مرد عنکبوتی در روزگار تب تغییر ماهیت قهرمانان دنیای کمیک‌ در قامت‌‌ همان شخصیت کلاسیک به سینما بازگشته است :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       شنبه 13 مهر 1392 - 1:20         

       



داستان، گزارش توليد و نقد «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» ‌The Amazing Spider-Man‌

مرد عنکبوتی در روزگار تب تغییر ماهیت قهرمانان دنیای کمیک‌ در قامت‌‌ همان شخصیت کلاسیک به سینما بازگشته است

سينماي ما- میثم کریمی: درست در دهمین سالگرد ورود شخصیت «اسپايدرمن / مرد عنکبوتی» به دنیای سینما، قسمت چهارم این سری از فیلم‌ها به اکران درآمده که دنباله‌ای بر قسمتهای قبلی نیست و در واقع می‌توان آن را «احیاء مجدد مرد عنکبوتی» لقب داد. نخستین قسمت فیلم «مرد عنکبوتی/ Spider-Man» در سال ۲۰۰۲ به کارگردانی سام ریمی (کارگردان سه قسمت «مرد عنکبوتی») به نمایش درآمد که مطابق انتظارات فروش چشمگیری را نصیب سازندگان کرد. قسمت دوم این فیلم هم در سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمد و برخلاف انتظارات بسیار بهتر و پخته‌تر از قسمت اول کارگردانی شده بود. اما با اکران قسمت سوم در سال ۲۰۰۷ که بسیار ضعیف و آشفته بود، انتقادات زیادی از این فیلم شد تا جایی که ساخت ادامه این فیلم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و تنها در مواردی، خبرهایی بسیار محدود از تغییر بازیگران در پروژه بعدی به گوش می‌رسید.

بالاخره کمپانی «سونی پیکچرز» با توجه به نزدیک شدن به سال ۲۰۱۲ و مناسبت آن به ده سالگی «مرد عنکبوتی» در سینما، تصمیم گرفت قسمت جدید را در سال ۲۰۱۲ با شکل و شمایلی متفاوت از سه قسمت قبلی به سینما‌ها بفرستد که این تصمیم مخالفان زیادی از جمله سم ریمی داشت. سم ریمی در ‌‌نهایت کار در پروژه‌های دیگر را بهانه کرد و از ساخت قسمت جدید «مرد عنکبوتی» با نام «مرد عنکبوتی شگفت انگیز / The Amazing Spider-Man» انصراف داد. به مرور دیگر عوامل فیلم از جمله بازیگران اصلی هم از پروژه کنار گذاشته شدند تا حاشیه‌های ساخت این فیلم دو چندان شود. با تمام این اوضاع و احوال‌ها، «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» بالاخره به اکران عمومی درآمد؛ آن هم در زمانی که کمی قبل‌تر از آن، فیلمی به نام «انتقام جویان / The Avengers» باعث ایجاد تغییراتی در ذائقه مخاطبان داستانهای اَبَر قهرمانی شده بود.

در قسمت چهارم «مرد عنکبوتی» پیتر پارکر (اندرو گارفیلد) نوجوانی است که در بچگی توسط پدر و مادرش‌‌ رها شده و در عوض توسط عمو بن (مارتین شین) و عمه می‌(سارا فیلد) بزرگ شده است. حال پی‌تر که تبدیل به یک نوجوان دبیرستانی شده، روزگار خوشی را با دوستانش سپری می‌کند. البته قلدرهای مدرسه همواره دردسرساز هستند اما وجود یک نفر باعث می‌شود که پیتر همیشه آرامش داشته باشد و آن گوین استیسی (اِما استون) است. گوین دختر مهربان و زیبایی است و می‌توان گفت تنها کسی هست که پی‌تر را به درستی درک می‌کند. پی‌تر هم با گوین رابطه بسیار خوبی دارد اما نکته‌ای که همیشه ذهن او را به خود مشغول کرده این هست که چرا خانواده‌اش در بچگی او ر‌ها کردند. پیتر برای فهمیدن این موضوع به جستجو می‌پردازد و در ‌‌نهایت به دکتری به نام کرت کانرز (ریس افانس) آشنا می‌شود. کانرز سابقاً یکی از شرکای پدر واقعی پیتر بوده و حالا در یک آزمایشگاه در حال مهندسی ژنتیک و کشف ناشناخته هاست. بزودی دکتر کانرز با آزمایشهایی که انجام می‌دهد موفق می‌شود تبدیل به یک موجود عجیب و غریب شود و متعاقباً پی‌تر هم در مدرسه توسط یک عنکبوت گزیده می‌شود و قدرت‌های خارق العاده‌ای پیدا می‌کند. اما مشکل اینجاست که دکتر کانرز که حالا باید او را مارمولک خواند، از نیرو‌هایش در جهت پلیدی و شرارت استفاده می‌کند و حالا پیتر پارکر که شبیه به عنکبوت شده می‌بایستی جلوی طغیانگری او را بگیرد...

پرداختن به «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» کمی مشکل است چراکه می‌بایستی فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار داد تا بتوان این اثر را خوب یا بد ارزیابی کرد. شاید بزرگ‌ترین بد شانسی «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» این باشد که درست در زمانی به نمایش عمومی در آمده که تب تغییر ماهیت قهرمانان دنیای کمیک روز به روز در حال افزایش است! سرآغاز این تغیرات را می‌توان فیلم «بتمن آغاز می‌کند / Batman Begins» دانست که توسط کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۵ ساخته شده بود. البته باید گفت که این «شوالیه تاریکی/ Dark KnightThe» بود که تا حدود زیادی رویه قهرمانان داستانهای کمیک را تغییر داد و سبب شد تا تماشاگران با انتظاراتی متفاوت از گذشته به تماشای دنیای اَبَر قهرمانان کمیک بروند.

«مرد عنکبوتی شگفت انگیز» اما شبیه به دنیای امروز قهرمانان دنیای کمیک نیست، مرد عنکبوتی در قامت‌‌ همان شخصیت کلاسیک به سینما بازگشته است و طرفداران نباید انتظار یک شخصیت کاملاً تغییر یافته را از او داشته باشند. داستان پایه فیلم هیچ تغییری نسبت به قسمت اول «مرد عنکبوتی» نکرده و ما کماکان با یک پسر خجالتی کمرو مواجه هستیم که توسط یه عنکبوت شگفت انگیز گزیده می‌شود و یکدفعه‌ای صاحب قدرت می‌شود! در ادامه داستان هم عمو بن در کنار پی‌تر می‌نشیند و صحبت‌های تکراری مبنی بر اینکه «انسان باید خوب زندگی کند و اگر قدرت زیاد داشته باشد، مسئولیتش افزایش می‌یابد» را بر زبان می‌آورد، سپس عمو بن طی یک حادثه جان به جان آفرین تسلیم می‌کند و دوباره تقابل میان مرد عنکبوتی و دشمن تازه‌اش آغاز می‌شود. این اتفاقاتی که ذکر کردم کلیت داستان «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» هست و باید بگویم که انتظار پیچش داستانی یا ضایع شدن مرد عنکبوتی توسط دشمن‌اش یا تغییراتی از این دست را نداشته باشید چراکه این فیلم به هیچوجه به سراغ این مقولات نرفته است.

مارک وب در «مرد عنکبوتی شگفت انگیز»‌‌ همان قالب کلاسیک مرد عنکبوتی را از سه قسمت قبلی به قسمت چهارم انتقال داده و فقط جزییات ریز داستان را دستخوش تغییر کرده است. وب اجازه نداده تا شخصیت مرد عنکبوتی همانند بتمن، بازیچه دست شخصیت منفی داستان قرار بگیرد و از این رو درگیری‌های مرد عنکبوتی با دشمنانش می‌تواند حوصله تماشاگران امروز هالیوود را سر ببرد چراکه همگان انتظار چیزی بیش از یک مبارزه معمولی را از مرد عنکبوتی خواستارند اما متاسفانه باید بگویم که مرد عنکبوتی شما را نا‌امید خواهد کرد.

جلوه‌های ویژه در «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» واقعاً تحسین برانگیز و عالی هستند و نمی‌توان ایرادی بر آن‌ها گرفت. کیفیت انیمیشن‌ها بسیار بالاست و مرد عنکبوتی بیشتر از هر زمان دیگری به ساختمان‌های نیویورک آویزان می‌شود! البته برگ برنده «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» در مبارزه پایانی فیلم رو می‌شود و شما می‌توانید فستیوالی از جدید‌ترین تکنولوژی‌های گرافیکی ساخته شده در هالیوود را در قالب مبارزه مرد عنکبوتی و مارمولک ببینید. این را هم اضافه کنم که «مرد عنکبوتی» تبدیل شده به نسخه سه بعدی نیست و از ابتدا به صورت سه بعدی فیلمبرداری شده است پس اگر آن را بصورت سه بعدی ببینید کاملاً سود کرده‌اید.

تغییر بازیگران فیلم خوشبختانه اثر مثبتی بر روی فیلم گذاشته است. من شخصاً یکی از کسانی بودم که همواره با حضور توبی مگوایر در قامت مرد عنکبوتی مشکل داشتم و حقیقتاً نمی‌توانستم او را باور کنم، اما اندرو گارفیلد به مراتب بازیگر با استعدادتری از توبی مگوایر است و حضورش هم در نقش مرد عنکبوتی قابل قبول است. اگرچه طبیعتاً بازی این دو زمانی که نقاب بر صورت زده‌اند هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی‌کند اما در صحنه‌های درام فیلم باید بگویم که گارفیلد به مراتب بهتر از مگوایر عمل می‌کند. قرارگیری اِما استون بجای کریستین دانست هم دیگر تغییر مثبت فیلم به شمار می‌رود. سازندگان در «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» ترجیح دادند تا شخصیت مری جین را در قسمت جدید از دور خارج کرده و دوست دختر واقعی مرد عنکبوتی – که در کمیک‌ها وجود دارد – را جایگزین آن کنند و مسلم هست که بازیگر این نقش هم می‌بایستی تغییر پیدا می‌کرد. البته کماکان بنظرم دوست دختر مرد عنکبوتی نقش چشمگیری در پیشبرد داستان فیلم ندارد اما همینکه صحنه‌های مشترک‌اش با مرد عنکبوتی آزار دهنده نباشد، یعنی موفقیت این کاراک‌تر! اِما استون که گفته می‌شود در واقعیت هم روابطی با آندرو گارفیلد دارد، به خوبی توانسته صحنه‌های درام فیلم را به همراه گارفیلد به جلو هدایت کند و ۴خوشبختانه تماشاگران هم دیگر شاهد یک روابط مصنوعی نیستند. حضور کوتاه مدت مارتین شین و سالی فیلد با تجربه هم بسیار تماشایی است. این دو بازیگر از بهترین‌های هالیوود هستند و حضورشان اگرچه کوتاه است اما مطمئناً خاطرات زیادی را برای تماشاگران قدیمی سینما زنده خواهد کرد.

در مجموع باید بگویم که «مرد عنکبوتی اشگفت انگیز» به هیچ عنوان اثر ضعیفی به شمار نمی‌آید و تنها زمان اکرانش هست که شاید بسیار بد تنظیم شده است. مطمئناً اصلیترین ایرادی که به «مرد عنکبوتی شگفتی انگیز» گرفته خواهد شد درباره روند ساده و تکراری‌اش است که خیلی از تماشاگران امروز هالیوود را ناامید خواهد کرد اما بیایید منصف باشیم، دنیای اَبَر قهرمانان با داستانهای سرگرم کننده‌شان زیبا هستند و قرار نیست هیچکدام از ما فیلمی پیچیده از داستانی ببینیم که نزدیک به یک قرن هست به سادگی با دنیای کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کرده است. شاید کریستوفر نولان توانست با استفاده از «شوالیه تاریکی»، شخصیتی آسیب پذیر از یک اَبَر قهرمان بسازد (هرچند فضای سری «بتمن» در مقایسه با «مرد عنکبوتی» بسیار تیره‌تر هست) اما باید پذیرفت که درباره مرد عنکبوتی بهترین گزینه‌‌ همان داستان ساده و دشمنان رنگارنگش است که همگی قرار هست توسط مرد عنکبوتی به دیار باقی فرستاده شوند! من «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» را دوست دارم برای آنکه سعی نکرده چیزی باشد که ریشه‌اش با آن همخوانی ندارد. ۳ star

مشخصات فيلم:

مرد عنکبوتی شگفت انگیز: The Amazing Spider-Man

کارگردان: Marc Webb

نویسنده: James Vanderbilt، Alvin Sargent

بازیگران:

Andrew Garfield... Spider-Man / Peter Parker

Emma Stone... Gwen Stacy

Rhys Ifans... The Lizard / Dr. Curt Connors

Martin Sheen... Uncle Ben

Sally Field... Aunt May

و...

ژانر: اکشن

درجه سنی: PG-۱۳ (مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال)

زمان: ۱۳۶ دقیقه

منبع : سايت مووی مگ



       
       
به روز شده در : سه‌شنبه 20 تير 1391 - 20:58

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

مانیا
چهارشنبه 25 مرداد 1391 - 12:8
219
موافقم مخالفم
 

سلام. به نظرم اصلا شایسته سایت خوشنامی مثل سینمای ما نیست که از سایت های دیگه کپی کنه.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com