سمپوزیوم بزرگداشت «جان فورد» در دوبلین برگزار می‌شود :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 26 خرداد 1391 - 18:12         

                       



بزرگداشت جان فورد در ایرلند

سمپوزیوم بزرگداشت «جان فورد» در دوبلین برگزار می‌شود

سینمای ما-سمپوزیوم ویژهٔ بزرگداشت «جان فورد» با نمایش فیلم «اسب آهنی»، ساختهٔ معروف این کارگردان نامدار تاریخ هالیوود آغاز خواهد شد.
آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند با همکاری بنیاد «جان فورد» و دولت ایرلند یک سمپوزیوم سالانه با عنوان «جان فورد» راه‌اندازی کرده است که اولین دورهٔ آن روز ۷ ژوئن با نمایش فیلم صامت «اسب آهنی» آغاز به کار خواهد کرد.

این سمپوزیوم که چهار روز به طول خواهد انجامید، در شهر دوبلین برگزار می‌شود و به نمایش فیلم‌های مطرحی از این فیلمساز بزرگ اختصاص خواهد داشت.

به گزارش ورایتی، «پی‌تر بوگدانوویچ»، فیلمساز سر‌شناس که مستند «به کارگردانی جان فورد» را با مصاحبه‌هایی از این شخصیت معروف، کلینت ایست‌وود و هنری فوندا ساخته است، در این سمپوزیوم کلاس کارگردانی برگزار خواهد کرد.

طبق اعلام برگزارکنندگان این سمپوزیوم، هرساله به یکی از چهره‌های سر‌شناس دنیای سینما که از لحاظ توانایی و نگرش سینمایی شباهت بسیاری به «جان فورد» داشته باشد، جایزهٔ یادبودی اعطا می‌شود که امسال «کلینت ایست‌وود» اینجایزه را دریافت خواهد کرد.

«جان آلویسیوس فینی» معروف به «جان فورد»، کارگردان افسانه‌ای سینمای آمریکا و از بزرگ‌ترین وسترن‌سازان تاریخ هالیوود است که سابقهٔ چهار جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی در کارنامه افتخارات او دیده می‌شود.

جان فورد روز اول فوریه ۱۸۹۴ در «ماین» آمریکا و از خانواده‌ای ایرلندی مهاجر چشم به جهان گشود. او شهرت فراوان خود را به‌واسطه‌ی ساخت فیلم‌های وسترن مانند «جویندگان» و «دلیجان» و هم‌چنین ساخت نسخه‌های سینمایی از آثار کلاسیک برجسته‌ی قرن بیستم مانند «خوشه‌های خشم» به ‌دست آورد.

رکورد او در کسب چهار جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی هم‌چنان دست‌نیافتنی است. سبک خاص او در فیلم‌سازی بسیار تاثیر‌گذار بود؛ به‌گونه‌ای که «اینگمار برگمن» و «اورسن ولز» از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینما نام می‌بردند.

جان فورد پیشگام فیلم‌برداری فضای خارج از استودیو و نماهای بسیار باز بود که در آن شخصیت‌های فیلم در یک محیط طبیعی بسیار بزرگ قرار می‌گرفتند. او الهام‌بخش کارگردانان بزرگ سینما چون «جرج لوکاس»، «مارتین اسکورسیزی»، «آکی‌را کوروساوا»، «استیون اسپیلبرگ»، «کلینت ایست‌وود»، «ویم وندرس»، «دیوید لین»، «پی‌تر بوگدایوویچ» و «کوئنتین تارانتینو» بوده است.

وی بازیگری را در سن ۲۰ سالگی با حضور در فیلم «تولد یک ملت» آغاز کرد، اما دوران بازیگری‌اش چندان ‌طول نکشید و در سال ۱۹۱۷ بود که اولین فیلم خود را در مقام کارگردان با نام «گردباد» ساخت. جان فورد در دهه‌ی ۲۰ به سمت رییس انجمن کارگردانان آمریکا منصوب شد.

از میان بازیگران هالیوود، «جان وین» رکورددار بازی در فیلم‌های «فورد» است. او در ۲۴ فیلم به کارگردانی «فورد» نقش‌آفرینی داشت که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «دلیجان» (۱۹۳۹)، «دختری با ربان زرد» (۱۹۴۹)، «جویندگان» (۱۹۵۶) و «بال‌های عقاب‌ها» (۱۹۵۷) اشاره کرد.

او به سخت‌گیری شدید با بازیگران فیلم‌هایش و تمسخر و فریاد برسر آنان شهرت داشت. تا جاییکه «جان وین» را «احمق بزرگ» صدا می‌زد و به گفته‌ی «هنری فوندا»، تنها کسی بود که می‌توانست «جان وین» را به گریه بیندازد. با این حال بسیاری از بازیگرانی که سابقهٔ کار با «فورد» را داشتند، اذعان کرده‌اند که شخصیت محکم و جدی او، بهترین بازی را از آن‌ها گرفته است.

او در طول جنگ دوم جهانی به‌عنوان فرمانده‌ در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرد. در این زمان، «جان فورد» دو فیلم مستند برای نیروی دریایی آمریکا ساخت و توانست برای فیلم مستند «جنگ میانه‌راه» (۱۹۴۲) و فیلم تبلیغاتی «هفتم دسامبر» (۱۹۴۳) دو جایزه‌ی اسکار به‌دست آورد.

جان فورد روز ۳۱ اوت ۱۹۷۳ بر اثر سرطان معده در سن‌ ۷۹ سالگی در کالیفرنیا درگذشت. وی در طول چند دهه فعالیت سینمایی، کارگردانی ۱۴۵ فیلم را برعهده داشت که کسب چهار جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی، بزرگ‌ترین افتخار کارنامه سینمایی او محسوب می‌شود.

وی در سال ۱۹۳۵ برای «خبرچین»، درسال ۱۹۴۰ برای «خوشه‌های خشم‌» ‌، در سال ۱۹۴۱ برای «درهٔ من چه سرسبز بود» و در سال ۱۹۵۲ برای «مرد آرام» موفق به کسب اسکار شد، هرچند در این میان تنها برای فیلم «درهٔ من چه سرسبز بود» جایزهٔ اسکار بهترین فیلم را کسب کرد. جان فورد در سال ۱۹۳۹ برای فیلم «دلیجان» نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده بود.

او تنها کارگردان تاریخ سینماست که چهار اسکار بهترین کارگردانی را برده است. «فرانک ‌کاپرا» و «ویلیام ویلر» هرکدام سه ‌بار اینجایزه‌ معتبر را کسب کرده‌اند. این کارگردان نام‌دار برای دو فیلم «مرد آرام» و «خانه دوردست» نامزد بهترین فیلم اسکار شد.

در سال ۱۹۷۳، «ریچارد نیکسون»، رییس‌جمهور وقت آمریکا مدال آزادی ریاست‌جمهوری را به «فورد» اعطا کرد و در‌‌ همان سال، انجمن فیلم آمریکا اولین جایزهٔ دستاورد سینمایی خود را به او اختصاص داد.

منبع : ایسنا



به روز شده در : شنبه 16 ارديبهشت 1391 - 11:8

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com