حضور پررنگ فیلم‌های آمریکایی در جشنواره ونیز و تورنتو :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       دوشنبه 2 مرداد 1391 - 8:46         

                       

«خبرچین» سادربرگ با بازی مت دیمن


حضور پررنگ فیلم‌های آمریکایی در جشنواره ونیز و تورنتو

سینمای ما - در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، برخی گمانه‌‌زنی‌ها از حضور پررنگ و گسترده فیلم‌های آمریکایی و حضور احتمالی دو تا سه فیلم از سینمای آسیا در این دوره حکایت دارد.

جشنواره فیلم ونیز امسال روز دوم سپتامبر(چهارشنبه 11 شهریور) با نمایش فیلم سینمایی «باریا» به کارگردانی جوزپه تورناتوره ایتالیایی آغاز می‌شود و مارکو مولر مدیر هنری ونیز تا اواخر ماه جاری میلادی اسامی برخی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد معتبر سینمایی را اعلام می‌کند.

نکته جالب درباره ونیز 2009 اینکه احتمال دارد نسخه انگلیسی‌زبان «همه خوبند» تورناتوره به کارگردانی کرک جونز در این دوره به نمایش درآید. در نسخه ایتالیایی مارچلو ماسترویانی نقش اصلی را بازی کرده و در فیلم جونز رابرت دنیرو نقش اصلی را بر عهده دارد. کیت بکینسل و درو باریمور دیگر بازیگران «همه خوبند» تولید مشترک ایتالیا و آمریکا هستند.

برادران کوئن هم فیلمسازان محبوب جشنواره ونیز هستند، امسال احتمالا با کمدی «یک مرد جدی» پا به لیدو می‌گذارند. استیون سودربرگ دیگر چهره‌ای است که به نظر می‌رسد با «خبرچین» با بازی مت دیمن در ونیز حضور داشته باشد و جرج کلونی «بالا در آسمان» جیسن ریتمن را در این جشنواره مهم خواهد داشت.

تاد سولوندز با کمدی «زندگی در دوران جنگ»، «آملیا» به کارگردانی میرا نایر و بازی هیلاری سوانک در نقش آملیا ارهارت، ریچارد گیر و کریستوفر اکلستن، فیلم وحشتناک «جعبه» به کارگردانی ریچارد کلی با بازی کامرون دیاز و جیمز مارسدن و «یک مرد تنها» نخستین تجربه کارگردانی تام فورد دیگر نمایندگان احتمالی سینمای آمریکا در بخش مسابقه ونیز 66 هستند.

اما سینمای آسیا که حضوری گسترده و چشمگیر در شصت و دومین جشنواره فیلم کن داشت، به نظر می‌رسد در این دوره جشنواره ونیز حداکثر سه نماینده داشته باشد. درام حماسی «جنگجو و گرگ» با بازی مگی کیو به مذاق مدیر ونیز خوش آمده و «مثل یک رویا» ساخته کلارا لو و «شاهزاده اشک‌ها» هم دیگر نمایندگان آسیا در لیدو خواهند بود.

سینمای فرانسه ـ همانطور که پیشتر اعلام شده بود ـ امسال یک نماینده قطعی در ونیز دارد و آن کسی نیست جز ژاک ریوت 81 ساله که نخستین حضور خود را در ونیز با «36 نما از قله سن لو» جشن می‌گیرد. برونو دومون، سیلون شومه، ژاکو ون دورمل، سدریک کان، پاتریس شرو و کلر دنس با «مواد سفید» با بازی ایزابل هوپر دیگر نمایندگان احتمالی فرانسه در ایتالیا هستند.

«درمان‌ناپذیر» دنیس تانوویچ، «اوندین» نیل جردن، انیمیشن «آقای فوکس شگفت‌انگیز» به کارگردانی وس اندرسن با صدای بیل مورای، جرج کلونی و مریل استریپ، «پرنسس و قورباغه» استودیو دیسنی و... دیگر فیلم‌هایی هستند که احتمال حضور و نمایش آنها در بخش مسابقه جشنواره ونیز وجود دارد.

به هر حال، علاقمندان سینمای دنیا برای دانستن قطعی نام فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز باید تا روز 30 ژوئیه منتظر بمانند و به نشست خبری مارکو مولر گوش بسپارند. اگر مدیر هنری ونیز بتواند نیمی از فیلم‌های این فهرست را در این دوره به نمایش بگذارد، کاری بزرگ کرده است.

ریاست هیئت داوران شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز را آنگ لی فیلمساز تایوانی برنده اسکار بر عهده دارد که دو بار در 2005 و 2007 برنده شیر طلایی شده است. پارسال شیر طلا به «کشتی‌گیر» دارن آرونوفسکی با بازی میکی رورک در نقش اصلی رسید. جشنواره ونیز روز 12 سپتامبر به پایان می‌رسد.

همچنین از دیگر جشنواره مهم ماه سپتامبر شنیده می‌شود که برای نخستین بار در 13 سال اخیر جشنواره تورنتو با فیلمی غیر کانادایی آغاز می‌شود.
سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو روز دهم سپتامبر با نمایش فیلم سینمایی «خلقت» به کارگردانی جان آمیل بریتانیایی درباره زندگی چارلز داروین آغاز می‌شود.

اسکرین دیلی اعلام کرد جشنواره فیلم تورنتو معمولا با نمایش فیلمی از سینمای کانادا آغاز به کار می‌کند، اما کامرون بیلی یکی از مدیران جشنواره دیروز سه‌شنبه اعلام کرد برگزارکنندگان این رویداد مهم سینمایی منطقه آمریکای شمالی عاشق «خلقت» شده و داستان زندگی داروین را برای مراسم افتتاحیه انتخاب کرده‌اند.

آخرین بار که جشنواره تورنتو با فیلمی غیر کانادایی آغاز شد به سال 1996 بازمی‌گردد که فیلم آمریکایی «پرواز به خانه» ساخته کارول بالارد در مراسم افتتاحیه روی پرده رفت. اما پیرس هندلینگ مدیر اجرایی جشنواره تورنتو به علاقمندان سینمای این کشور اطمینان داد که امسال به اندازه کافی فیلم کانادایی در تورنتو به نمایش درخواهد آمد.

«خلقت» که برای نخستین بار در دنیا روز دهم سپتامبر در تورنتو روی پرده می‌رود، تازه‌ترین تجربه کارگردانی آمیل فیلمساز 61 ساله بریتانیایی است و پل بتانی و جنیفر کانلی در آن نقش داروین و همسر مذهبی‌اش اما را بازی می‌کنند. جالب اینکه این دو بازیگر در زندگی واقعی هم زن و شوهرند.

اوضاع نامساعد اقتصاد جهانی ماههای اخیر بر عرصه سینما به ویژه فیلمسازی مستقل هم تاثیر گذاشته و سازمان‌دهندگان جشنواره تورنتو را وادار به کاهش هزینه‌ها کرده است. هندلینگ در این باره گفت: "حمایت‌های مالی از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافته و این به معنای کاهش تعداد میهمانان و برنامه‌های جانبی است."
مدیر اجرایی تورنتو افزود: "ما واقعا ناچار شدیم تصمیم‌هایی بسیار بسیار سخت بگیریم و برای کاهش هزینه‌ها به تمام جوانب و ابعاد فکر کردیم. جشنواره پارسال 500 میهمان ویژه داشت و 300 فیلم در آن به نمایش درآمد. امیدواریم امسال هم تورنتو با همان تعداد میهمان و فیلم برگزار شود."

در کنفرانس خبری دیروز نام حدود 30 فیلم برای نمایش در بخش‌های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم تورنتو اعلام شد که نام تازه‌ترین فیلم‌های جین کمپیون، استیون سودربرگ و نیل جردن هم دیده می‌شود. «خبرچین» سودربرگ با بازی مت دیمن و «ستاره درخشان» کمپیون در بخش نمایش‌های ویژه اکران می‌شود.

«شهر زندگی و مرگ» لو چوان از چین، «شگفتی‌های دختر موطلایی» مانوئل دی اولیویرا از پرتغال، «چهره» تسای مینگ لیانگ از تایوان، «گیگانته» آدرین بینیز از اروگوئه، «ایرنه» آلن کاوالیه از فرانسه، «جدایی» کاترین کورسینی از فرانسه، «رود لندن» رشید بوشارب از فرانسه، «مادر» بونگ جون هو از کره جنوبی و «اوندین» نیل جردن دیگر فیلم‌های این دوره تورنتو هستند.

منبع : خبرگزاری مهر



به روز شده در : شنبه 27 تير 1388 - 0:45

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com