چرا همهٔ نامزدهای نخل طلای کن باید مرد باشند؟ :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ما :: سينمای جهان
     صفحه‌اول     گزارش     گالري‌عكس     تبليغات     درباره‌ما     ارتباط‌ با ما     سينماي ما     
 
   
       دوشنبه 29 خرداد 1391 - 1:43         

                       



اعتراض فیلمسازان فرانسوی به تبعیض‌جنسی در جشنوارهٔ کن؛

چرا همهٔ نامزدهای نخل طلای کن باید مرد باشند؟

سینمای ما-جمعی از فیلم‌سازان زن در مقاله‌ای انتقادآمیز در روزنامهٔ لوموند فرانسه، از برگزارکنندگان جشنوارهٔ فیلم کن به علت حضور نداشتن حتی یک کارگردان زن در بخش رقابتی گلایه کردند.

شصت‌وپنجمین جشنوارهٔ فیلم کن در حالی از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد که در میان ۲۲ فیلم حاضر در بخش رقابتی نامزد نخل طلا حتی یک کارگردان زن نیز دیده نمی‌شود.

به همین دلیل جمعی از فیلمسازان زن فرانسوی با انتشار مقاله‌ای انتقادآمیز در روزنامهٔ پرتیراژ لوموند، جشنوارهٔ کن را به جانبداری از کارگردانان مرد و نادیده گرفتن فیلمسازان زن متهم کردند.

این مقاله روز شنبه با امضای «ویرجینی دسپنتس»، «کولین سرائو» و «فانی کوتونکو» در روزنامهٔ لوموند منتشر شد تا معتبر‌ترین رویداد سینمایی دنیا به فاصلهٔ دو روز تا آغاز آن وارد بحث داغ طرفداری از کارگردانان مرد شود.

کن
در همین حال گروه فمنیستی «Le Barbe» که این اقدام تحت نظر آن انجام گرفته است، همزمان یک تومار اینترنتی تنظیم کرد که بیش از یک‌هزار نفر از شهروندان فرانسوی با امضای آن اعتراض خود را به برگزارکنندگان جشنوارهٔ کن اعلام کردند.

در مقالهٔ منتشر شده در روزنامهٔ لوموند آمده است: «کارگردانان ۲۲ فیلم بخش رقابتی جشنوارهٔ امسال کن به صورت تصادفی همگی مرد هستند. ۶۳ سال از عمر جشنوارهٔ کن می‌گذرد اما ارزش‌های نمادین که هنر هفتم را شکل می‌دهند توسط این جشنواره به سخره گرفته شده‌اند.»

در ادامهٔ این مقاله آمده است: «تن‌ها یک‌بار در سال ۱۹۹۳ جایزهٔ نخل طلا به یک کارگردان زن (جین کمپیون) اعطا شد و در سال ۲۰۱۱ شاید به دلیل عدم هوشیاری برگزارکنندگان جشنوارهٔ چهار کارگردان زن در میان نامزدهای نخل طلا قرار گرفتند.»

روزنامهٔ لوموند در ادامهٔ این مقاله انتقادی نوشته است: «امسال شما آقایان بیدار شده‌اید و ما از این مساله بسیار خرسندیم. جشنوارهٔ امسال کن فرصت قدرت‌نمایی بیشتری به وس اندرسن، ‌ ژاک آئودیار، دیوید لینچ، مایک لی، عباس کیارستمی، کن لوچ و دیگر فیلمسازان مرد خواهد داد.»

از نکات قابل توجه جشنوارهٔ امسال کن این است که تنها هفت فیلمساز زن که همگی فرانسوی هستند، در بخش‌های اصلی این رویداد سینمایی فیلم‌های خود را اکران خواهند کرد.

در همین حال «تی‌یری فرمائو»، رییس جشنوارهٔ کن در واکنش به این اظهارات تند، اتهام‌های مطرح‌شده در این مقالهٔ انتقادی را بی‌اساس دانست و گفت: به عنوان یک شهروند، از فعالیت‌های فمنیستی حمایت می‌کنم، اما به‌عنوان یک سینماگر حرفه‌ای آثاری را انتخاب می‌کنم که واقعا مبنای کیفی داشته باشند. ما هرگز به این بهانه که یک فیلم توسط یک کارگردان زن ساخته شده است از شایستگی و کیفیت آن چشم‌پوشی نمی‌کنیم.»

وی افزود: «در این حقیقت تردیدی وجود ندارد که در دنیای سینما باید فضا و فرصت بیشتری به زنان داده شود. اما این پرسش و مساله نباید در جشنوارهٔ کن مطرح شود. بلکه در تمام طول سال باید به آن پرداخت. حقوق زنان باید در مکان‌هایی غیر از جشنواره‌ی‌ کن مورد دفاع قرار بگیرد. اینکه در طول برگزاری جشنوارهٔ کن به موضوع دفاع از حقوق زنان پرداخته شود بد نیست، اما نمی‌توان جشنواره کن را متهم کرد که در اختیار کارگردانان مرد است.»

در همین حال نشریه‌ها و مجلات سر‌شناس ویژهٔ زنان در فرانسه در وب‌سایت‌های خود تومار اینترنتی با موضوع حمایت جشنوارهٔ کن از کارگردانان مرد و نادیده گرفتن فیلمسازان زن را منتشر کرده‌ان

منبع : ایسنا



به روز شده در : دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 17:13

_pgprintthis |_pgsendthis |


اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       



استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت`پارسیس است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، اينترنت ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Copyright 2005-2010, cinemaema.com