رابرت داونی جونیر، بازیگری که از نو باید شناخت :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 26 خرداد 1391 - 20:44         

               



به مناسبت موفقیت انتقام جویان ساختهٔ جاس ودان

رابرت داونی جونیر، بازیگری که از نو باید شناخت

سینمای ما-یاس قانعی: یکی از نقاط قوتِ فیلم جاس ویدان، رابرت داونی جونیر است. تونی استارک، جوان میلیاردر جذاب یا‌‌ همان مردآهنین که یکی از محبوب‌ترین قهرمانان کتاب‌های مصور مارول است و نقش‌اش را رابرت دوانی جونیر ایفا می‌کند. شاید قیاس مع الفارق باشد اما شخصیت تونی استارک کمی چه گوارای است!
نمی‌توان از این نکته به راحتی گذشت که رابرت داونی جونیر در بازگشت موفقیت آمیزش به سینما اوجی عجیب وغریبی داشته است! چه کسی گفته بود که شانس دوبار در خانهٔ یک آمریکایی را نخواهد زد؟ دست کم همگیمان می‌دانیم که این اتفاق برای دوانی جونیر افتاده است:

*زیر پوستِ مرد آهنین

در نیمهٔ دوم سال‌های ۱۹۹۰ رابرت دوانی جونیر در حضیض وتاریکی غرق بود. در آن سال‌ها بارهابه خاطر استعمال مواد مخدر، حمل اسلحهٔ بدون مجوز، ورود غیر قانونی، و.. دستگیر شد. به عنوان نمونه بی‌اجازه وارد خانهٔ همسایگان خود شده بود، در بولوار هالیوود برهنه رانندگی کرده بود. نتیجهٔ این حرکات خلاف عرف جامعه برای او رفتن پشت می‌له‌های زندان بود که طولانی مدت ترینشان در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد وتقریبا یک سال بود.

*از چارلی چاپلین تا شرلوک هولمز
رابرت داونی جونیر پیش از آ نکه به شهرت برسد حرفهٔ سینما را در کنار پدرش رابرت داونی سینیور (کارگردان-فیلمنامه نویس وبازیگر) آموخت یعنی پیش از آنکه گروه نوجوانان دردسر ساز «Brat Pack» بخواهند کنترل هالیوود را در دست بگیرند. چراکه در آن دوران هالیوود به قدرت فیلمهای نوجوانانه پی برده بود و آماده بود که زمام قدرت را به این گروه بدهد... داونی کمی کوچک‌تر ا زشان پن، تام کروز و تیموتی هاتن است که هر سه در «شیپور خاموشی» به کارگردانی هارولد بکر نقش آفرینی می‌کردند. یکی از مهم‌ترین نقش‌های او در آن سال‌ها در «کمتراز صفر (مارک کانیویستا، ۱۹۸۷) بود که برگرفته از کتابی به قلم برت ایستون الیس است. پنج سال بعد رابرت برای ایفای نقش چارلی پاپلین در فیلمی به کارگردانی ریچارد آتن بارو کاندید اسکار شد و...

*بازیگری سیاه پوست در «تندر»

دومین موفقیت رابرت دوانی جونیز شانزده سال بعد رقم خورد زمانی که نقش بازیگری سیاه پوست را در «تندر» (بن استیلر۲۰۰۸) ایفا کرد. این نقش نامتجانس آرام آرام میان منتقدان شهرت پیدا کرد ونشان داد که حقیقتا رابرت دوانی جونیر از سال ۲۰۰۳ که مواد مخدر را کنار گذاشته، توانسته خود را احیا کند. سپس او درمردان آهنین و شرلوک هولمز نقش آفرینی کردو به قهرمان ِ متفاوت فیلمهای حادثه ایی تبدیل شد: قطعا داونی جونیر نمی‌تواند شبیه جانی دپ در کسوت جک اسپارو (دزدان دریایی کارائیب) به شخصیت مرد آهنین جان ببخشد چراکه پرسونای خود جانی دپ بر نقش های‌اش سایه می‌افکند و در مردان آهنین نداشتنِ چنین پرسونایی، جذابیت را برای مردم دوچندان می‌کند. قهرمانانِ کتاب‌های مارول هم کمی متفاوت‌اند. شاید داونی جونیر این ادعا را رد کند اما قطعا او زمانی که نقشتونی استارک را ایفا می‌کند از شخصیت واقعی خود و تجربه شخصی خود در زمینهٔ اعتیاد فاصله می‌گیرد. بیان این مساله هم کمی رومانتیک جلوه خواهد کرد  اما داونی جونیر رفیق گرمابه وگلستان مل گیبسون بازیگر خوب و پسربدِ هالیوود ِ ا ین روز‌ها است. ولی چه فرقی می‌کند مسالهٔ بازیگری ودرخشیدن کاملا متفاوت از این مسایل است و رابرت دوانی جونیر نشان داده که  قاعدهٔ بازی را خوب  بلد است.

منبع : سینمای ما



       
به روز شده در : جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 18:10

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com