کمدی
نویسنده راجر ابرت میلیونر زاغه نشین به شدت تاثیر گذار است.داستانی نفس بر هیجان انگیز ودر عین حال وجداور وغم انگیز درباره ی پسرر یتیمی اهل شهر مومبای که با تکیه بر هوش خود از فقر به ثروت می رسد.جذابیت دنیای فیلم نمایش چهره ی هند واقعی به میلیون ها سینمارو برای نخستین بار است. این تصویر با خط داستانی قابل اعتماد وچون کوه محکم تقویت می شود.ظاهر فیلم بسیار خیره کننده است و به سختی می توان پی برد که در پس ان تا چه حد سنتی است.اما این ساختار درونی است که مانند موتور بزرگ قطاری کوچک ما را به پیش می راند. منظورم از هند واقعی مستندهایی چون کلکته ساخته ی لوی مال نیست .منظورم سطوح اجتماعی هند واقعی است که به نظر می آید از قرن ها پیش تفکیک شده است.مردم زمانی که به هند می اندیشند چه چیزهایی به ذهن شان می اید؟ از یک سو مادر ترزا وفیلمی چون سلام بمبئی و یک خروار ادم فلک زده.از سوی دیگر فیلم های شاهکار وتئاتر ی چون گذر به هند ساخته ی دیوید لین گاندی ساخته ی ریچارد اتن بارو و جواهر تاج ساخته ی کریستفر موراهان و جیم اوبرایان. هند مادر ترزا هنوز وجود دارد وشانه یه شانه ی هند جدید ایستاده و به راحتی قابل رویت است:مردمانی که در خیابان زندگی می کنند زنی کارتن خواب که خودشیرینی می کند .مردانی که با شیر آتش نشانی حمام می گیرند انسان هایی که کنار جاده می خوابند.وقتی در یک سوی رودخانه ی هاگلی –شاخه ای از رود گنگ که از میان شهر کلکته می گذرد- می ایستی دوستانت به تو می گویند"در ان سوی رودخانه میلیونها نفر بدون لوله فاضلاب زندگی می کنند." از سوی دیگر این کشور بزرگترین طبقه متوسط و زیر متوسط جهان را داراست اما همگی شان قابل احترام اند.هندی که در عروسی موسمی تصویر می شود. میلیونرها-مرسدس بنزها-ترافیک خیابان -فوران پرفسورهای علم طب -انفجار قشر تحصیلکرده -تعدادی از هیجان انگیزترین نویسندگان ادبیات مدرن وبالیوودی که دنباله روی هالیوود است.میلیونر زاغه نشین میان این دو هند پل می زند انهم با دادن یک برش میان دنیای فقر و نسخه ی هندی مسابقه "چه کس ی می خواهد میلیونر باشد؟". فیلم داستان جمال زاغه نشینی است که در دنیای ظالمانه ای به دنیا امده است او دزدی خرده پا شیاد و بازمانده ای است که در فقری وحشتناک دست وپا می زند او راهش را برای بیرون امدن از این منجلاب پیدا می کند و هیچ گاه اموخته هایش را از یاد نمی برد.زندگی جمال تا بیست سالگی به صورت قلش بک روایت می شود. به او با عنوان زاغه نشین طعنه می زنند وی تمام پاسخ صحیح سوالات را یکی پس از دیگری میدهد وبه قهرمانی ملی تبدیل می شود.صحنه های رجعت به گذشته نشان می دهد که جمال چگونه پاسخ سوالات را می داند .او این اطلاعات را داوطلبانه بر زبان نمی اورد. وی توسط کارمندان امنیت مسابقه تحت فشار گذاشته می شود انها اعتقاد دارند که او تقلب می کند. میلیونر زاغه نشین از فیلم برداری خیره کننده تدوینی نفس بر موسیقی تاثیرگذار و حرکتی کمی نسنجینده بهر می گیرد تا همرا ه با نیروی روایت فوران کند و هم زمان در رومانس فرو رود.برای دنی بویل این فیلم یک پیروزی شخصی است.او تعلیق یک مسابقه ی تلویزیونی را با بینش و انرژی فیلمی چون "شهر خدا" در هم می آمیزد و هرگز از سرعت نمی افتد.وقتی میلیونر زاغه نشین را در جشنواره ی تورنتو دیدم شاهد یک پدیده بودم:اثبات دراماتیکی ای که یک فیلم با موضوع "چگونه خود را روایت کند" وجود دارد.از سالن نمایش بیرون امدم و پیش بینی کردم که جایزه تماشاگران را خواهد برد. هفت روز بعد چنین شد.این فیلم می تواند نامزد اسکار بهترین فیلم امسال هم شود خواهیم دید. میلیونر زاغه نشین یکی از ان سرگرمی های اعجاب آوری است که به هدف نزدیک اش می رسد اما به سمت قله ایی بالاتر به حرکت ادامه می دهد. ترجمه ی ارغوان اشتری
|