«نویسنده پشت پرده» بهترین فیلم سال اروپا شد :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 5:30         

                       



تریلر سیاسی رومن پولانسکی شش جایزه گرفت

«نویسنده پشت پرده» بهترین فیلم سال اروپا شد

سینماي ما- تریلر سیاسی «نویسنده پشت پرده» ساخته رومن پولانسکی با دریافت شش جایزه فاتح بیست و سومین دوره جوایز فیلم اروپا شد. مراسم این دوره جوایز آکادمی فیلم اروپا شنبه شب در تالین پایتخت استونی برگزار شد و فیلم جدید پولانسکی که در هفت رشته نامزد دریافت جایزه بود، جوایز شش بخش از جمله بهترین فیلم و کارگردان را از آن خود کرد. همچنین یوان مگرگور برای بازی در نقش یک نویسنده پشت پرده که درگیر یک بازی سیاسی مرگبار می‌شود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. پولانسکی جدا از جایزه بهترین کارگردان اروپا جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا (به طور مشترک با رابرت هریس) را هم از آن خود کرد. فیلم او پارسال نیز برنده جایزه بهترین کارگردان از شصتمین دوره جشنواره برلین شد.

پولانسکی از طریق «اسکایپ» از خانه خود در پاریس از آکادمی فیلم اروپا تقدیر کرد. کارگردان برنده اسکار که به اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در دهه 1970 تحت تعقیب مقامات آمریکایی است، نمی‌تواند به راحتی به خارج از فرانسه، سوییس یا لهستان سفر کند.

پولانسکی از «نویسنده پشت پرده» که تولید مشترک آلمان، فرانسه و بریتانیاست به عنوان «یک فیلم واقعا اروپایی» نام برد و گفت: «می‌خواهم از همه همتایان اروپایی‌ام تشکر کنم.»

کارگردان فیلم‌های «بچه رزماری» و «محله چینی‌ها» سپتامبر پارسال وقتی برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد از جشنواره فیلم زوریخ به سوئیس سفر کرده بود، با حکم مقامات قضایی آمریکا بازداشت شد. او پس از حدود دو ماه با سپردن وثیقه 5/4 میلیون دلاری از زندان آزاد شد، اما تا ژوئیه پیش در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در سوئیس در حبس خانگی بود.

در نهایت دولت سوییس به طور رسمی با درخواست آمریکا درمورد استرداد پولانسکی به این کشور مخالفت کرد تا سه دهه تلاش ایالات متحده برای مجازات پولانسکی همچنان بی‌نتیجه باقی بماند. پولانسکی که لهستانی‌تبار است سال‌هاست در پاریس زندگی می‌کند.

هیچ یک از اتفاقات اخیر در مراسم جوایز فیلم اروپا مورد توجه قرار نگرفت و آکادمی تنها به تجلیل از کارگردان 77 ساله پرداخت. مگرگور که این روزها در تایلند مشغول بازی در فیلم با موضوع سونامی «غیرممکن» است، از طریق نواری ضبط‌شده جایزه خود را پذیرفت و با تقدیر از پولانسکی، گفت: «او بیش از من استحقاق دریافت این جایزه را دارد.»

«نویسنده پشت پرده» در سه بخش دیگر نیز برنده جایزه شد؛ الکساندر دپلا جایزه بهترین آهنگساز سال اروپا را برد و آلبرشت کنراد هم برنده جایزه بهترین طراح صحنه شد.

فیلم ضدجنگ «لبنان» به کارگردانی ساموئل مائوز جایزه دیسکاوری - جایزه فیپرشی همین طور جایزه کارلو دی پالما بهترین فیلمبردار اروپا را از آن خود کرد. سیلوی تستود بازیگر فرانسوی برای حضور در نقش یک کاتولیک معلول در انتظار شفا در «Lourdes» ساخته جسیکا هوزنر جایزه بهترین بازیگر زن اروپا را به خانه برد.

لوک بارنیه و ماریون مونیه برای فیلم تروریستی «کارلوس» ساخته اولیویه آسایاس جایزه بهترین تدوینگر اروپا را دریافت کردند.

سیلوین شومه که «سه‌قلوهای بلویل» او نامزد اسکار شد با «شعبده‌باز» تازه‌ترین ساخته خود جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن آکادمی فیلم اروپا را گرفت و جایزه بهترین مستند به فیلم سیاسی/شاعرانه «نوستالژی نور» ساخته پاتریسیو گازمن کارگردان اعطاء شد.

از جوایز فیلم اروپا به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود. این جوایز را آکادمی فیلم اروپا برای تقدیر از دستاوردهای سینمای اروپا اعطاء می‌کند. این آکادمی 2300 عضو دارد و ریاست آن برعهده ویم وندرس فیلمساز آلمانی است. اولین دوره جوایز فیلم اروپا سال 1988 برگزار شد و مراسم اعطاء جوایز هر سال در یک شهر اروپایی برگزار می‌شود.

فهرست کامل برندگان بیست و سومین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است.

فیلم اروپا: «نویسنده پشت پرده»
کارگردان اروپا: رومن پولانسکی، «نویسنده پشت پرده»
بازیگر مرد اروپا: یوان مگرگور، «نویسنده پشت پرده»
بازیگر زن اروپا: سیلوی تستود، «Lourdes»

فیلمنامه‌نویس اروپا: رومن پولانسکی و رابرت هریس، «نویسنده پشت پرده»
جایزه انتخاب مردم: «آقای نوبادی»
جایزه کارلو دی پالما بهترین فیلمبردار اروپا: گیورا بیاک، «لبنان»
تدوین‌گر اروپا: لوک بارنیه و ماریون مونیه، «کارلوس»

طراح صحنه اروپا: آلبرشت کنراد، «نویسنده پشت پرده»
آهنگساز اروپا: الکساندر دپلا، «نویسنده پشت پرده»
دیسکاوری اروپا - جایزه فیپرشی: «لبنان»
مستند آکادمی فیلم اروپا - جایزه آرته: «نوستالژی نور»

فیلم انیمیشن آکادمی فیلم اروپا: «شعبده‌باز»
جایزه دستاورد عمر: برونو گانتس
دستاورد اروپا در سینمای جهان: گابریل یارد، آهنگساز
فیلم کوتاه آکادمی فیلم اروپا: «هانوی - ورشو»


منبع : هالیوود ریپورتر - خبر آنلاين



به روز شده در : چهارشنبه 17 آذر 1389 - 20:26

_pgprintthis |_pgsendthis |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com