گزارش یک جلسه سونی برای تن تن - همه هري پاتر مي‌خواهند :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       يکشنبه 28 خرداد 1391 - 23:22         

                       


گزارش یک جلسه سونی برای تن تن - همه هري پاتر مي‌خواهند

سینمای ما - سمينار هفته گذشته در ساختمان اصلي استوديو سوني چيزي بود كه مديران استوديوهاي فيلمسازي نمي‌توانستند ازآن چشم پوشي كنند.

چهره‌هاي سرشناسي چون مايكل لينتون- مدير استوديو سوني- امي پاسكال - معاون او- جان لشر -مدير استوديو پارامونت- و مديران بازار يابي استوديو پارامونت از سراسر جهان همگي به دوريك ميز نشستند؛ دليل حضور آنها چه مي‌توانست باشدو اصلا موضوع اين كنفرانس پر طرفدار چه بود؟

دستور كار اين جلسه رسيدن به شيوه‌اي مؤثر براي عرضه فيلمي بود كه قرار است 2سال بعد اكران شود و قهرمان آن كسي نيست به‌جز تن تن پسر گزارشگرو قهرمان سري كتاب‌هاي كميك هرژه.

فيلم ماجراهاي تن تن:اسرار اسب شاخدار نام دارد وكاري سه بعدي به‌كارگرداني استيون اسپيلبرگ و تهيه‌كنندگي پيتر جكسون نيوزلندي و خالق سري فيلم‌هاي ارباب‌حلقه‌هاست. اين فيلم 200 ميليون دلاري قرار است يكي از بزرگ‌ترين پديده‌هاي اكران سال 2011 باشد و نخستين فيلم از يك سه‌گانه جديد سينمايي اسپيلبرگ است.

اما با وجود حضور اسپيلبرگ و جكسون هنوز 2 استوديو توليد‌كننده فيلم، نگراني‌هاي متعددي از بابت بازاريابي فيلم دارند و دليل آن هم بسيار ساده است؛ تن تن برخلاف ساير نقاط جهان در آمريكا شخصيتي محبوب نيست.اما 2 استوديو سوني و پارامونت تنها استوديوهايي نيستند كه استراتژي تازه اقتباس از آثاركلاسيك كودكان را دنبال مي‌كنند.

سايرين هم بيكار ننشسته و پروژه‌هاي ديگري را كليد زده‌اند. يوگي خرسه، The smurfs، كماندو تنها و نسخه غيركارتوني از انيميشن آوتار كه توسط نايت شيامالان كارگرداني خواهد شد. در كنار اينها چند فيلم از آثار كلاسيك كودكان نيز آماده اكران مي‌شوند كه از آن جمله مي‌توان به هابيت از تالكين‌ يا پرسي جكسون و المپين‌ها از ريك ريوردان اشاره كرد.

اما رويكرد استوديوها به اين بازار چه دليلي مي‌تواند داشته باشد ؟مهم‌ترين انگيزه، پر كردن خلأيي است كه از سال 2011با اكران قسمت هشتم هري پاتر در برنامه اكران سينماهاي جهان ايجاد خواهد شد.هري پاتر دومين سري فيلم پرفروش تاريخ سينماي جهان است و 5 فيلم نخست اين سري در جهان 4/4 ميليارد دلار فروش داشته و ميلياردها دلار ديگر از فروش محصولات جانبي اين سري فيلم نصيب استوديو وارنر شده است.

از سوي ديگر با توجه به دوران ركود اقتصادي، استوديوها كه به‌شدت از ريسك‌هاي بزرگ مالي گريزان هستند، سعي دارند تا با تكيه بر محبوبيت و شهرت اين داستان‌ها استراتژي تازه‌اي در اكران براي خود در نظر بگيرند و مي‌توان گفت فيلم‌هاي خانوادگي به‌مراتب ريسك كمتري با توجه به هزينه‌هاي بالا نسبت به فيلم‌هايي دارند كه براي مخاطبان نوجوان ساخته مي‌شوند و در عين حال شناخته شده بودن قهرمان اين چنين فيلم‌هايي سبب مي‌شود تا هزينه كمتري براي تبليغات به استوديوها تحميل شود.

آلن هورن- مدير استوديو وارنر- كه امتياز هري پاتر را در اختيار دارد، معتقد است در اكثر كشورهاي دنيا علاقه فراواني به شخصيت‌هاي كلاسيك كودكان وجود دارد و اين علاقه داراي محدوديت سني نيست.وارنر در كنار پيكسار –توليد‌كننده انيميشن‌هاي پر فروشي چون داستان اسباب بازي و خارق‌العاده‌ها – نشان داده‌اند توليد فيلم‌هاي خانوادگي تنها محدود به استوديو ديزني نيست و با انيميشن و فيلم‌هاي خانوادگي مي‌توان هر كسي را به سينما كشاند.اما هر چقدر ركود اقتصادي دست استوديوها را براي ساخت پروژه‌هاي بلند پروازانه بسته است، استقبال از سينماها را باعث شده چرا كه سينما در شرايط بد اقتصادي يكي از ارزانترين ابزار سرگرمي براي خانواده‌ها محسوب مي‌شود.

اليزابت كابلر از استوديو فاكس در اين رابطه مي‌گويد:با شرايط بد بازار جهاني حضور تمامي اعضاي خانواده در يك تفريح دسته جمعي در سالن سينما يك امتياز بزرگ است.اين روند نشان مي‌دهد كه چرا بايد استوديوها به اقتباس‌هاي ادبي از آثار كلاسيك خانوادگي روي بياورند و به‌دنبال خلق هري پاتري ديگر، لااقل روي پرده سينما باشند.

ولي به هر حال داستان‌هاي كلاسيك هم مشكلات خود را دارند و عرضه فيلمي كه بتواند تمامي رده‌هاي سني خانواده را راضي از سالن سينما بيرون بفرستد، كاري مشكل است. مت‌تولماچ - مدير بخش بازار يابي استوديو كلمبيا پيكچرز- تاكيد مي‌كند كه بايد اعتماد خانواده نسبت به اين فيلم‌ها جلب شود و آنها بايستي مطمئن باشند كه از تماشاي فيلم در كنار فرزندانشان پشيمان نمي‌شوند.

اين شايد مهم‌ترين نكته درساخت فيلم‌هاي خانوادگي محسوب شود. اين موضوع در زمان ساخت فيلمي چون « نارنيا: شير، جادوگر و كمدلباس» كاملا جدي بود و استوديو والت ديزني نگران بود كه جلوه‌هاي ويژه فيلم به يك اندازه براي بزرگسالان و نوجوانان جذاب باشد.اين مشكل در زمان اكران فيلم دوم از اين سري جدي‌تر شد و برخي از منتقدين اشاره داشتند كه فيلم شاهزاده كاسپين داستاني قديمي دارد و در آن بيش از شخصيت‌هاي انساني به شخصيت‌هاي نارنيايي پرداخته شده است.

اين موضوع در فروش بين‌المللي فيلم هم منعكس بود و قسمت دوم تنها 420 ميليون دلار در جهان فروش داشت در حالي كه قسمت اول بيش از 745 ميليون دلار فروخته بود.اما اشتباهات در اين ژانر هم مي‌توانند پر هزينه و حتي براي استوديوها كوچك مرگبار باشند.از جمله شكست‌هاي چشمگير استوديوها مي‌توان به ماجراهاي اسپايدر ويك، سري اتفاقات ناگوار لموني اسنيكت و نسخه سينمايي 180 ميليون دلاري ازداستان مشهور فيليپ پولمن –قطب نمايي طلايي- اشاره كرد.

اين رويكرد استوديويي باعث شده تا در آخرين تحول براي فيلم تن تن در اين جلسه ويژه تصميم گرفته شود كه فيلم تن تن ابتدا در اروپا كه بيشترين طرفداران قهرمان كتاب‌هاي هرژه در آنجا زندگي مي‌كنند به اكران درآيد و در ماه‌هاي آينده در ساير قاره‌هاي جهان روي پرده رود و در نهايت در 23 دسامبر در آمريكا اكران شود.جمي بل، هنرپيشه انگليسي نقش تن تن و دانيل كريگ نقش رد راكهام بدذات را ايفا خواهند كرد.

نيويورك تايمز /25 مي
ترجمه - اميررضا نوري زاده

منبع : همشهری آنلاین



به روز شده در : پنجشنبه 21 خرداد 1388 - 20:18

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

Missing argument 'pid' or 'id' in 'pagesetter_userapi_getPub'
اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com