دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان) :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       يکشنبه 20 اسفند 1391 - 16:55         


دوشس


دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

سینمای ما - آرایش‌های پر زرق و برق، کلاه‌گیس‌های رنگارنگ و طراحی خاص لباس‌های زنانه چیزهایی هستند که در «دوشِس» خیلی زیاد شاهدش هستید. اما سال دیب با فیلم جدیدش، به خاطر تمامی لحظات پرتجمل و خوش آب و رنگش و روح سرزنده‌ی کایرا نایتلی که در نقش اصلی فیلم ظاهر شده توانسته به خوبی نشان دهد که جورجیا اسپنسر کوندیش به عنوان یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین ثروتمندان دهه‌‌ی 18 لندن چطور شخصیتی بوده است. داستانی درجه یک راجع به فرو نشاندن احساسات حاصل از زناشویی خالی از عشق و روح جنسیت‌گرایانه مربوط به آن دوره‌ی تاریخی. فیلم درام رومانتیک خوب و سطح بالا اما ناآشنایی ست که برای اولین بار تماشاگران را به خوبی مسحور خود خواهد نمود.
شرکت سازنده‌ی فیلم در تبلیغات فیلم بر روی این موضوع مهم دست گذاشته بود که سوژه‌ی این فیلم درباره‌ی جد دیانا، پرنس والس است. به همان میزان که آمانتا فورمن، یکی از بهترین زندگی‌نامه‌نویسان، به خوبی به جزئیات پرداخته ، جورجیا، دوشس دی ون شایر هم بسیار خوب از پس آن برآمده است (داستانی که توسط جفری هَچِر، آندرِس توماس جنسون و دیب مورد اقتباس قرار گرفته است). جورجیا یک مُبَلِغ سیاسی و علاقه‌مند به مُد است که اسباب شایعه‌پراکنی دیگران قرار گرفته و در دام شوهری سرد و غمگین اسیر شده است. در زمانی که انقلاب آمریکا بسیاری از تغییرات اساسی خود را به سوی جامعه‌ی انگلیسی هم نشانه گرفت، او در گروه محافظه‌کاران ویگ و لبیرال، که به تسلیم و محبوب شدن شوهرش هم منجر شد، نقشی برجسته ایفا نمود.
اما «دوشِس» با سیاستی که پیش گرفته توانسته سنتی غلط را بشکند (سیاستی که واقعا به درستی انتخاب شده). با این پیش‌فرض که بیننده بیش از آن که اهل سیاست و قدرت باشد، اهل احساس و عاطفه است. فیلمی خوش‌ساخت و حرفه‌ای که توانسته از دل داستانی تاریخی یک درام تاریخی-سنتی با جلوه‌های بصری درخشان و پرزرق و برق بیرون بکشد.
در سال 1774 جورجیا اسپنسر (نایتلی) 16 ساله و بانشاط با آینده‌نگری‌های مادرش (شارلوت رمپلینگ) به عقد ویلیام کاوندیش، پنجمین دوک دی ون شایر (رالف فاینس) در می‌آید. با ساکن شدن در کاخ او در لندن، جورجیا همسر خود را مردی سرد و بی‌اعتنا در عین حالی‌ دارای توقعات بی‌جا می‌یابد -حتی در قبال جریانات حاصل از آمدن شارلوت و زندگی کردن او با آنها- و این که یک وارث پسر به دنیا بیاورد. شش سال بعد جورجیا دو دختر به دنیا می‌آورد (اما همچنان که دوک مکررا متذکر می‌شود، بی‌هیچ پسری) و تبدیل به یک سلطنتی اجتماعی می‌گردد درحالی‌که نقطه ضعف‌های بسیاری در زمینه‌ی مشروبات الکلی و قمار هم به سراغش می‌آید (و البته در فیلم بسیار کم‌اهمیت هم جلوه داده شده). و رابطه‌ی دوستانه‌اش با لیدی الیزابت "بس" فوستر (هارلی اتول که با بازی تیزبینانه‌اش چهره‌ی یک خودخواه تمام عیار را به خوبی به تصویر کشیده است)، کسی که توسط شوهرش پس زده شده است، هم از همین‌جا آغاز می‌شود. اما جدایی بیشتر جورجیا زمانی اتفاق می‌افتد که بِس تبدیل به یکی دیگر از فتوحات دوک و زن محبوب او در خانه می‌شود.
در ادامه‌ی همه‌ی درگیری‌هایی زناشویی که با شوهرش دارد، جورجیا با دوست زمان کودکی‌اش (و نخست‌وزیر آینده)، لُرد چارلز گری (دومینیک کوپر) رو به رو می‌شود. همچنان که شور میان آن دو می‌سوزد و نابود می‌شود، شور و شوق و جوانی چارلز نسبت به برخوردهای سرد و بی‌اعتنای دوک به وضوح بیشتر و بیشتر می‌شود.
داستان درامی ست راجع به عشقی تراژیک که به خاموشی می‌گراید و ممکن است در نهایت این حس در بیننده هم ایجاد شود که خمیازه‌ای صرفش کند.
دیب پس از ساختن چند سری مستند موفق برای تلویزیون، اولین تجربه‌ی خود برای پرده‌ی بزرگ را در سال 2004 با فیلم «بولت بوی» که فیلمی در خور تحسین است، آزمود. «دوشِس» اولین قدمش به سوی سینمای تاریخی بود که حس اطمینان‌بخشی از ریتم و جذابیت‌های بصری (با احترام به تدوین‌گر فیلم مارساهیرو هیراکوبو و دی پی گی یولا پدوس) را به نمایش گذاشته است. اتاق‌ها استادانه مبلمان شده‌اند و باغ‌ها به طور بی‌نقصی مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.
اما از دل هیچ، داستانی را عریان کردن و به نمایش گذاردن هوش بسیاری می‌طلبد. دیب و همکاران فیلم‌نامه‌نویسش دلایل چالش‌برانگیز بسیاری را برای تبدیل زندگی جالب توجه قهرمان‌شان به یک فیلم‌نامه‌ی قابل اجرا مورد بررسی قرار داده‌اند. کلاه‌گیس‌ها در این فیلم حتی از این موضوع که او جزو گروه محافظه‌کاران ویگ است هم مهمتر جلوه داده شده‌اند، جوری که به نظر می‌رسد مدل موهای عجیب او از مسائل مربوط به فمنیست‌ها، شهرت و اعتبار و سیاسیت‌مداری‌اش هم مهمتر هستند.
چگونگی بهره جستن جورجیا هم از شهرتش و هم همدلی غریزی‌اش با آدم‌های معمولی برای حمایت از یارش، لُرد چارلز فاکس تنها برای بحث بر سر بی‌مایگی و ظاهربینی است. اگرچه «ماری آنتوانت» ساخته سوفیا کاپولا نیز با بار سیاسی مساوی، نسبت به «دوشِس» بسیار عمیق‌تر به چنین سوژه‌ای می‌پردازد (سابقه‌ی جورجیا و چهره‌ی کمتر جذاب او) اما «دوشِس» سرراست‌تر بار تاریخی داستانش را به دوش می‌کشد.
مادامی‌که توانایی و مهارت نایتلی در تجسم بخشیدن و به تصویرکشیدن هوش و ادراک جورجیا، سادگی‌های گاه و بی‌گاه او و افکار عمومی‌اش که زمان خود به جلوتر است به خوبی عمل کرده، جذابیت‌های ایفای نقشش به خاطر چهره‌ی آشنایش و دیدگاه رو به نزول فیلم راجع به ضدقهرمانش، تقلیل رفته است. اما به اندازه‌ی چهره‌ی دوست‌داشتنی بازیگر فیلم، تمام جلوه‌ی تجملاتی و زرق و برق‌های آن نیز حس ماهرانه بودنش را به بیننده منتقل می‌کند. نایتلی این فیلم نسبت به سرسختی و ناواضح بودن شخصیت جو رایت در « غرور و تعصب» بسیار درخشان‌تر عمل کرده است.
فاینس هم به طور تحسین‌برانگیزی از پس شخصیت دوک، کمتر به چشم یک انسان شرور بلکه، به عنوان کسی که شمه‌هایی از شفقت و دلسوزی هم درش دیده می‌شود برآمده است. عمل‌گرایی افسرده که توانایی زور گفتن را هم دارد.

منبع : سینمای ما



       
       
       
به روز شده در : شنبه 27 تير 1388 - 2:24

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

فرح
شنبه 27 تير 1388 - 20:20
7
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

کایرا نایتلی رو خیلی دوست دارم. هم نازه هم خوشکله. بازیگر خوبی هم هست. تو "وشس" هم خیلی خوب بازی کرده.

پانته آ ایرانی نژاد
شنبه 27 تير 1388 - 22:20
8
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

دوک: هیچوقت نفهمیدم چرا این لباس ها این همه پیچیده میشن؟

جورجینا: فکر کنم شکلی از اِفاده کردن و فخر فروختن ما به دنیای بیرونه!

«دوشس»

بنیامین علوی
يکشنبه 28 تير 1388 - 22:32
1
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

طراحی صحنه و فیلمبرداری "دوشس" عالیه اما کمی کشدار و خسته کننده ست.

پاییزا اسکندری
دوشنبه 29 تير 1388 - 20:23
-19
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

چارلز گری: اندوه ها میان ولی باید از اونها اجتناب کنیم، نباید از زندگی و امید دست بکشیم.

«دوشس»

اویتسا افشارطوس
چهارشنبه 31 تير 1388 - 18:12
-9
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

کایرا نایتلی با کسب تجربه بیشتر در حال نبدیل شدن به بازیگر صاحب سبکی ست. هنوز بازی زیبای نایتلی رو در "کفاره" فراموش نکردم. در "دوشس" هم در زیرر آنه همه گریم و لباس خیلی مسلط ظاهر شده. دیالوگ ها رو خوب به زبان اورده. کایرا دیگه اون دختر لوس سری فیلمهای "دزدان دریایی کارائیب" نیست. داره پوست می ندازه.

شاهین افشاری
چهارشنبه 31 تير 1388 - 18:38
2
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

فلم خسته کننده ای هست. خیلی بیش از اندازه پردیالوگه.

اشکان امیری
پنجشنبه 1 مرداد 1388 - 1:29
20
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

بازی نایتلی رو دوست دارم، اما در مقام مقایسه، سیطره شخصیتی و توانمندی رالف فاینز در این فیلم اعتبار بیشتری رو برای دوشس کسب کرده

سارمن کشیش زاده
پنجشنبه 1 مرداد 1388 - 17:50
4
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

بازي "رالف فاينس" در نقش دوك آن‌قدر تاثيرگذار است كه ضعف‌هاي فيلمنامه را جبران مي‌كند و نايتلي هم به خوبي رنج‌های يك زن درباری انگلیسی قرن نوزدهم را نمايش مي‌دهد.

خسرو هدایت
يکشنبه 4 مرداد 1388 - 17:4
23
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

به عنوان يک تماشاگر بايد بگويم یک بار دیگه تهيه کنندگان به دامِ درام هاي تاريخي عصر ويکتوريا افتاده اند که با تقليد ‏از آثار جين آستين به تنها دستاوردي که نزديک شده اند ساختار سريال هاي آبکي تلويزيوني است و چنين چيزي براي ‏ديب جز شکست اگر نباشد، درجا زدني بيش نيست. حتي در ميان بازيگران شناخته شده فيلم نيز جز شارلوت رامپلينگ ‏و رالف فاينس هيچ کس موفق به ايفاي نقش جالب توجهي نمي شود، با اين حال دوستداران کایرا نايتلي و عشاق سينه چاک ‏سريال هاي آبکي در سراسر دنيا از اين يکي هم خوششان خواهد آمد. حتي اگر بعد از تماشاي آن جرات توصيه اش به ‏شخص ديگري را نداشته باشند!‏

هومن شیدایی
سه‌شنبه 6 مرداد 1388 - 19:0
-12
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

تمام فیلم یک طرف و کایرا نایتلی و رالف فاینس هم یک طرف دیگه. بدون اونا فیلم 2ریال هم به درد نمی خوره. هرچند که طراحی لباس و صحنه فیلم عالیه(اسکار این بخش رو گرفته)، اما این رو هم در نظر بگیرید که این روزها دیگه طراحی صحنه و لباس در سینمای دنیا حرفه ای شده که ....!

ضمنا ان یکی از بهترین ترجمه های دوشس خاطره آقائیان هست.

فریبا
چهارشنبه 7 مرداد 1388 - 18:51
5
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

فیلم غمگینی بود

سیاوش
سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 19:9
78
موافقم مخالفم
 
دوشس یک قلمرو خصوصی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «دوشِس» ترجمه خاطره آقائیان)

به نظرم حاصل نوعی دلزدگی از سبک زندگی پرطمطراق و خسته کننده ی انگلیسی های سنتی است...

با این حساب یه فیلم به فیلمای بی مصرف و کسالت آور سینما اضافه شد.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com