی از دست ندهد.

شيما مشهدي
پنجشنبه 17 بهمن 1387 - 15:14
-2
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

اون انتظاري رو كه از "بنجامين" و ديويد فينچر داشتم اصلا برآورده نشد. شايد من به علت علاقه خيلي زيادي كه به فينچر دارم انتظارم از اين فيلم خيلي بيش از اندازه زياد بوده. داستان فيلم به خودي خود پيچيده هست اما از اون پيچيدگي هاي كارهاي فينچر خبري نبود. اما در عوض بازي ها همه از پيت گرفته تا بلانشت همه عالي و بدون نقصه.

علیرضا پارسی
شنبه 19 بهمن 1387 - 13:32
-4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

خداییش خیلی از منتقد های وطنی از خارجی ها مخصوصاً آمریکایی ها بهترند. این نقد یک نمونه کامل نقد آمریکاییه.

90 درصد نقد، خلاصه داستان فیلم بود و بقیه اش تعریف و تمجید معمولی از این فیلم بی نظیر.

farshid
شنبه 19 بهمن 1387 - 13:44
-6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

شاید اگر پلیس چند لحظه دیرتر رسیده بود .پدر بنجامین نوزاد را توی رودخانه می انداخت و داستان عجیب بنجامین باتن هیج وقت اتفاق نمی افتاد .ولی بنجامین همه ی تقدیر ها یی که می خواهند او را منزوی یا درمسیری غیر دلخواهش قرار دهند می شکند و خودش تقدیر خودش را به دست می گیرد .

بنجامین زندگی معکوس خودش را مثل شنا کردن یک ماهی ازاد بر خلاف جهت حرکت اب شروع می کند .یک جور زندگی درونی که ارام ارام به نوعی تولد ختم میشود .

بنجامین ناتوان به دنیا می اید و در اغوش دایه ای مهربان رشد معکوس خودش را شروع میکند و ناتوان از دنیا میرود و در اغوش دیزی سالخورده سیر خودش را کامل می کند .تنها بخش توانایی بنجامین در واقع جایی است که توانایی تجربه کردن دارد .توانایی عشق ورزیدن سفر کردن حس کردن زندگی با عقربه هایی که شاید برای او به عقب می روند .

شاید داستان بنجامین باتن داستان عجیب و غریبی نیست .داستان زندگی همه ی انسانهایی است که با حرکت این عقربه ها می ایند و می روند و چه فرقی دارد که عقربه ها عقب بروند یا به جلو حرکت کنند ؟زندگی دارد می رود .همه چیز درمضربی اززمان و مکان رخ می دهند .شاید ماجرای تصادف دیزی و حساب و کتابهایی که بنجامین برای ما تعریفمی کند که اگر شاید چند ثانیه ماشین دیرتر از ان خیابان میگذشت تصادف وحشتناک دیزی اتفاق نمی افتاد .ولی نکته ی جالب بنجامین باتن همین جاست شاید بهترین تقدیر بدترین اتفاقی است که خیال می کنیم نباید رخ میداد .

بنجامین در سیر معکوس خودش در نوزادی می میرد و دیزی روی تخت بیمارستان در سالخوردگی .ولی پایان در واقع یک سرنوشت است .شاید مهم خود زیستن است خود زندگی خود عشق ورزیدن .هنوز تصویر ان پرنده ی پشت پنجره ی بیمارستان وقتی دیزی چشمهایش را بست جلوی چشمهایم دارم

مقاسیه ی فیلم با طبل حلبی که در واقع با نگاهی سیاسی و فلسفی به کودکی که کودک مانده بود می پرداخت .از ارزشهای کار فینچر کم نمی کند .

داستان عجیب بنجامین باتن بدون شک فیلمی است که با مدت زمان کوتاهتر و کم کردن بعضی شخصیت ها یا حوادث غیر ضروری می توانست به اثر ماندگار تری تبدیل شود .

farshid

اقلیدس
شنبه 19 بهمن 1387 - 14:31
-2
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فینچر قصه گوی خوبیه

اما این قصه رو خیلی طولش داد

وسطای قصه داشت خوابم میبرد

یک ساعت پایانی قصه ارزش شنیدنو داره!

شراره تهراني
شنبه 19 بهمن 1387 - 15:39
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

كاپيتان مايك: بنجامين تو وقتي سر و كله ات پيدا شد وضعت خيلي خراب بود و يه پات هم لب گور بود. حالا چي شد، كه اينقدر داري سر حال ميشي؟ راز تو چيه؟

«مورد عجيب بنجامين باتن»

آرزو درتاج
شنبه 19 بهمن 1387 - 17:21
-4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

همه چيز فيلم در حد عاليه. بخصوص بازي خيره كننده بلانشت و بعدش هم براد پيت. داستان فيلم كه بي نظيره. فقط فينچر مي تونه همچين فيلمي بسازه.

هومن شيدايي
يکشنبه 20 بهمن 1387 - 14:0
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من اونجوري كه به به چه چه بنجامين رو مي كنن از فيلم خوشم نيومد. فيلم خوبيه اما نه در حد و اندازه نامزدي 13اسكار. انصافا فيلمبرداري خيلي خوبي داره. بازي بلانشت خيلي خوبه. زن سياه پوسته در نقش مادر بنجامين خيلي خوبه. اما نقاط ضعف زيادي هم داره. از جمله گريم سنگين و بازي نه چندان دلچسب براد پيت. فيلمنامه پر از ايراد فيلم و...

اميد
دوشنبه 21 بهمن 1387 - 15:17
-3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

زندگی نه با دقایقش بلکه با لحظه هایش سنجیده میشود... بنجامین و دیسی به هم میرسند تا نظاره گر یک غروب حسرت انگیز باشند...وفقط همین لحظه اززندگی است که ارزش دارد و بقیه اش بیفایده است...!

ماريا فروزان
دوشنبه 21 بهمن 1387 - 16:36
3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

بزرگ شدن چيز خنده داريه. خيلي عجيبه. آدم يكي رو مي بينه، بعد يك نفر ديگه مي ياد و جاي اون قبلي رو ميگيره.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

خانلري
چهارشنبه 23 بهمن 1387 - 14:20
0
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

(درباره اسكات فيتز جرالد بيشتر بدانيم):

فیتز جرالد، فرانسیس اسکات کی داستان‌نویس امریکایی (1896-1940). فیتز جرالد در خانواده‌ای ایرلندی نسب و در ایالت مینسوتا Minnesota زاده شد. در 1913 به دانشگاه پرینستون Princeton وارد شد و در 1917 بدون دریافت هیچگونه مدرکی از آن بیرون آمد، در حالی که پشت سر خود تصویری از پسری پرجاذبه، بلندپرواز، پرعقده و آگاه از استعدادهای ادبی خویش، برجای گذارد. پس به خدمت ارتش درآمد و تا 1915 در آن باقی ماند، بی‌آنکه امکان یابد که به اروپا سفر کند. همین امر موجب اولین سرخوردگی در زندگیش گشت، اما توانست در اوقات بیکاری به نوشتن داستان و قصه بپردازد. پس از پایان جنگ به نیویورک بازگشت، در مؤسسه‌ای تبلیغاتی به کار پرداخت و داستانهای کوتاهی در مجله‌های ادبی منتشر کرد که پیروزی یافت. این پیروزی او را بر آن داشت که یادداشتهای ادبی و قطعه‌هایی را که در دوره خدمتش در ارتش بر کاغذ آورده بود، فراهم آورد، بدین طریق نخستین رمانش با عنوان این سوی بهشت this Side of Paradise در 1920 انتشار یافت که هم از نظر فروش و هم جلب توجه منتقدان به پیروزی بزرگی دست یافت. این اثر نوعی بیانیه بود که چهره نسل جوان بعد از جنگ را در برجسته‌ترین و جالب‌ترین وضع و حالت پیش چشم می‌گذارد و همدردی صادقانه و ستایش‌آمیز نویسنده را با جوانان نفرت‌زده و بیکار و بانزاکت آشکار می‌سازد. این سوی بهشت فیتز جرالد را از برجسته‌ترین شخصیتهای ادبی عصر معرفی کرد و به او امکان داد که با هنرپیشه زیبایی به نام زلدا سیر ازدواج کند. پس از ازدواج فیتز جرالد با همسرش به سفر پرداخت و به نوبت در ریویرا، پاریس، واشنگتن و نیویورک اقامت کرد، اما این زندگی دلخواه پایانی غم‌انگیز یافت. زلدا به جنون مبتلا شد و سراسر زندگی نویسنده را با تلخی و مشقت همراه ساخت و خود او را فرسوده و خرد شده به بحرانهای قلبی مبتلا کرد. فیتز جرالد پس از پیروزی اولین رمانش به آثار متعددی دست زد با ارزشهای مختلفی که غالباً از خاطرات جوانیش مایه گرفته بود. از آن جمله است: زیبا و دوزخی The Beautiful and Dammed (1922) در روال اولین رمان او جز آنکه از نظر ساختمان داستانی پیشرفت صریحی را نشان می‌دهد. مجموعه داستان کوتاه قصه‌های قرن جاز Tales of the Jazz Age (1923) که از تجربه‌های شخصی نویسنده مایه گرفته و افراط در بوالهوسی و فساد تدریجی را در زندگی نسل جوان قرن بیستم نمودار می‌سازد نسلی که خدایان را مرده می‌پندارد، جنگها را با شکست مواجه می‌بیند و ایمانها را متزلزل می‌یابد. فیتز جرالد چون سخنگوی «قرن جاز» در داستان خود قهرمانانی بی‌اعتقاد و غیرمسئول می‌آفریند و به خواننده چنین القا می‌کند که چیزی در این میان غلط و نادرست است که موجب نومیدی می‌گردد. رمان گتسبی بزرگ The Great Gatsby (1925) در نظر عده‌ای، زیباترین اثر فیتز جرالد آمد که در آن صدای خردشدن و شکسته شدن همه معیارهای فریبنده نسل او به گوش می‌رسید. فیتز جرالد در این داستان تسلط خود را در فن روایت و حکایت آشکار می‌سازد. حضور شاهدی که سرگذشت را نقل می‌کند، به داستان رنگ واقعی و عینی و در عین حال وحدت کلام می‌بخشد. این بار اول است که فیتز جرالد در اثر خود، از وجود خویش می‌گریزد و در برابر اشخاص داستان خود را نادیده می‌گیرد. همچنین موفق می‌شود که نثری پرقدرت بکار برد و بی‌آنکه لحنی مسخره‌آمیز داشته باشد، به مزاح و مطایبه دست زند و به جای افکار رمانتیک به اندیشه‌های جهانی دست یابد. سرگذشت گتسبی نمودار آرزوهای بزرگی است که به گونه‌ای جاودانی در قعر وجود همه امریکائیها نهفته است، از سرباز تا گانگستر و مرد ادب و آن آرزوی ثروت و ماجراجوئی و خلاصه تحقق بخشیدن به وجود خویش است. پس از انتشار چند مجموعه داستان کوتاه مانند همه جوانان غمگین All the Sad Young Men (1926)، رمان دیگری در 1934 انتشار داد به نام شب لطیف است Tender is the Night که نویسنده در آن به مشغله ذهنی و درونی خود بازمی‌گردد و شکست اشخاص داستان را انعکاسی از سرگذشت غم‌انگیز خود معرفی می‌کند. همسرش زلدا در این هنگام در بیمارستان سوئیس بستری بود، شهرت نویسندگیش خاطره‌ای بیش نبود، وضع مالیش ناامید کننده و سلامتش متزلزل بود. فشار ناشی از بیماری سخت همسر و تلاش ناامیدانه در راه بهبود او، فیتز جرالد را با بحرانهای شدید قلبی روبرو کرد که آن را در داستان فتور The Crack-up (1936) وصف کرده است، همین رنجها و بحرانهای روحی و عصبی به مرگ زودرسش انجامید. آخرین داستان فیتز جرالد آخرین نواب The Last Tycoon نام دارد که ناتمام ماند و پس از مرگش به سال 1941 انتشار یافت که از نظر بعضی منتقدان بهترین اثر او بوده است. نامه‌های فیتزجرالد در 1963 به چاپ رسید. آثار فیتز جرالد با وجود ضعفها، افراط‌ ‌کاریها، فقدان تسلط در شیوه نگارش، خاطره‌ای دلپذیر و درخشان در خواننده باقی می‌گذارد. فیتز جرالد درخشانترین و هیجان‌انگیزترین نماینده نسل سرگردان به شمار می‌آید.

گلنوش صالح
چهارشنبه 23 بهمن 1387 - 17:41
6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

خانم هاودسن: نمي دونم چطوري ممكنه كه تو بازم داره موهاي سرت بلند ميشه؟

بنجامين باتن: اگه بهت بگم كه من پير نميشم، بلكه دارم جوون ميشم چي ميگي؟

خانم هاودسن: خب، اونوقت خيلي برات متاسف ميشم. اونوقت مجبور ميشي مرگ همه كساني رو كه دوستشون داري رو ببيني. اين مسئوليت خيلي سنگينيه.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

پرستو
پنجشنبه 24 بهمن 1387 - 11:45
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فیلم از ابتدا و انتها به یک نقطه میرسد

شخصیت بنجامین از این جهت شگفت انگیز است که نگرانی از وضعیت خود ندارد و در لحظه حال خود به بهترین نحو به زندگی ادامه میدهد

پوريا پورزند
شنبه 26 بهمن 1387 - 13:41
-5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

نيم ساعت اول "بنجامين باتن" مثل حركات براد پيت درپيت و پير و پاتال كند و كشدار و خسته كننده ست. بعد از اون ريتم فيلم بهتر و بهتر ميشه و البته ديدني تر. اما واقعيتش اينه كه پيت با همه تلاشي كه كرده نتونسته اونجور كه بايد از پس نقش بنجامين بربياد. تا پير و مسنه زير اون گريم سنگين گم شده و با كمك جلوه هاي كامپيوتري خودش رو اينجا و اونجا مي كشونه. بعد كه جون ميشه توي بازيش زياد تغييري ايجاد نمي كنه كه نشون بده برخلاف چهره ش كه داره جون مه داره واقعا پير ميشه. اما كيت بلانشت مثل هميشه عالي و بي عيب و نقصه. مامان سياه بنجامن هم خيلي خوبه .

پانته آ ايراني نژاد
شنبه 26 بهمن 1387 - 17:40
5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

زندگي آدم با فرصت هاش تعريف ميشه، حتي با اونايي كه آدم ازدستشون ميده.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

فرزين
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 13:38
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فيلم خيلي جالبه. موضوع كاملا جديد و تا به حال ديده نشده اي رو به تصوير كشيده. بازيگران فيلم هم كه همه گل كاشتن. من كه كه تا حالا همچين فيلمي نديده بودم.

سارمن كشيش زاده
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 17:44
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

جدا از ارزش کار فینچر باید به فیلمنامه پیچیده اریک راث هم اشاره کرد که فقط ایده اصلی قصه فیتزجرالد را گرفته و آن را از قرن نوزدهم به قرن بیستم منتقل کرده است. بر خلاف منتقدان خارجي فیلم را اصلاً با فارست گامپ(نمونه ابله موفق آمریکایی) مقایسه نمی کنم. چون باتن بر خلاف فارست به دنبال موفقیت نیست و ساده لوح هم نیست. تنها وجه مشترک شان همراه شدن یکی در نیمه اول و دیگری در نیمه دوم قرن با وقایع سرنوشت ساز تاریخ آمریکاست.

پوپه ميثاقي
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 13:9
2
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

ديزي:به چي داري فكر مي كني؟

بنجامين:داشتم فكر مي كردم كه چطور هيچي دوام نداره. واينكه اين چقدر شرم آوره!

ديزي:بعضي چيزا دوام دارن.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

مهشاد عضدي
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 17:54
5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

"بنجامي باتن" محشره. دست رو موضوعي گذاشته كه تمام فلاسفه از دركش عاجز موندن. واقعا اگر ما پير به دنيا مي آمديم و روند معكوسي طي مي كرديم چي ميشد؟ فينچر اين به همه ثابت كرد كه نبوغي داره و چقدر با بقيه فيلمسازها فاصله داره.

فرزان اميري
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 18:4
4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

اينكه بهترين فيلم امساله جاي شكي توش نيست. منتهي اميدوارم بيشتر اسكارها رو درو كنه.

آزيتا افشار طوس
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 16:3
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

برگشتن به خونه خيلي خنده داره. همون شكليه. همون بو رو ميده و همون احساس هميشگي رو ميده.

«مورد عجيب بنجامين باتن»

امين
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 16:9
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

وای پسر وقتی فیلم تموم شد فقط مبهوت موندم . البته که دیوید فینچر توانایی داره که مخاطب رو اینجوری بنشونه و به فکر فرو ببره . من هنوز که هنوزه دیالوگاش زمزمه میکنم . نمی دونم چی بگم فقط ببینید!

Aty
شنبه 3 اسفند 1387 - 15:7
0
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من فیلمو هفته قبل دیدم باید اعتراف کنم فوق العاده بود.به طور حتم اسکار میگیره .بازی brad pit خیره کننده است

اميرعباس
شنبه 3 اسفند 1387 - 17:12
4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

استاد دلهره سفارش داد روی سنگ قبرش بنویسند "این عاقبت پسربچه های بد است"

محمد رضا
دوشنبه 5 اسفند 1387 - 17:3
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

عجب كاري كردن اين اعضاي آكادمي اسكار. باز هم جايزه رو دادن شون پن. پس بازي عالي پيت چي ميشه؟

خاني
دوشنبه 5 اسفند 1387 - 17:56
-7
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

از اولش هم معلوم بود كه بنجامين رو اونجور كه بايد تحويل نمي گيرن.

كيوان مجد
چهارشنبه 7 اسفند 1387 - 13:46
-10
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

حقيقتا بايد از فينچر بزرگ از اين به بعد كوبريك جديد سينما نام برد. مگر و اگر كوبريك زنده بود به سراغ موضوعي مثل "بنجامين" هم مي رفت؟ و اصلا به غير از اين شكلي كه فينچر فيلم ميسازه فيلم مي ساخت؟ به هر حال "بنجامين" شاهكار هزار جديده.

شیما
چهارشنبه 7 اسفند 1387 - 15:14
-3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

این آکادمی اسکار دلش درد می کرد "بنجامین" رو کاندید13 جایزه کرد و بعد بیشترش رو داد به زاغه نشین.

اشكان آتشكار
چهارشنبه 7 اسفند 1387 - 15:25
6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

پيمان وقتي پاي مقاسيه پيش بياد كارهاي خودت رو بيشتر قبول دارم. در ضمن بنجامين باتن يك شاهكار مسلم بود . من با فيلم زندگي كردم. پيت و بلانشت در اوج بودن. فيلمبرداري خدا بود. فينچر هم كه نگو.

maya
دوشنبه 12 اسفند 1387 - 15:51
-4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

داستان مهيج و اثرگذار است. موضوعي نو و كاملا درام، طوري كه تماشاگر ساعتها به فكر فرو ميرود.

داستاني كه سرشار از تناقض است،و مفاهيم اصلي را در همين تناقضات ميتوان يافت.


دوشنبه 12 اسفند 1387 - 16:37
-7
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

فیلم در حاله ای قدسی از هنر شناوره. این فیلم جاودانه خواهد شد.

آفاق
چهارشنبه 21 اسفند 1387 - 16:29
-5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

نمي دونم كه چقدر "بنجامين" از "زاغه نشين" پايين تر بود؟ فاصله اين دو تا فيلم اينقدرها زياد نبود كه يكي 8تا بگيره يكي ديگه....!

تازه "بنجامين باتن" يك سر و گردن بالاتر بود.

آرامش
چهارشنبه 21 اسفند 1387 - 18:26
-3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

بنجامين بهترين فيلم امسال بود. حرفي توش نيست. چرا كه فينچر ساخته بودش.

پژمان اميني
پنجشنبه 22 اسفند 1387 - 15:26
4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من بعد از ديدن "بنجامين باتن" تا الان ديگه فيلمي نديدم. شايد كار من رو افراط و زياده روي بدونين اما من فيلمي كامل تر از اين فيلم سراغ ندارم و فعلا نمي تونم به تماشاي فيلم ديگه غير از فيلم فينچر بزرگ بنشينم.

روزبه هيربدي
پنجشنبه 22 اسفند 1387 - 15:59
4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

بنجامين خالي از ايراد و مشكل نبود اما حقش هم اين نبود كه كانديد 13جايزه اسكار بشه و اونوقت بيشترش رو بدن يك فيلم ديگه. اين بزرگترين شكست براي فينچر بود. من كه خيلي ناراحت شدم.

كاوه
شنبه 24 اسفند 1387 - 15:18
-3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

امسال "بنجامين باتن" براي من زندگي بود. با اين فيلم زندگي كردم و فعلا دلم نمي خواد تا مدتي فيلم ديگه اي ببينم.

محسن جوانمردي
شنبه 24 اسفند 1387 - 17:56
7
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

براي بار دوم بنجامين رو ديدم. اين بار بيشتر از تماشاي اون لذت بردم. كي مي تونه به غير از فينچر همچين فيلمي بسازه؟ بلنشت هم عاليه. پيت هم در حد و اندازه هاي خودش بنجامين رو در مقاطع سني مختلف خوب در آورده.

فرناز تك
دوشنبه 26 اسفند 1387 - 17:43
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من سكانس آخر فيلم كه بنجامين نوزاد توي بغل كيت بلانشت هست رو تا آخر عمرم فراموش نمي كنم. عجيب ترين و غريب ترين و به ياد ماندني ترين صحنه در تاريخ سينماست. نگاه نوزاد به بلانشت و بلانشت به نوزاد خيلي تلخ و .... است. البه تلخي نه به معناي منفي اش. يك عشق نامتعارف. عجيب ترين و ناشدني ترين عشق دنيا.

پرهام فروزنده
سه‌شنبه 27 اسفند 1387 - 17:1
-4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

اين سكانس آخر من رو هم بدجور منقلب كرد. محشره و به يادماندني. كي ميتونه به غير از فينچر چنين صحنه هايي رو بسازه؟

گلی
شنبه 1 فروردين 1388 - 17:26
-6
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

ای کاش هر سال یک فیلم (حداقل یک فیلم) مثل بنجامین باتن داشته باشیم.

پانی
شنبه 1 فروردين 1388 - 18:19
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

ما یک خونواده 4نفره هستیم.بابا، مامان،داداش و خودم. ه8مه طرفدار "بنجامین شدیم از وقتی که فیلم رو دیدیم. از روزی که دیدم فیلم رو همش حرف از فیلم هست.

محسن دراگون
يکشنبه 2 فروردين 1388 - 11:8
-5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

به نظر من بنجامین باتن هرچی از عمرش میگذره و جوون تر میشه، بی حال تر و خسته تر میشه- فلسفه جالبیه بنجامین باتن - صحنه بازگشتش به خونه و دیدن دخترش رو به یاد بیارین- واقعاحالش، حال یه جوون پر انرژی بود.

امیر ارسلان
دوشنبه 3 فروردين 1388 - 11:53
2
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

واقعا هم "بنجامین باتن" یک حماسه است.

پدرام عاشوری
دوشنبه 3 فروردين 1388 - 20:25
0
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

بی هیچ و شک تردیدی "بنجامین باتن" بهترین و کامل ترین فیلم امسال بود. کمی به لحاظ داستان و قصه ضعف هایی داشت اما در اجرا اونقدر قوی بود که....

فینچر،پیت،بلنشت،اریک راث و.... شاهکاری رو خلق کرده اند که بدون هیچکدام از اونها نمیشه فیلم رو حتی متصور شد.

مهناز
چهارشنبه 5 فروردين 1388 - 21:27
12
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

به نظر فیلم سرگذشت عجیب بنجامین باتن یک فیلم کاملا فلسفیست که بیننده را به فکر وا میداره و فوق العاده تاثیر گذار و متفاوت است.شاید بهترین نتیجه ای که می توان ازین فیلم گرفت اینست که:

شاید جوانی دوران شیرینیست ولی پیری مکمل این شیرینیست.

احسان بخشایی
چهارشنبه 5 فروردين 1388 - 21:54
8
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

منتقد هالیوود ریپورتر در باره این فیلم گفته که اثری عالی و موثر است که با بازی خوب براد پیت همراه شده. این منتقد از ۱۰۰ امتیاز ممکن به مورد عجیب بنجامین باتن ۱۰۰ داده. اما این فیلم در کل از منتقدان مورد نظر سایت متاکریتیکز امتیاز ۶۹ گرفته است.

سیاوش پاک دامن
دوشنبه 17 فروردين 1388 - 13:23
9
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

«ماجرای غریب بنجامین باتن» با اینکه از روی داستان کوتاهی نوشته‌ی اف. اسکات فیتزجرالد ساخته شده است اما کمتر شباهتی میان این‌دو اثر می‌توان پیدا کرد و تأثیر داستان فیتزجرالد در فیلم فینچر تنها در حد یک طرح باقی می ماند. چراکه داستان فیتزجرالد درباره پیری جسمانی نیست، بلکه به این موضوع می‌پردازد که اگر انسان در سنین جوانی صاحب عقل پیری باشد، چه اتفاقی می افتد و این در حالی است که فیلمی که فینچر آنرا کارگردانی کرده با تمرکز بر روی تحول معکوس جسمانی شخصیت بنجامین باتن سعی دارد تا مخاطب را متوجه زوال و همچنین تأثیری که تطاول ایام بر جسم و جان انسان می‌گذارد، نماید و از این راه به بیان نکاتی درباره‌ی زندگی و درسی که انسان از برخورد با دیگران در زندگی می‌گیرد، بپردازد.

فرزاد صابر
يکشنبه 23 فروردين 1388 - 23:43
4
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

امسال تلخ ترین سال فیلمسازیه فینچر بود. خیلی دلم براش سوخت. اگه من به جای فینچر باشم که جسابی ناامید میشم.

علیرضا دولتشاهی
سه‌شنبه 25 فروردين 1388 - 0:12
-7
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من که همچنان از تماشای بنجامین باتن سیرمونی نمی گیرم. اصلا چرا باید به همچین فیلم متفکرانه ای اسکار بدن و تحویلش بگیرن؟ همون بهتر که همه اسکارها رو دادن به فیلم هندیه آقای دنی بویل.

پانته آ
شنبه 5 ارديبهشت 1388 - 18:11
5
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

من که همچنان از تماشای شاهکار "مورد عجیب بنجامین باتن" لذت می برم.

فرانک فراهانی جم
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388 - 20:1
3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

عشق میان الیزابت و بنجامین خیلی بی‌ریشه و غیر ضروری تصویر شده. بنجامین که قرار بوده در جنگ شرکت کنه، حتی برای حفظ ظاهر هم که شده، اسلحه به دست نمی‌گیره. اصلاً انگار در سکانس جنگ شبانه‌ی قایق و زیردریایی به زور در صحنه چپانده شده که فقط باشد.

فرزاد گلستان
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388 - 20:13
3
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

مثل پرویز نوری (منتقد ) فکر میکردم سینما در حال نابودی است ،در این زمانه دیگر نمیتوان فیلم خوبی پیدا کرد ، جز سیاهی نمیتوان چیزی را در این سینما توصیف کرد.فکر میکردم دوره ی کارگردانهای بزرگ تمام شده است ، فکر میکردم دیوید فینچر بعد از هفت و باشگاه مشت زنی دیگر تمام شده ، اما آخرین فیلم استاد بهم یادآوری کرد که هنوز میتوان به این سینما امیدوار بود ، سینما هنوز دارد نفس میکشد.

فرانی
پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388 - 15:55
-1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

شاهکار نباشه یکی از بهترین های این چند سال هستش.

پلنگ دُم دراز
پنجشنبه 8 مرداد 1388 - 15:50
1
موافقم مخالفم
 
حماسه بنجامين باتن (یادداشت ديويد اَنسِن -نيوزويك- «مورد عجيب بنجامين باتن» ترجمه‌ پيمان جوادي)

باز هم سره پیت بی کلاه موند. هر چی باشه شن پن نقش یه سیاستمدار رو بازی کرده و اسکار به کسی که سیاسی تعلق می گیره نه یه پسر زشت.

فیلم کاملا مبهوتم کرد. عالی بود.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com