نکته‌های جالبی از تولید نخستین فیلم بلند تاریخ سینمای هند :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       جمعه 26 خرداد 1391 - 7:30         

                       



صدا، دوربین، حرکت: سینمای هند وارد صد سالگی شد

نکته‌های جالبی از تولید نخستین فیلم بلند تاریخ سینمای هند


سینمای ما-ارغوان اشتری:
روز سوم ماه مه سینمای هند وارد صدمین سال خود شد.. نخستین بار در سوم ماه مه سال ۱۹۱۳ اولین فیلم صامت بلند داستانی با عنوان «راجاهاری شاندرا» ساختهٔ «دادا صاحب فالکه به نما یش عمومی درآمد. بعد‌ها دادا صاحب فالکه اولین گارگاه فیلمسازی را در بمبئی احداث کند، و برای یک عمر فعالیت مستمر در عرصه فیلمسازی لقب پدرسینمای هند را به خود اختصاص داد. داستان  این فیلم براساس زندگی شاه هاری شاندرا شکل گرفت. به مناسبت ورود سینمای هند به صدمین سال خود، به حاشیه‌ها وسختی‌های تولید نخستین فیلم بلند تاریخ سینمای هندمی پردازیم:

- تمام نقش‌های این فیلم را مردان بازی کردند چون هیچ زنی حاضر نشد مقابل دوربین ظاهر شود.

-مدت زمان فیلم چهل دقیقه بود و فالکه در ساختن این فیلم متاثر از سبک نقاشی راجا راوی ورما قرار داشت
.
-روز سوم ماه مه سال ۱۹۱۳ برای نخستین بار،« راجاهاری شاندرا »در سینمای کورونیشن شهر بمبئی و نارایان گویال به نمایش درآمد.

-فالکه به دلیل موفقیت چشم گیر«راجاهاری شاندرا »، نسخه‌های بیشتری از فیلم را برای شهر‌ها ومناطق مختلف فرستاد. او بعد‌ها تهیه کنندهٔ موفقی هم شد.

--همسر دادا صاحب، «ساراسواتی فالکه» پشت صحنهٔ فیلم بسیار فعال بود وی یک تنه برای گروه وعوامل تولید غذا می‌پخت که تعدادشان بیش از ۵۰۰ نفر بود. او حتی لباس می‌شست چهره‌پردازی انجام می‌داد و در تهیهٔ پوس‌تر فیلم هم کمک کرد.

-نسخهٔ اصلی فیلم در چهار حلقه بود که در آرشیو ملی هند فقط حلقه اول و آخر موجود است. بسیاری از تاریخ نگاران سینمای هند اعتقاد دارند که این حلقه فیلم‌ها هم متعلق به بازسازی راجاهاری شاندرا در سال ۱۹۱۷ است نه نسخه اصلی.

-در سال ۲۰۰۹ فیلمی با گویش «ماراتی Marathi» با عنوان «کارخانهٔ هارای شاندرا شی» به کارگردانی پارش موکاشی ساخته شد که به مصائب دادا صاحب فالکه در ساختن نخستین فیلم بلند تاریخ سینمای هند می‌پرداخت. عنوان فیلم به این نکته اشاره دارد که دادا صاحب در دوران فیلمبرداری از همکارانش خواسته بود که به دیگران بگویند در کارخانهٔ مردی به نام شاندرا مشغول کار هستند. این فیلم ماراتی از سوی کشور هند برای بخش رقابتی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد که در این رقابت راه به جایی هم نبرد.

منبع : سینمای ما



به روز شده در : جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 16:51

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com