اختصاصی سایت سینمای ما: نظرات مهم ریس هیات داوران بخش مسابقه جشنوارهٔ فیلم کن، نانی مورتی
نانی مورتی: من یک فیلم اریژینال را به خاطر پیچیدگیهایش اریژینال نمیدانم!
سینما ی ما-یاس قانعی: نانی مورتی فیلمساز مشهور ایتالیایی، برای سینمادوستان ایرانی هم نام آشنایی است. چند سال پیش بود که اتاق پسر او در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت ویا همین چند وقت پیش بود که آخرین فیلم او «ما پاپ نیستیم» در سینماهای کشور به نمایش عمومی درآمد. در گفتوگویی بلند نانی مورتی درباره نگاهش به سینما، فیلمهایی که دوست دارد و مساله قضاوت سخن رانده که بخشهایی از نظرات او را در زیر میخوانید:
«وقتی جوانتر بودم مثل همه جوانان ِ خورهٔ فیلم، خودم را مجبور میکردم فیلمِ خاصی را دوست داشته باشم اما از ان دوران سالها گذشته است. حالا اگر فیلمی نظرم را جلب نکند حتی اگر فیلمسازش مورد احترامم باشد به خودم دربارهٔ سلیقهام دروغ نمیگویم. دیگر مثل دوران جوانی عادت دانستن ِ همه چیز پیش از تماشای فیلم ر ااز دست دادهام. اتفاقا دلم میخواهد زمانِ نمایش فیلم هیچی از ان ندانم. ببخشید که جمله ایی کلیشهای را میخواهم بیان کنم اما من نمیفهمم که چرا تماشاگران سی نما نمیتوانندمدت یک ساعت ونیم گوشی موبایل خود را خاموش کنند. وقتی به سینما میروم این کار مرا به مرز جنون میرساند. نه تنها سرو صدا بلکه نور، لب تاپ یا موبایل هم عمیقا آزارم میدهد.»
«یکبار در سال ۲۰۰۱ در جشنواره ونیز ریس هیات داوران بودم آنجا به داوران چند قاعده را گوشزد کردم. الف) پیش و پس از نمایش فیلم تشویق نکنید. چون هر نوع ژست داوران را میبینند و از ان تعبیر میکنند ب) تمام فیلمها را از اول تا آخر ببینید. ج) کمتر میتینگ برپا کنید د) در هرضیافتی در دوران جشنواره شرکت نکنید. یادم میاید داوران در هر ضیافتی که هندی برپا میکردند میخواستند شرکت کنند اما امسال دیگر قانون چهارم را نخواهم گفت!»
«من دوستدار فیلمهای اریژینال هستم اما یک فیلم اریژینال دنبال اصالت نیست. توضیحش کمی سخت است. ببینید من یک فیلم اریژینال را به خاطر پیچیدگیهایش اریژینال نمیدانم. یک فیلمِ اریژینال یک صدای جدید در سینما است.»
«قرار است روزی دو تا سه فیلم ببینیم. امیدوارم در نظراتم دموکرات باشم و همهٔ اعضای داوران از تماشای فیلمها لذت ببرند»
منبع :
سینمای ما
|