همه چیز درباره جدید‌ترین پروژهٔ والتر سالس «درجاده» +گالری عکس :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 26 خرداد 1391 - 18:16         

       



درباره «درجاده» بیشتر بدانید:

همه چیز درباره جدید‌ترین پروژهٔ والتر سالس «درجاده» +گالری عکس

سینمای ما-آرین سعیدی: «درجاده» برگرفته از کتاب نیمه زندگی نامه ایی و «کالت» ای به همین نام  به قلم جک کرواک است که فیلمساز مشهور برزیلی والتر سالس (خاطرات موتورسیکلت-ایستگاه مرکزی) آن را ساخته است. داستان درباره نویسنده جوانی« سال پارادایز» (با بازی سام رایلی) است که همراه رفیق طغیانگر و تبهکار سابق دین موریاتی (با بازی‌گری هدلاند) به سفری ماجراجویانه و جاده ایی می‌رود. در این سفر همسر جوان موریاتی با نام ماریلو (با بازی کریستن استوارت) ان‌ها را همراهی می‌کند. شخصیت نویسندهٔ جوان در واقع خو د کرواک است. در حقیقت این فیلم نسل «بیت» را به تصویر می‌کشد.حال جک کرواک کیست؟
 جک کرواک، نویسنده ای آمریکایی است که سبک نوشتاری و آثارش تقریبا در ایران ناشناخته مانده و فقط دو اثر از او ترجمه شده است.

کرواک در ۱۲ ماه مارس سال ۱۹۲۲ در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. او تباری فرانسوی کانادایی داشت اما در زادگاهش بزرگ شد و در دانشگاه کلمبیا درس خواند.. در محیط دانشگاه بود که او با چهره‌های ادبی دیگری هم آشنا شد و به همراه آن‌ها اعضای محوری نویسندگان نسل بیت را تشکیل دادند.

او و، سبک های متعارف اشعار ژاپنی را  در سرودن هایکو کنار زد و خلاقیتش سبب شد به چهرهای مهم در ادبیات تبدیل شود. برخی او را پدر «نسل بیت» در آمریکا می‌دانند که رهایی روحی، انقلاب، آزادی سیاهان، اصالت عمل و آزادی کلام از جمله مواردی است که اعضای این جنبش در آثارشان بدان‌ها می‌پردازند. کرواک نخستین کسی است که از واژه «بیت» برای تشریح زندگی اطرافیانش بهره برد.

رمان مطرح او «در جاده» نام دارد که از آن به عنوان یکی از بهترین رمانهای قرن بیستم آمریکا یاد می‌شود. در ابتدا چندین ناشر از انتشار کتاب «در جاده» سرباز زدند زیرا نثر تجربی و لحن ترحم برانگیز نویسنده را در رابطه با اقلیتهای جامعه نمی‌پسندیدند یا از انتشار نگاه تند نویسنده‌اش می‌ترسیدند. در رمانهای او اغلب توصیفات فراوانی از استعمال مواد مخدر وجود داشت و همین موضوع به عدم تمایل ناشران دامن می‌زد.

نوشتن رمان «در جاده» برای کرواک خیلی وقت گیر نبود زیرا بعد از سه هفته آن را به پایان رساند اما به دلیل مشکلات یاد شده انتشارش سال‌ها به طول انجامید. وی در این وقفه طولانی نام شخصیتهای داستان ا ش را تغییر داد؛ شخصیتهایی که در ابتدا نامهایی حقیقی داشتند و بر اساس شخصیت اطرافیانش نامگذاری شده بودند و در ابتدا حتی خود کرواک هم در داستان نقش داشت. اما گذشت زمان تصمیم نویسنده را تغییر داد و نام های خیالی جایگزین آن نام های حقیقی شدند. استقبال مخاطبان و منتقدان از این رمان بسیار جالب توجه بود و مجلات مختلف شروع به تجلیل از این اثر کردند.

یکی از ویژگیهای نثر او بداهه نویسی‌هایش بود که تاثیر زیادی بر نویسندگان هم عصرش گذاشت. او رمان نویس و شاعر آمریکایی بود که به دلیل موضوعات متفاوتی که بدان‌ها می‌پرداخت و همچنین سبک خاص نوشتاری اش مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از نویسندگان دیگر از نوشته‌های کرواک پیروی کردند و سبک نوشتاراو را  را وام گرفتند که از آن میان می‌توان به هاروکی موراکامی، ریچارد براتیگان، باب دیلان، چارلز بوکوفسکی، تام رابینز و ویل کلارک اشاره کرد.

کرواک در سال ۱۹۹۲ و در سن ۴۷ سالگی در حالی که در منزل خود نشسته بود به ناگاه در ناحیه شکم احساس درد کرد و این درد در ‌‌نهایت به خونریزی کبد او منجر شد و مرگ ناگهانی اش را به دنبال داشت. قابل ذکر است که در فیلم بازیگران مشهوری چون ویگو مورتنسن (در نقش بول لی)، کرستن دانست (در نقش کامیل)، تام استوریدج (در کسوت کارلو مارکس) نقش‌های فرعی را ایفا می‌کنند. گفتنی است که کارلو مارکس  شخصیت واقعی  شبیه آلن گینزبورگ را دارد. استیو بوشمی، ایمی آدامز، ترنس هاوارد وآلیس بارگا از دیگر بازیگران مشهور فیلم هستند که در نقش‌های مکمل در فیلم ظاهر شده‌اند. فرانسیس فورد کاپولا تهیه کنندگی اجرایی فیلم را بر عهده داشته، فیلم در شهر مونترال کانادا و با بودجهٔ بیست وپنج میلیون دلاری ساخته شده است وکمپانی‌های فرانسوی نیز در تامین بودجهٔ فیلم سرماه گذاری کرده‌اند.   نمایش عمومی «درجاده» ماه سپتامبر است . احتمالا نخستین نمایش جهانی فیلم در جشنواره بین ا لمللی  کن امسال خواهد بود.

منبع : سینمای ما



       
       
به روز شده در : يکشنبه 20 فروردين 1391 - 20:34

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com