ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       يکشنبه 20 اسفند 1391 - 15:52         

       



ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

سینمای ما - بولت ستاره‌ی سگ نمایش‌های تلویزیونی ست که در نهایت به این کشف می‌رسد که زندگی بهترین و واقعی‌ترین نمایش است. «بولت» داستان ستاره‌ی سگ بامزه‌ای را روایت می‌کند که از پیله‌ی شهرت و اعتباری که به دور او تنیده شده بیرون می‌جهد و با چالش‌های زندگی واقعی رو به رو می شود. دنیای حقیقی دیجیتالی که در آن قهرمانش -سگی سخن‌گو که با صدای جان تراولتا همراه است- با کبوترهايي پرادعا، گربه‌ای غرغرو (سوزی اسمن) و موشی دوست‌داشتنی با نام رینو (مارک والتن) مواجه می‌شود.
بولت در سریالی که هم اسم خود او و حتی هم اسم همین فیلم است در نقش سوپرسگی نترس و از لحاظ ژنتیکی تغییریافته ظاهر می‌شود که باید هر هفته صاحبش، دختری به نام پنی (میلی سیروس، «هانا مونتنا»)، را از چنگال یک شرور ناجوانمرد چشم‌سبز (ملکوم مک‌داول) نجات دهد. نمایش بولت بی‌هیچ تلاشی مورد توجه قرار می‌گیرد چون او کاملا از اینکه در برنامه‌ای نقش بازی می‌کند بی‌اطلاع است. چیزی شبیه جیم کری در نقش ترومن در «نمایش ترومن». بولت حقیقت زندگی واقعی خود همانند قوانین شکار، کارهای نمایشی ویژه‌ی سگ‌ها و حتی شیوه‌ی تحت تاثیر قرار دادن انسان‌ها برای کسب غذا را یاد می‌گیرد چون تا آن زمان چیزی از آن نمی‌دانسته و همان‌جاست که ناگهان از کشف خود به عنوان سگی معمولی متحیر می‌شود.
«بولت» از نگاه‌های تیزبین و احساس‌برانگیز کارگردان‌هايي همچون بایرون هوارد و کریس ویلیامز بهره می‌برد، با فیلمنامه‌ای به قلم آقای ویلیامز و دَن فگلمن که شمه‌هایی از دیدگاه‌های اگزیستانسیالیستی را در بطن خود جایی داده است. «بولت» در آن واحد ترکیبی از هجو شناخته‌شده‌ی دنیای صنعتی-رویایی مشهور هالیوود و محصولی رنگ و لعاب‌دار و گران‌قیمت از کمپانی دیزنی-پیکسار است.
مادامی‌که صنعت پیکسار تحت تاثیر چنین انیمیشن لطیف و با نگاه‌های ریزبینانه‌ای قرار گرفت، به نظر می‌رسید داستان نشانه‌هایی از گروه تولیدات پیشین او و با اهدافی مشترک را در بطن خود جای داده باشد. شرایط «بولت» تا حد زیادی به باز لایت‌یر «داستان اسباب‌بازی» -جایی که او باید بداند هویت واقعی‌اش در پس مصنوعی بودنش پنهان است- و البته تا حد زیادی به لایتنینگ مک‌کویین در «ماشین‌ها» شبیه است. سفر تبعید‌وار و بازگشت او که منجر به پیدا کردن خودی جدید که بی شک از نمونه‌ی اولیه‌اش خیلی هم بهتر است، می‌شود. همانند نمو، وال-ای و برخی از پرنسس‌های قهرمان در دنیاهای قدیمی دیزنی. و به عنوان سنت همیشگی دیزنی، بولت هم با نوچه‌ای وراج و گیج و منگ، رنیوی مضحک، همراه است و گاهی هم تحت‌الشعاع افکار او قرار می‌گیرد.

اما اگر «بولت» -که با همان شيوه‌هاي قدیمی در استودیوی انیمیشن پیکسار و با بازنگری جان لِستر تصویربرداری شده است- تا حد شاهکارهای واقعی پیکسار همانند «وال-ای»، «در جستجوی نمو» و «راتاتویی» صعود نمی‌کرد، در جهتی هدایت می‌شد که تبدیل به اثری سرخوشانه‌تر، طنزآمیزتر، خنده‌دارتر و به اندازه کافی خلاق بشود که بتواند به همان میزان که کوچکترها را به سوی خود جلب می‌کند، بزرگتر‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. شاید برخی از شوخی‌های داستان برای بینندگان کم سن و سالی که دقت نمی‌کنند که چرا وکیل چرب‌زبان پِنی آنقدر با همه‌چیز مخالف است (البته خود من هم اصلا مطمئن نیستم که چرا) و یا علت اینکه چرا زن خبرنگار آنقدر عصبانی ست، خیلی هم جذاب باشد. از طرفی یک چنین طنز زیرکانه‌ی غافلگیرکننده‌ای به سختی به شوهای خودآگاهانه‌ی اچ بی او همانند «اشتیاقت را سرکوب کن» محدود می‌شود. در فیلم‌های کودکانه‌ای همانند «هانا مونتانا» هم چنین ردپاهای زیرکانه‌ای اما در قالب محتوایی سودمندتر و کارآمدتر شکل گرفته است، به گونه‌ای که تصویری را پیش روی مخاطبان جوان‌تر قرار می‌دهد که بتوانند از میان غبارهای سردرگمی و بدگمانی که هر چه بیشتر و بیشتر هوای فرهنگ و سنت جایی را که در آن زندگی می‌کنند، استنشاق کنند. چیزی که «بولت» را سرزنده و تازه نگه می‌دارد، وفور حس اصیل شوخ‌طبعی بی‌تکلفی ست که در رأس هرگونه وسواس در پرداختن و توجه به کاری استادانه و حرفه‌ای قرار گرفته است. فیلم در سه مرحله کبوترهایی را نشان می‌دهد که هر کدام نماینده‌ی ویژگی‌های زیست‌محیطی خود هستند، برای مثال وقتی که من نوع نیویورکی دس-دم-دوس را دیدم به نظرم خیلی جالب آمد. و به همان نسبت خود بولت هم موجود کوچک باهوشی ست با شخصیتی جذاب و صدایی لطیف که حرکات و اداهایش، او را به موجودی به یادماندنی بدل ساخته است. نسخه‌ی سی-دی فیلم که در برخی سالن‌های تئاتر به نمایش در می‌آید، نسبت به نمایش‌های سینمایی و امکانات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد، تاثیرات خود در جذب مخاطب و میخ‌کوب کردن او به روی صندلی را از دست داده است. به سخن دیگر، «بولت» یک فیلم خوب و واقعی ست اما نه از نوع بزرگ و اعلای آن. شاید بتوان آن را بیشتر فیلمی سازماندهی شده و دارای زیربنای فکری تلقی کرد تا یک انیمیشن معمولی و با طرحی آشفته که کودکان بی‌طاقت و والدین با احساس مسئولیت آنها را در پیچیدگی‌های خود به دام می‌اندازد. فیلم لحن احساس‌برانگیزی دارد اما این جریان زیاد طول نمی‌کشد و دوام ندارد یا حتی می‌توان گفت در حدی ابتدایی باقی می‌ماند همانند زمانی که قهرمان آن از رویاهای هالیوودی‌اش می‌پرد و همان موقع است که صمیمیت، هوش و اشتیاقش دلپذیر می‌شود.



       
       
به روز شده در : سه‌شنبه 4 فروردين 1388 - 4:17

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

ذکریا
پنجشنبه 6 فروردين 1388 - 17:42
-5
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

کارتون بامزه ای بودش. خود بولت از همه باحال تره. بعدش موشه.

کیانو
پنجشنبه 6 فروردين 1388 - 23:29
-6
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

"بولت" انیمیشن دوست داشتنی امسال بود. هم جذاب بود هم معنی دار. تمام کاراکترها طراحی خاصی داشتن و معلوم بود که حسابی روی هر کدام از آنها کار شده.

عرشیا
جمعه 7 فروردين 1388 - 13:4
6
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

کارتون خیلی با حالیه. خود کاراکتر بولت جذاب ترین سگی هست که تا حالا دیدم. اما موشه هم خیلی بامزه ست. تپل مپل و خوشکل.

پدرام تجریشی
جمعه 7 فروردين 1388 - 13:12
6
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

توی "بولت" از همه با حال تر اون موش تپله هست. اما گربه این فیلم بی مزه ترین و خنگ ترین گربه ای هست که تا حالا دیدم.

مهشید کشاورز
شنبه 8 فروردين 1388 - 12:17
-7
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

پدرام، اتفقا اگه کربه نبود مشکل بولت حل نمی شد . اگه گربه نبود بولت چطور می تونست به دختره کمک کنه. پس چطور این گربه می تونه خنگ باشه؟ اصولا هیچ گربه خنگی در دنیا وجود نداره.

ماریا فروزان
شنبه 8 فروردين 1388 - 21:18
-5
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

به غیر از "والس با بشیر" که به خاطر موضوع سیاسی اش خیلی گل کرد ، اگه "وال-ای" عزیز و دوست داشتنی نبود "بولت" لفب بهترین انیمیشن سال رو می گرفت.

خاطره معروف نژاد
دوشنبه 10 فروردين 1388 - 11:9
13
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

سلام خاطه جان. سال نو مبارک. امیدوارم که سال خوبی در پیش داشته باشی. سالی که گذشت از ترجمه هات بسیار اذن بردم. ممنون.

"بولت" رو من هم خیلی دوست دارم. کاراکترهای دوست داشتنی به اضافه یک داستان جذاب و دلنشین.

شاهین
شنبه 15 فروردين 1388 - 13:50
-4
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

انیمیشن داستان نسبتا جدیدی داشت ؛ سگی که ستاره ی تلویزیون است و TVshow مخصوص خودش را دارد ولی نمیداند که همه ی اینا خالی بندیه و واقعا اعتقاد داره که یک سوپرداگ هستش !داستان زیبا شروع میشه ؛ با یک فلش بک به عقب ؛ از همونجا میشه فهمید که بولت سگ متفاویته ؛ درحالی که همه مشغول شیطنت و سربه سر گذاشتن با هم هستند ؛ بولت مشغول بازی با هویج خودش است .

قسمت بعدی فیلم هم جالب ساخته شده ؛ بیننده رو یه ذره گیج میکنه ؛ مثلا من که داستان رو نمیدونستم واقعا فکر کردم با یک فیلم تخیلی طرف هستم ؛ ولی بعد ۷-۸ دقیقه تازه بیننده اوضاع دستش میاد و کمی از ماجرا رو میفهمه و لحظه به لحظه داستان برای بیننده واضح تر میشه ؛ چون کمی بعد ما توضیحات کارگردان برنامه تلویزیونی رو درباره ی بولت میشنویم و میفهمیم که این سگ بدبخت اصلا خبر نداره که همه ی اینا خالی بندیه و ...

بعد از این هم روند اصلی داستان شروع میشه و با شخصیت های فیلم کم کم آشنا میشیم .

شخصیت های فیلم هم خوب پرداخته شده و ویژگی های اخلاقی جالبی دارند ؛ بولت یک سگ جاه طلب هستش که عاشق صاحبش یعنی پنیه ؛ اون که فکر میکنه واقعا قدرت های خارقالعاده داره ؛ فقط دنبال اینه که "مثلا" جون پنی رو از دست مرد چشم سبز نجات بده. در این راه با گربه ای به نام میتنز و همستری به راینو آشنا میشه که باز خود اینا هم داستان خودشونو دارند !

مثلا میتنز گربه ای هستش که فقط دنبال راحتیه و دنبال جایی هستش که خورد و خوراکش تامین باشه و جونش امن ؛ همین ! از حرف هایی که میزنه میشه فهمید که قبلا حیوون خونگی بوده یا حتی شاید توی تلویزیون بوده ولی اشاره ی واضحی بهش نمیشه ؛ راینو هم یک همستر رویا پردازه که آرزو داره زندگی بیخیالی و آرومشو ترک کنه و کمی هیجان رو تجربه کنه ؛ همستری شجاع و مهربون و با اعتماد به نفس بالا که حاضره برای نجات جون دوست و الگوش که بولته هرکاری بکنه ! در بین شخصیت ها؛ من خودم از راینو و میتنز خیلی خوشم اومد و همچنین کبوتر مونگلا ؛ البته سری اولشون ؛ اون سری دوم بیشتر اوسکولند تا مونگول ... حرکت چشاشون خیلی باحاله ؛ هربار میبینم خندم میگیره!

صدا گذاری ها هم خوب بود ؛ گویندگی جان تراولتا ؛ سوسی اسمن و مارک والتون که به ترتیب جای بولت ؛ میتنز و راینو حرف زده بودند شاهکار بود ؛ مخصوصا میتنز ولی مایلی سایرس یه ذره مصنوعی در نقش پنی حرف زده بود !

حمیدرضا ملکی
سه‌شنبه 18 فروردين 1388 - 11:54
-5
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

میدونین چیه؟ من کشته مرده ی وال-ای هستم و معتقدم هیچ فیلمی در سال ۲۰۰۸ از وال-ای بهتر نبود !!!!! ولی جدا از شوخی بولت هم خیلی قشنگ بود ؛ از بعضی لحاظ حتی از وال-ای هم میزد بالا !

مهشید کشاورز
پنجشنبه 3 ارديبهشت 1388 - 17:2
-1
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

میننز(گربه): بولت نگران نباش، یک سگ معمولی بودن، یکی از بهترین چیزهای دنیاست.

«بولت»

مهشید کشاورز
پنجشنبه 3 ارديبهشت 1388 - 17:5
10
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

میننز(گربه): ببین، می خوام یه رازی رو بهت بگم، یک راز کوچیک گربه ای. می دونی چرا ما از سگ ها متنفریم؟ چون می خوایم جای سگ ها باشیم، ما قابلیت های سگ ها رو داریم.

«بولت»

شراره مقبلی
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388 - 19:21
1
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

هر سه تای موشه، گربه و خود بولت از جمله نازترین موجوداتی هستن که تا به حال دیدیم.

کیانوش زند
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388 - 19:52
-7
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

تماشای بولت به اندازه دیدن ماتریکس و همه فیلمهای اکشن برام جذابیت داشت. بولت یکی از جذابترین و بهترین انیمیشن های تاریخ سینماست.

یه نمک نخورده
پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388 - 0:46
-4
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

بولت زیبا و سرگرم کننده بود اما Wall E از یه جنس دیگه بود شاهکار و فوق العاده

یه عشق پاک که اشک رو تو چشم آدم جمع می کنه

کیانوش زند
پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388 - 14:24
5
موافقم مخالفم
 
ستاره تلویزیونی که کشف می‌کند زندگی بهترین نمایش واقعگراست (یادداشت اِی.او. اِسکات -نيويورك تايمز- بر فیلم «بولت» ترجمه خاطره آقائیان)

نمک نخورده این درست. حرفت رو قبول دارم . اتفاقا خود من هم وال-ای رو خیلی دوست دارم. اصلا مگه میشه وال-ای رو دوست نداشت. اما بولت زیر هیاهوی و تبلیغات وال-ای گم شد و کمتر از اون چیزی که استحقاقش رو داشت دیده شد.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com