جوایز بخش‌های مختلف جشنواره کن معلوم شدند/ ایران دست خالی نیست :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       سه‌شنبه 29 فروردين 1391 - 10:37         

                       

حامد بهداد و بهمن قبادی پیش از نمایش «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره»


جوایز بخش‌های مختلف جشنواره کن معلوم شدند/ ایران دست خالی نیست

سینمای ما - فیلم سینمایی «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» به کارگردانی بهمن قبادی جایزه ویژه بخش نوعی نگاه شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن را از آن خود کرد. برنده جوایز دیگر بخش‌های کن هم معلوم شدند و حالا همه منتظر نخل طلا هستند.
ورایتی اعلام کرد تازه‌ترین ساخته زیرزمینی قبادی که به همراه 19 فیلم دیگر در بخش رقابتی نوعی نگاه کن 2009 حضور داشت، این جایزه ویژه را به همراه فیلم سینمایی «پدر بچه‌های من» ساخته میا هنسن لاو از فرانسه از هیئت داوران این بخش به ریاست پائولو سورنتینو فیلمساز ایتالیایی گرفت.
اما سینمای یونان در موفقیتی نادر در جشنواره کن توانست با فیلم سینمایی «Dogtooth» به کارگردانی یورگوس لانتیموس جایزه برتر بخش نوعی نگاه را به خود اختصاص دهد. این بخش دیروز به پایان رسید. فیلم لانتیموس درباره سه کودک است که والدین‌شان آنها را از دنیای بیرون جدا نگه داشته‌اند. «Dogtooth» با واکنش مثبت منتقدان نیز مواجه شد.
فیلم سینمایی «پلیس، صفت» ساخته کورنلیو پورمبویو فیلمساز سرشناس رومانیایی نیز جایزه ویژه هیئت داوران بخش نوعی نگاه را برد و آن را به جایزه فیپرشی خود افزود که روز شنبه آن را از بخش جنبی شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن گرفته بود. کریستین مونگیو دیگر فیلمساز رومانیایی هم در این بخش فیلم داشت.
ژولی گایه بازیگر فرانسوی، پیرس هندلینگ رئیس جشنواره فیلم تورنتو، اوما دا کانا روزنامه‌نگار هندی و ماریت کاپلا روزنامه‌نگار سوئدی دیگر اعضای هیئت داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال بودند که 20 فیلم از 24 فیلمساز از 20 کشور متفاوت در آن رقابت کردند.


جایزه کلیسای جهانی کن به «در جستجوی اریک» لوچ رسید
کن لوچ بریتانیایی در فاصله 24 ساعت مانده تا مراسم اهدای نخل طلا جایزه کلیسای جهانی شصت و دومین جشنواره فیلم کن را برای کارگردانی «در جستجوی اریک» به خود اختصاص داد.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «در جستجوی اریک» با بازی اریک کانتونا بازیکن افسانه‌ای فوتبال فرانسه و تیم منچستر یونایتد یکی از 20 فیلم حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن 2009 است که برای بردن جایزه معتبر نخل طلایی با هم رقابت می‌کنند.
فیلم لوچ پس از نمایش در کن امسال مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و یکی از بخت‌های بردن جایزه اصلی معتبرترین رویداد سینمایی جهان است. هیئت داوران شش نفری کلیسای جهانی علاوه بر اهدای جایزه اصلی به «در جستجوی اریک»، از فیلم میشائیل هانکه اتریشی هم تقدیر کرد. «نوار سفید» هانکه روایتی سیاه و سفید از زندگی ساکنان یک روستای پروتستان‌نشین در آلمان پیش از آغاز جنگ جهانی اول است. این فیلم به عنوان شانزدهمین فیلم به نمایش درآمده در بخش مسابقه رسمی جشنواره امسال کن به خاطر روایت دقیق ارزش‌های اخلاقی و قدرت‌طلبی اروپای اوایل قرن بیستم از نگاه کودکان با استقبال گرم تماشاگران و منتقدان حاضر در کن مواجه شد. فیلمساز سرشناس اتریشی هم یکی دیگر از مدعیان کسب جایزه نخل طلا است که عصر امروز به وقت محلی در شهر ساحلی کن به بهترین فیلم شصت و دومین دوره جشنواره کن اهدا می‌شود. تصویری که هانکه از آلمان پیش از ظهور نازیسم در «نوار سفید» ارائه می‌دهد، تمام منتقدان و تماشاگران را بر صندلی‌هایشان میخکوب می‌کند. این فیلم با زمانی بیش از دو ساعت نسلی را نشان می‌دهد که در کمتر از 20 سال آینده موجودی به نام هیتلر را بر راس قدرت می‌بینند.
فیلمساز اتریشی خالق آثاری چون «پنهان» و «معلم پیانو» تازه‌ترین ساخته خود را داستانی جهانشمول می‌داند که فقط در یک مکان و زمان خاص اتفاق نمی‌افتد. او می‌گوید: "تمام آنچه در «نوار سفید» می‌بینید اتفاق افتاده و من چیزی را از خودم اختراع نکرده‌ام."


جایزه بزرگ هفته منتقدان کن به «خداحافظ گری» رسید
فیلم‌های سینمایی «خداحافظ گری» نسیم آموش از فرانسه و «منطقه افراد گمشده» کارولین استروب از بلژیک، هلند و مجارستان جوایز اصلی چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان جشنواره فیلم کن را از آن خود کردند.
ورایتی اعلام کرد «خداحافظ گری» نخستین تجربه نویسندگی و کارگردانی آموش است و داستان پدر و پسری را به تصویر می‌کشد که پسر تصور می‌کند پدرش گری کوپر واقعی است. این فیلم جایزه بزرگ هفته منتقدان کن را به دست آورد که بر اساس آرای منتقدان و روزنامه‌نگاران پس از نمایش فیلم‌ها اهدا می‌شود. «گری» ماه ژوئیه در فرانسه روی پرده می‌رود.
«منطقه افراد گمشده» هم نخستین تجربه کارگردانی استروب است و یک داستان خانوادگی را به تصویر می‌کشد. فیلم ماجرای یک مامور مراقبت از خطوط برق است که پس از یک اتفاق، همکار مجارستانی‌اش جانشین او می‌شود و زندگی مرد را به هم می‌ریزد. «منطقه افراد گمشده» جایزه بهترین فیلمنامه را از بخش هفته منتقدان کن برد.
فیلم سینمایی «مردم عادی» ولادیمیر پریسیک از صربستان و فرانسه که از آن به عنوان بهترین فیلم چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان نام برده می‌شد، بدون گرفتن حتی یک جایزه از این بخش به خانه بازگشت. فیلم داستان سربازی است که در قتل عام‌های دوران جنگ یوگسلاوی دست داشته است.
«دانه‌های پائیزی» پاتریک اکلوند از سوئد جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه را از کانال پلوس دریافت و همزمان حق پخش در فرانسه را از آن خود کرد. یک هیئت داوران از حرفه‌ای‌های سینمای فرانسه هم جایزه کداک کشف فیلم کوتاه را به «لوگوراما» از فرانسه اهدا کردند. این فیلم را فرانسوا آلو، هروه دو کرسی و لودویک هوپلن ساخته‌اند.


«من مادرم را کشتم» سه جایزه از دو هفته کارگردانان کن برد
فیلم سینمایی «من مادرم را کشتم» به کارگردانی خاویر دولان سه جایزه از بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن دریافت کرد.
ورایتی اعلام کرد فیلم سینمایی «من مادرم را کشتم» سه جایزه از چهار جایزه بخش دو هفته کارگردانان شصت و دومین جشنواره کن را دریافت کرد.
در مراسم پایانی چهل و یکمین دوره دو هفته کارگردانان که جمعه به پایان رسید، فیلمساز 19 ساله کانادایی سه جایزه دریافت کرد. جایزه سینمای هنری، جایزه بهترین فیلم فرانسوی‌زبان و جایزه بهترین فیلم اول و دوم برای این فیلم به دولان اهدا شد. بخش بهترین فیلم اول و دوم را هفت سینمادوست جوان داوری می‌کنند.
داستان «من مادرم را کشتم» درباره نوجوانی عاصی است که در زندگی خصوصی با مادرش مشکلاتی دارد. دولان علاوه بر نویسندگی و کارگردانی در این فیلم بازی کرده است.
همچنین در این بخش فیلم «La pivellina» به کارگردانی تیزا کووی و راینر فریمل محصول اتریش و ایتالیا جایزه نشان سینمای اروپا را دریافت کرد.



«بابا» از بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن جایزه گرفت
درام روانشناسانه «بابا» ساخته زوزانا کرچنرووا ـ اسپیلدووا از جمهوری چک جایزه اصلی بخش سینه‌فونداسیون شصت و دومین جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.
بخش سینه‌فونداسیون جشنواره معتبر کن که از سال 1998 آغاز به کار کرده و ویژه فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند از مدارس سینمایی سراسر جهان است، جمعه‌شب با معرفی برگزیدگان به پایان رسید و «بابا» جایزه نقدی 20 هزار دلاری بهترین فیلم این بخش را به خود اختصاص داد.
این فیلم داستان مراقبت زنی از مادر رو به مرگش را به تصویر می‌کشد و سال آینده در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن در بخش رسمی به نمایش درمی‌آید. لورن ژاکوب مدیر هنری بخش سینه‌فونداسیون درباره جایزه «بابا» گفت: "اینکه یک فیلم از جمهوری چک از سینه‌فونداسیون جایزه بگیرد، اتفاقی مهم است."
سونگ فانگ دانشجوی آکادمی فیلم پکن با «بدرود» جایزه دوم این بخش را برد و جایزه سوم مشترک به درام پرتعلیق کره‌ای «از خانه بیرون نرو» به کارگردانی جو سونگ ـ هی رسید. جان بورمن رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون با اشاره به اعطای سه جایزه از چهار جایزه این بخش به فیلمسازان زن گفت: به نظر می‌رسد آینده سینما از آن زنان است.
برتران بونلو فیلمساز فرانسوی و ژانگ زی‌یی بازیگر چینی دیگر داوران این بخش هستند. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال فیلم‌هایی از مدارس فیلمسازی سراسر دنیا انتخاب می‌کنند.


«زمزمه با باد» علیدی سه جایزه از جشنواره کن گرفت
فیلم سینمایی «زمزمه با باد» به کارگردانی شهرام علیدی سه جایزه از چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان جشنواره فیلم کن به دست آورد.
ورایتی اعلام کرد «زمزمه با باد» یک درام کردی است که داستان آن زمان حکومت صدام در عراق اتفاق می‌افتد. این فیلم علاوه بر جایزه نقدی 10 هزار و 600 دلاری انجمن توزیع‌کنندگان مستقل سینما، جایزه شبکه پنج فرانسه را هم از بخش جنبی جشنواره کن دریافت کرد.
داوران بخش منتقدان بسیار جوان 32 دانش‌آموز دبیرستانی فرانسوی و آلمانی هستند. همچنین «زمزمه با باد» جایزه Regards Jrunes را هم از آن خود کرد تا یکی از موفقترین فیلم‌های بخش رقابتی هفته منتقدان جشنواره کن باشد. چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان کن روز جمعه با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

منبع : خبرگزاري مهر



به روز شده در : يکشنبه 3 خرداد 1388 - 11:23

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com